رایج ترین مشکلات پنجه سگ، علائم و درمان مشکلات پنجه سگ

رایج ترین مشکلات پنجه سگ و کارهایی که باید در مورد آنها انجام داد

سلامت پنجه سگ اغلب توسط صاحبان حیوانات نادیده گرفته می شود. ممکن است، سگ شما از رایج ترین مشکلات پنجه سگ رنج ببرد. پدهای پنجه سگT بالشتکی برای کاهش فشار روی استخوان ها و مفاصل، عایق در شرایط آب و هوای شدید و محافظ در برابر زمین های ناهموار، است. آیا پنجه سگ شما قرمز است یا بوی بدی دارد یا ترک خورده و خشک است ؟ پنجه ها از صدمات و سایر مشکلات سلامتی مصون نیستند، بنابراین بیایید نگاهی به برخی از رایج ترین مشکلات پنجه سگ بیندازیم و  یاد بگیریم برای پیشگیری یا درمان آنها چه کاری می توانیم انجام دهیم.

رایج ترین مشکلات پنجه سگ، علائم و درمان مشکلات پنجه سگ

علائم مشکلات پنجه در سگ ها

اگر متوجه هر گونه تغییر در پنجه های سگ خود شدید، می تواند نشانه ای از وضعیت سلامتی مربوط به پنجه یا آسیب به پنجه یا پای او باشد.

شایع ترین علائم مشکلات پنجه در سگ ها عبارتند از:

  • لیسیدن پنجه
  • لنگیدن
  • پنجه های قرمز و ملتهب
  • ریزش مو روی پنجه
  • جراحت
  • زخم هایی با دلمه و تاول
  • ترشح
  • خون ریزی
  • بوی بد

بریدگی ها، پارگی ها و ساییدگی ها از علائم رایج آسیب پنجه هستند. بالشتک های سگ شما نیز ممکن است خشک یا ترک خورده به نظر برسند یا دارای پوسته هایی مانند شوره باشند. به ناخن های حیوان خانگی خود نیز توجه کنید زیرا ناخن های ترک خورده یا شکسته می تواند برای سگ بسیار دردناک باشد.

7 تا از رایج ترین دلایل مشکلات پنجه سگ:

رایج ترین مشکلات پنجه سگ، علائم و درمان مشکلات پنجه سگ

  1. آلرژی

سگ ها نیز مانند انسان ها می توانند از آلرژی رنج ببرند، از جمله آلرژی های غذایی و آلرژی های فصلی. اگر سگ شما واکنش آلرژیک داشته باشد، شایع ترین علامت آن خارش است، خارش ناشی از آلرژی به ویژه در پنجه های سگ ها شدید تر است. سایر علائمی که ممکن است متوجه شوید شامل عفونت گوش و پوست و همچنین مشکلات غدد مقعدی است. سگ شما احتمالاً پنجه هایش را می لیسد و گاز می گیرد تا خارش را تسکین دهد، که می تواند باعث تحریک بیشتر شود و پنجه او را در برابر عفونت های باکتریایی و قارچی ثانویه آسیب پذیر کند.

چگونه از  آلرژی در سگ‌ ها جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از آلرژی در سگ‌ ها تقریباً غیرممکن است، اما اگر بدانید که توله سگ شما به چه چیزی حساسیت دارد، می‌توان از واکنش‌های آلرژیک جلوگیری کرد. به عنوان مثال، اگر سگ شما به غذاهای خاصی حساسیت دارد، مطمئن شوید که چیزی که ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود را نمی خورد.

چطور میتوان از واکنش آلرژیک سگ جلوگیری کرد؟

در حالی که در وهله اول بهتر است از واکنش آلرژیک جلوگیری شود، این ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد. در صورت بروز واکنش آلرژیک، اولین توقف باید مشاوره با دامپزشک باشد. دامپزشک شما ابتدا سعی می کند از طریق آزمایشات متوجه شود که توله سگ شما به چه چیزی حساسیت دارد و احتمالاً رژیم غذایی حذف (نوعی رژیم برای تشخیص ماده حساسیت زا) را توصیه می کند. آنها همچنین ممکن است داروهای خاصی را برای کمک به درمان تجویز کنند. موارد واکنش های آلرژیک شدید معمولاً نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

برای دیدن غذاهای مربوط به آلرژی سگ کلیک کنید.

  1. عفونت های باکتریایی و قارچی

عفونت‌های باکتریایی و قارچی یکی از علل شایع مشکلات پنجه سگ‌ها هستند، زیرا بسیاری از آنها روی بالشتک پنجه سگ زندگی می‌کنند. اگر سگ شما پنجه های خود را می لیسد و می جود و متوجه قرمزی، ترشح یا تغییر رنگ قهوه ای ناخن ها شدید، احتمالاً عفونت دارد. اگر سگ شما همچنان عفونت را خراش می دهد و می جود، این می تواند باعث آسیب پنجه سگ / زخم باز بین انگشتان پا شود. شایع ترین عفونت های قارچی شامل مخمر و کرم حلقوی است.

چگونه از عفونت‌های باکتریایی و قارچی پنجه جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که باکتری ها و قارچ ها به طور معمول در، روی و اطراف پنجه سگ شما زندگی می کنند، جلوگیری از عفونت های گاه به گاه دشوار است. با این حال، می توانید با تمیز نگه داشتن پنجه های سگ خود همیشه خطرات را به حداقل برسانید. هر گونه زخم روی پنجه سگ خود را فوراً درمان کنید زیرا زخم های درمان نشده محل مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها هستند. اجتناب از مکان‌هایی که قارچ‌ها و باکتری‌های بومی در آن‌ها زندگی می‌کنند (مانند استخرهای آب کهنه یا آب جاری پس از بارندگی شدید) و همچنین دور نگه داشتن توله از حیوانات آلوده، ایده خوبی است زیرا این عفونت‌ها معمولاً مسری هستند. رژیم های غذایی سرشار از مخمر گاهی اوقات می تواند منجر به عفونت قارچی شود، بنابراین سگ خود را با رژیم غذایی کم مخمر تغذیه کنید.

برای دیدن مواد ضدعفونی کننده مناسب محیط زندگی سگ کلیک کنید.

چطور عفونت‌های باکتریایی و قارچی پنجه سگ را درمان کنیم؟

عفونت های باکتریایی معمولاً با آنتی بیوتیک ها، با افزودن کرم های موضعی، اسپری ها و شامپوها درمان می شوند. دامپزشک شما درمان آنتی بیوتیکی مناسب را تجویز می کند که معمولاً بین 3-6 هفته طول می کشد، اما سگ شما باید یک هفته دیگر پس از برطرف شدن علائم دارو را مصرف کند. عفونت های قارچی معمولا با کرم ها و پمادهای موضعی مانند هیدروکورتیزون و همچنین شامپوهای ضد قارچ درمان می شوند. برخی از آنها ممکن است فقط با نسخه تجویز شوند و بیشتر آنها حاوی استروئیدهایی مانند ایتراکونازول و کتوکونازول هستند.

  1. انگل

انگل‌هایی مانند کنه‌ها و کک ها در پنجه‌های سگ رایج هستند، به خصوص اگر سگ شما زمان زیادی را در خارج از منزل سپری کند. درد و عفونت شایع ترین نشانه مشکلات پنجه سگ است که به این انگل ها مربوط می شود. عفونت های ناشی از کنه‌ها و کک ها گاهی اوقات با تورم و ریزش مو همراه است. کنه ها به طور ویژه تری مشکل ساز هستند، زیرا اغلب بین انگشتان سگ قرار می گیرند و می توانند علت انواع بیماری های ناشی از کنه باشند.

چگونه از انگل های پنجه سگ جلوگیری کنیم؟

محصولات بسیار خوبی برای پیشگیری از کنه وجود دارد، از جمله انواع مختلف قلاه ضد کنه، کرم های موضعی، اسپری ها، قطره ها، پودرها و قرص ها. علاوه بر این، سعی کنید تا آنجا که می توانید از مناطقی که آلوده به کنه هستند دوری کنید و بعد از پیاده روی یا سایر فعالیت های خارج از منزل، سگ خود را مرتباً از نظر کنه بررسی کنید. همچنین دافع کنه های مختلفی وجود دارد که می توانید استفاده کنید، اما همچنین بسیار مهم است که سگ خود را از حیوانات آلوده به کنه دور نگه دارید. خانه و محل نگهداری سگ خود را تمیز و ضد عفونی نگه دارید و مرتباً سگ خود را نظافت کنید.

برای دیدن ضد کک و کنه های سگ کلیک کنید.

چطور کنه های روی پنجه سگ را از بین ببریم؟

اگر کنه‌ها را روی پنجه‌های سگ خود مشاهده کردید، باید آن‌ها را بردارید یا به دامپزشک اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهد. اگر تصمیم دارید خودتان این کار را انجام دهید، از ابزار مخصوص حذف کنه استفاده کنید. و مراقب باشید نیش کنه در پوست سگ باقی نماند.

  1. مشکلات ناخن

ناخن‌های پا احتمالاً حساس‌ترین قسمت از ناحیه پنجه سگ شما هستند و حتی چیزی به سادگی ناخن‌های پا می‌توانند علت مشکلات پنجه و سخت راه رفتن سگ شما باشند، مانند ایجاد درد هنگام راه رفتن.

  • ناخن های بلند و پاره شدن ناخن ها: با ناخن های بلند، سگ شما نیز بیشتر از پارگی ناخن یا شکستگی ناخن رنج می برد.
  • این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که سگ ناخن پای خود را به چیزی می‌گیرد که منجر به لنگیدن یا حتی خونریزی می‌شود. ناخن آسیب دیده با بررسی دقیق تر به راحتی قابل تشخیص است.
  • رشد ناخن‌ها: یکی دیگر از مشکلات رایج ناخن در سگ‌ها، ناخن‌های فرورفته است. این موارد زمانی اتفاق می‌افتد که ناخن‌ها به‌درستی کوتاه نشده باشند یا در اثر راه رفتن فرسوده شوند.
  • برخی دیگر از مشکلات ناخن مانند اونیکومادزیس متقارن یا کارسینوم بستر ناخن ممکن است رخ دهد، اما این مشکلات بسیار نادر هستند.

چگونه از مشکلات پنجه سگ ناشی از ناخن آسیب دیده جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از مشکلات پنجه سگ مرتبط با ناخن به راحتی قابل دستیابی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به طور مرتب ناخن های سگ خود را مرتب کنید. اجازه ندهید ناخن های او خیلی بلند شوند و هر چند وقت یکبار که لازم است آنها را کوتاه کنید. البته باید این کار را درست انجام دهید وگرنه ممکن است تصادفاً به سگ خود آسیب برسانید، مخصوصاً اگر سریع او را ببرید و خونریزی شروع شود. یک رژیم غذایی متعادل از نظر تغذیه، با مقدار زیادی روی و اسیدهای چرب امگا 3 می تواند ناخن های سگ شما را سالم و قوی نگه دارد.

برای دیدن لوازم بهداشت پنجه سگ کلیک کنید.

چطور ناخن آسیب دیده سگ را درمان کنیم؟

استفاده از پمادهای موضعی معمولا برای درمان مشکلات ناخن در سگ ها کافی است. اگر به طور تصادفی سریع کوتاه کردید و ناخن/پنجه آن شروع به خونریزی کرد، همیشه پودر یا ژل جلوگیری کننده از خون ریزی (Styptic) در دست داشته باشید. ابتدا ناخن های فرو رفته باید کوتاه شوند و سپس با پمادهای آنتی بیوتیک درمان شوند.

  1. آسیب های پنجه

بریدگی، کبودی، خراش، پارگی و سایر صدمات روی پنجه سگ یک اتفاق رایج است زیرا سگ ها در زمین های مختلف می دوند و بازی می کنند. سگ شما می تواند خود را بر روی بسیاری از چیزها در خارج از منزل، از جمله چوب، سنگ، خرده شیشه و هر نوع چیز خطرناک دیگری برش دهد. در حالی که بیشتر این صدمات جدی نیستند، شما باید در اسرع وقت آنها را درمان کنید تا از عفونت جلوگیری کنید که در صورت عدم درمان، می تواند وضعیت را خطرناک تر کند.

چگونه از آسیب های پنجه سگ جلوگیری کنیم؟

وقتی سگ خود را برای پیاده روی یا بازی به بیرون می برید، مراقب اشیاء نوک تیز باشید که ممکن است به سگ شما آسیب برساند. اگر سگ خود را در حال دویدن یا راه رفتن روی زمین یا پیاده‌روی ناهموار مشاهده میکنید، کفش‌های سگ یا نوعی دیگر از محافظت از پنجه می‌تواند کمک زیادی کند، به خصوص در روزهای بسیار گرم یا روزهای بسیار سرد در زمستان.

چطور آسیب های پنجه سگ را درمان کنیم؟

اولین قدم در درمان بریدگی پنجه این است که زخم را با آب یا مقداری ضد عفونی کننده تمیز کرده و در صورت وجود اجسام خارجی، آن را از داخل پنجه خارج کنید. اگر سگ شما خونریزی دارد، به زخم فشار وارد کنید تا متوقف شود و یک حوله تمیز با یخ روی آن بگذارید تا انقباض عروق خونی بهبود یابد. این جایی است که پودر styptic نیز وارد می شود. جراحات و زخم‌های جزئی پنجه را می‌توان در خانه درمان کرد، اما اگر سگ شما بریدگی شدید دارد و خودتان نمی‌توانید خونریزی را متوقف کنید، باید به دامپزشک مراجعه کنید.

اگر بریدگی سگ شما خیلی عمیق باشد ممکن است نیاز به بخیه باشد. دامپزشک شما همچنین ممکن است آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز کند.

  1. پدهای پنجه سگ خشک و ترک خورده

سگ ها دارای بالشتک های قوی و خشن هستند که به آنها کمک می کند هنگام راه رفتن یا دویدن روی سطوح صاف، کشش پیدا کنند. با این حال، پدهای سگ شما ممکن است به دلایلی خشک یا ترک بخورد:

  • آب و هوای سرد
  • سنگفرش گرم
  • هوای خشک
  • سطوح ناهموار
  • مواد شیمیایی
  • لیس زدن بیش از حد
  • آلرژی
  • مشکلات تغذیه ای
  • غدد درون ریز
  • مشکلات خود ایمنی

مشکلات پنجه سگ مربوط به پدهای خشک باید به سرعت درمان شوند زیرا می توانند منجر به عفونت و عوارض جدی تری شوند.

چگونه از پدهای خشک و ترک خورده سگ جلوگیری کنیم؟

پنجه های حیوان خانگی خود را مرتب نگه دارید و ناخن های پای او را کوتاه کنید. در صورت لزوم، موهای پنجه او را نیز کوتاه کنید. در دمای بسیار سرد یا دمای بسیار گرم، می‌توانید با استفاده از محافظ یا چکمه‌های مخصوص سگ ، از این مسائل جلوگیری کنید. پنجه‌های سگ خود را بعد از هر پیاده‌روی با آب ولرم بشویید تا مواد شیمیایی از پدهای او خارج شود و از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

برای دیدن نرم کننده های پنجه کلیک کنید.

چطور پنجه های ترک خورده سگ را درمان کنیم؟

ابتدا پدهای خشک و ترک خورده سگ خود را با آب ولرم تمیز کنید و قبل از اینکه آنها را با یک جوراب سگ یا چکمه سگ بپوشانید، از بالم و ژل های نرم کننده و ترمیم کننده استفاده کنید. اگر تلاش‌های شما کمکی نکرد، سگ خود را نزد دامپزشک ببرید تا مشکلات زمینه‌ای احتمالی را رد کند و در مورد اقدامات بعدی توصیه‌هایی دریافت کنید.

  1. سوختگی

سگ شما در صورت راه رفتن روی سطوح داغ مانند شن و آسفالت زمانی که دمای تابستان بسیار گرم می شود، می تواند روی بالشتک های پنجه خود دچار سوختگی کند، اما در زمستان نیز ممکن است به دلیل سرمازدگی دچار سوختگی شود. برخی از مواد شیمیایی و نمک های یخ زدا (که برای حیوانات خانگی مناسب نیستند) نیز می توانند این مشکل را ایجاد کنند.

برخی از علائم مشکلات پنجه سگ که ممکن است در صورت سوختگی یا یخ زدگی سگ متوجه شوید، تاول روی پدها و پنجه های او، شل شدن فلپ های پوستی و لکه های قرمز روی پوست او است. پنجه های او نیز ممکن است در برخی موارد متورم شوند.

چگونه از سوختگی پنجه سگ جلوگیری کنیم؟

سگ خود را روی سنگفرش گرم نبرید. از  سرمای شدید دوری کنید. شما می توانید با گذاشتن دست روی پیاده رو بررسی کنید که آیا برای سگ شما خیلی گرم است که بتواند پابرهنه راه برود. اگر نمی توانید دست خود را بیش از 10 ثانیه روی آسفالت نگه دارید، یعنی برای پنجه های سگ شما نیز خیلی گرم است.

رایج ترین مشکلات پنجه سگ، علائم و درمان مشکلات پنجه سگ

چطور سوختگی پنجه سگ را درمان کنیم؟

سوختگی های جزئی و تاول ها را می توان در خانه با شستشوی ضد باکتری درمان کرد. فراموش نکنید که پس از شست و شو، چکمه هایی را روی پنجه های سگ خود قرار دهید. در این صورت هرگونه کثیفی را از آنها دور نگه میدارید و پدهای او را از تحریک شدن محافظت می کنید. سوختگی های جدی یک اورژانس پزشکی هستند و نیاز به مراقبت های دامپزشکی فوری دارند. دامپزشک شما مقداری پانسمان روی سوختگی قرار می دهد و با داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک ها را درمان می کند.

سایر مشکلات رایج پنجه سگ

کیست ها، رشدها و توده ها یکی دیگر از مشکلات نسبتاً رایج پنجه سگ هستند. اینها تمایل دارند روی خود پنجه ها یا ناحیه بین انگشتان سگ شما تأثیر بگذارند. درمان این موارد نیاز به مراقبت های دامپزشکی دارد.

  • همچنین معمول است که چیزی در پنجه سگ گیر کند. شما معمولاً می توانید این را با لنگیدن سگ خود تشخیص دهید. معمولاً می توانید مشکل را با چشمان خود تشخیص دهید، اما گاهی اوقات نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس است.
  • همچنین ممکن است سگ شما دچار شکستگی انگشت پا شود. این معمولاً از رویدادهای آسیب زا رخ می دهد، مثلاً اگر چیزی روی پنجه آنها بیفتد یا پنجه آنها لگد شود.
  • دلایل دیگر لیسیدن پنجه:  پوسته پوسته یا شوره سر، نقاط داغ، عفونت های مخمری، کرم حلقوی، یخ و نمک ناشی از یخ زدایی در زمستان، درد، اضطراب، نیش حشرات و چیزی که در پنجه او گیر کرده است.

 

مقاله از:

7 Most Common Dog Paw Problems and What to Do About Them

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه