پیشگیری و درمان کک و کنه در سگ و گربه

پیشگیری و درمان کک و کنه سگ و گربه

گرم شدن هوا و شروع فصل گرم به این معنی است که زمان مبارزه با کک و کنه فرا رسیده است. با افزایش دما، کک و کنه در چمن های مرطوب فراوان می شوند و باید خودمان را آماده رویارویی با این موجودات موذی کنیم. پیشگیری و درمان کک کنه سگ و گربه بسیار ساده است و راه های بسیاری برای آن وجود دارد.

کک و کنه چگونه باعث آلوده و بیمار شدن سگ و گربه می شوند؟

قبل از اینکه به بهترین راه پیشگیری در مقابل کک و کنه برای سگ ها و گربه ها بپردازیم، بیایید با این دشمنان کوچک و چرخه زندگی آنها آشنا شویم.

  • کک

به گفته انجمن انگل حیوانات ، کک یا Ctenocephalides felis شایع ترین نوع کک است که سگ ها و گربه ها را درگیر می کند. این انگل یک چرخه زندگی چهار مرحله ای را طی می کند: تخم، لارو، شفیره و بالغ.

تخم: کک‌های بالغ تخم‌هایی سفید، بیضی شکل و به طول 0.5 میلی‌متر، روی سگ و گربه می‌گذارند، که این تخم ها به راحتی و با جست و خیز کردن حیوان در محیط پخش می شوند و روی لوازمی مانند تخت، فرش یا کاناپه می ریزند.

لارو: مدت کوتاهی بعد، لاروها از پوسته خود بیرون می آیند و از خون موجود در مدفوع کک بالغ و بقایای آلی مانند پوسته های پوست تغذیه می کنند.

شفیره: سپس لاروها خود را در شفیره هایی به طول 0.5 میلی متر پیله می کنند تا به کک بالغ تبدیل شوند. معمولاً 8 تا 28 روز طول می کشد تا آفات بسته به آب و هوا ظاهر شوند، اگرچه بسته به دما و سایر محرک ها می توانند تا 50 هفته در پیله خود خفته بمانند.

بالغ: کک های بالغ پس از خروج از پیله خود، بلافاصله حیوانی را پیدا می کنند و شروع به تغذیه از خون می کنند. در عرض 20-24 ساعت، کک های ماده شروع به تولید 40-50 تخم در روز می کنند و چرخه دوباره شروع می شود.

علاوه بر ناراحتی پوستی و خارش، کک روی سگ ها و گربه ها می تواند منجر به آلودگی کرم نواری، کم خونی، درماتیت تماسی و عفونت های باکتریایی مانند بارتونلوزیس شوند.

پیشگیری و درمان کک و کنه در سگ و گربه

  • کنه ها

کنه ها به طور کلی نوع دیگری از موجودات هستند. چندین گونه از کنه‌های سخت سگ‌ها و گربه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما شایع‌ترین آن‌ها Rhipicephalus sanguineus با نام مستعار (کنه‌های قهوه‌ای سگ) است که در همه جا، حتی در مناطق سردتر یافت می‌شود.

کنه‌ها مانند کک‌ها مراحل رشد را طی می‌کنند – تخم، لارو، کنه جوان یا nymph  و بالغ – اما جزئیات چرخه زندگی آنها برای گونه‌های مختلف کنه‌ها متفاوت است.

بسیاری از کنه‌های سخت از چرخه عمر سه میزبان پیروی می‌کنند که ممکن است دو یا سه سال طول بکشد. مثلا:

  1. ماده های بالغ در پاییز تخم می گذارند که به صورت لاروهای شش پا بیرون می آیند.
  2. بهار بعد، لاروها به حیوانی می چسبند، سپس این میزبان را تغذیه کرده و می گذارند تا در پاییز به پوره یا nymph  تبدیل شود.
  3. بهار بعد، پوره یا کنه ها ی جوان به میزبان دیگری می چسبند، تغذیه می کنند و بعداً در تابستان یا پاییز رها می شوند تا در بالغین پوست اندازی شوند.
  4. سپس این حشرات بالغ در سومین بهار به میزبان سوم متصل می‌شوند و در آنجا تغذیه می‌کنند و جفت می‌گیرند، در نهایت ماده‌ها برای تخم‌گذاری در پاییز رها می‌شوند و در نتیجه چرخه زندگی کامل می‌شود.

کنه‌ها مانند کک‌ها می‌توانند مشکلات سلامتی مختلفی را در حیوانات خانگی شما ایجاد کنند، از جمله بیماری لایم، تب خال‌ کوه راکی و ارلیشیوز سگ.

پیشگیری و درمان کک و کنه در سگ و گربه

برای اطلاعات بیشتر در مورد کنه ها کلیک کنید.

پیشگیری از کک و کنه برای توله سگ و بچه گربه

اگرچه کک و کنه از نظر بیولوژیکی کاملاً متفاوت هستند، اما هر را می توان مدیریت کرد. بهترین راه برای انجام این کار این است که در وهله اول از تبدیل شدن آنها به مشکل برای سگ یا گربه جلوگیری کنید. خوشبختانه، والدین حیوانات خانگی انتخاب های زیادی برای درمان کک سگ بالغ و گربه های بالغ دارند.

بسیاری از درمان‌های مبتنی بر حشره‌کش (اسپری های ضد کک و کنه و قطره ها) برای حیوانات 8 هفته و کوچک‌تر ناایمن هستند و ممکن است برای آنها مخاطره آمیز باشند، برخی از درمان ها و روش های پیشگیری شیمیایی و غیرشیمیایی برای بچه گربه و توله سگ عبارتند از:

  • شانه کک
  • قلاده کک
  • قرص و جویدنی
  • شامپوهای ملایم برای کک

همه این محصولات یک هدف اصلی دارند: دفع، کشتن یا حذف کک های بالغ قبل از اینکه روی حیوان خانگی شما یا در خانه شما تخم بگذارند. بنابراین چه در حال درمان کک هایی هستید که روی توله سگ یا بچه گربه زندگی می کنند یا به دنبال محافظت در طول سال هستید، اینها بهترین گزینه برای شما هستند.

اگر سگ یا گربه ای در خانه خود دارید که کمتر از 7 یا 8 هفته دارد، بهترین گزینه شانه مخصوص کک و کنه است. این محصول به شما امکان می دهد تا به صورت دستی پوشش حیوان خانگی خود را از نظر کک و کنه بررسی کنید و حذف آفات از پوست آنها را برای شما آسان تر می کند.

*بیرون بردن و پیاده روی برای سگ و گربه های کمتر از 8 هفته که دوره واکسیناسیون آنها کامل نشده است، کار خطرناکی بوده و ممکن است به سلامت آنها آسیب بزند.

پیشگیری از کک و کنه برای سگ بالغ و گربه بالغ

هنگامی که توله سگ یا بچه گربه شما از آستانه سنی  عبور کرد، دامپزشک ها توصیه می کنند پیشگیری از انگل های خارجی را به طور جدی انجام دهید و در طول عمر سگ یا گربه خود به آن پایبند باشید. به محض اینکه سگ و گربه شما از 8 هفتگی عبور کرد، از آن‌ها با یک محصول خوراکی یا موضعی برای کک و کنه که توسط دامپزشک توصیه می‌شود محافظت کنید. و هرگز آن‌ها را قطع ننمایید.

توجه: اگر گربه شما در خانه زندگی میکند و رفت و آمد به بیرون، حیاط و حیاط خلوت ندارد، نیازی به استفاده از ضد کک و کنه ها نیست. اما اگر با این حال سگی در منزل دارید که روزانه برای گردش و پیاده روی بیرون از منزل برده میشود، لازم است پیشگیری از ابتلا به کک و کنه را برای گربه تان هم رعایت کنید.

درمان‌های موضعی:

درمان‌های موضعی، روی سطح می‌مانند و روی بدن پخش می‌شوند و سپس زمانی که کک‌ها یا کنه‌ها با سطح تماس می‌گیرند یا تغذیه می‌کنند، عمل می‌کنند. مانند برخی اسپری های ضد کک و کنه.

درمان های سیستمیک:

درمان های سیستمیک را می توان به صورت موضعی یا خوراکی استفاده کرد و در جریان خون سگ جذب می شود. وقتی کک یا کنه تغذیه می کند، مواد شیمیایی را از خون می گیرد و از بین میرود. مانند قطره های ضد کک و کنه و آمپول آیورمکتین.

*آیورمکتین: روش درمان کک و کنه است که دوز مشخصی توسط دامپزشک تجویز و تزریق می شود.

مواد موثر در درمان های موضعی و سیستمیک حشرات را به روش های مختلف از بین می برند. برخی کک ها و کنه های بالغ را می کشند. برخی دیگر لاروها را می کشند یا تخم ها را عقیم می کنند. و برخی دیگر از رشد حشرات جلوگیری می کنند. برخی از محصولات حاوی ترکیبات فعال متعددی هستند تا انگل ها را در چندین نقطه از چرخه زندگی خود مورد حمله قرار دهند.

«ایده این است که یا کک‌ها را قبل از تخم‌گذاری می‌کشیم یا تخم‌هایشان را می‌کشیم».

محصولاتی که ما امروز استفاده می‌کنیم اثر گذاری مدت داری دارند. بنابراین وقتی کک یا کنه دو تا سه هفته پس از درمان حیوان می‌پرد، قبل از فرود آمدن می‌میرد.

انتخاب یک داروی پیشگیری کک و کنه

رایج ترین مواد فعال در درمان های موضعی و سیستمیک بدون نسخه:

برای دیدن محصولات درمان و پیشگیری از کک و کنه کلیک کنید.

*همیشه دستورالعمل های برچسب روی محصولی را که استفاده می کنید دنبال کنید.

پیشگیری از کک و کنه برای سلامت و شادی حیوان خانگی و همچنین سلامت و شادی شما بسیار مهم است. این خونخوارهای کوچک می توانند باعث ناراحتی و کم خونی در حیوانات جوان شوند، البته بهتر است  سوزش و خارش پوست را فراموش نکنیم.

“کک ها شایع ترین علت درماتیت آلرژیک کک در سگ ها و گربه ها هستند.” شایع‌ترین بیماری پوستی سگ‌ها و گربه‌ها، ناشی از آلرژیک گاز گرفتن و تغذیه کک‌ها است. با یک برنامه پیشگیری از کک و کنه از حیوانات خانگی خود محافظت کنید.

 

۲ دیدگاه برای “پیشگیری و درمان کک و کنه در سگ و گربه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه