مشکلات مفصلی سگ

علت، علائم و درمان مشکلات مفصلی در سگ ها:

مشکلات مفصلی در سگ ها می تواند هر لحظه خود را نشان دهد. شما باید علائم رایج، علل و درمان های موجود را بشناسید. چگونه به سگ خود نشان می دهید که او را دوست دارید؟ اگر شما مانند بسیاری از سرپرستان حیوانات خانگی هستید، در اختیار توله سگ خود محبت فراوان، ورزش منظم، تغذیه خوب و حمام قرار میدهید تا توله سگ شما بتواند بهترین زندگی خود را داشته باشد.

وقتی توله سگ شما سالم و پرانرژی است، درخشش مو و نحوه حرکت او نمایان گر این موضوع  است. اگر سگ شما راه رفتن نرمی دارد، مفاصل او سالم هستند. با این حال، با افزایش سن، سگ شما ممکن است علائم درد مفاصل را نشان دهد.

برای دیدن منابع امگا 3 و امگا 6 کلیک کنید.

چه نژادهایی از سگ مستعد مشکلات مفصلی هستند:

مشکلات مفصلی می تواند هر سگی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، نژادهای بزرگ به ویژه مستعد مشکلات مفصلی هستند. به اصطلاح این “غول های مهربان” مانند سگ های کوهستانی برن و نیوفاندلند اغلب مشکلات مفصلی دارند.

حتی روتوایلرهای کوچکتر، ژرمن شپردها و رتریورهای لابرادور در بین نژادهای سگی قرار می گیرند که به احتمال زیاد با افزایش سن با مشکلات مفصلی مواجه می شوند.

علت مشکلات مفصلی سگ

برخی از بیماری های مفصلی ژنتیکی هستند و یک پرورش دهنده خوب شما را از هرگونه نگرانی ارثی بالقوه برای یک سگ خاص مطلع می کند. با این حال، اگر توله سگ شما نجات یافته (واگذاری) است، ممکن است اطلاعات زیادی در مورد خط ژنتیکی سگ نداشته باشید. به علاوه، هر سگی اگر مستعد اضافه وزن و تغذیه نامناسب باشد، ممکن است از مشکلات مفصلی دردناک رنج ببرد.

در اینجا چهار مورد از شایع ترین دردهای مفاصل در سگ ها آورده شده است:

  1. دیسپلازی هیپ ( لگن) HIP DYSPLASIA

این مشکل رایج ارتوپدی در دوران نوجوانی ایجاد می شود، زیرا سگ شما از یک توله سگ دمدمی مزاج به بالغ تبدیل می شود. به طور خاص، دیسپلازی مفصل ران به زمانی اطلاق می‌شود که حفره ران و توپ در بالای ساق پا به خوبی با هم قرار نگیرند. دیسپلازی هیپ معمولاً ژنتیکی است و بیشتر بر نژادهای بزرگ تأثیر می گذارد تا نژادهای کوچک.

  1. دیسپلازی آرنج ELBOW DYSPLASIA

یکی دیگر از مشکلات شایع مفصل سگ، دیسپلازی آرنج است. مانند دیسپلازی هیپ، این در مرحله رشد رخ می دهد. برخی از استخوان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها در آرنج به درستی شکل نمی‌گیرند و سگ شما را بعداً در زندگی دچار درد مفاصل می‌کند. همچنین معمولاً ژنتیکی است اما می تواند به دلیل ورزش زیاد و تغذیه نامناسب نیز ایجاد شود.

  1. پارگی رباط صلیبی CRUCIATE LIGAMENT TEAR

این آسیب شایع زانو ناشی از پارگی رباط در زانو است. رباط صلیبی جمجمه ای (cranial cruciate ligament) که CCL  شناخته می شود و مسئول تعادل و ثبات است. سگ های بزرگ به دلیل جثه شان در معرض خطر این مشکل هستند. طبق گفته کالج آموزشی دامپزشکی جیمز ال ووس، دانشگاه ایالتی کلرادو، آسیب های CCL پیچیده هستند و معمولاً به تدریج رخ می دهند.

  1. استئوآرتریت OSTEOARTHRITIS

استئوآرتریت که به عنوان بیماری مفصلی دژنراتیو (تحلیل رونده )نیز شناخته می شود، یک بیماری دردناک است که سگ های مسن، کم تحرک و دارای اضافه وزن را تحت تاثیر قرار می دهد.

در واقع، یکی از عوامل اصلی درد مفاصل چاقی یا اضافه وزن است. حتی چند پوند اضافه وزن می تواند مفاصل سگ شما را تحت فشار قرار دهد. چگونه می توانید متوجه شوید که سگ شما وزن مناسبی دارد؟ انجمن پیشگیری از چاقی حیوانات خانگی می گوید شما باید بتوانید دنده های سگ خود را ببینید یا احساس کنید. دامپزشک شما می تواند در مورد وزن ایده آل سگ شما را راهنمایی کند.

مشکلات مفصلی سگ

علائم شایع درد مفاصل

برخی از علائم درد مفاصل آشکار است، مانند لنگیدن یا زمانی که سگ بزرگتر شما هنگام بلند شدن از چرت زور می‌زند. برخی دیگر مانند « bunny hopping – در حالت خمیده به جلو پریدن. » کمتر آشکار هستند. اگر سگ شما پاهای عقب خود را به هم چسباند تا خم شود، این نشانه درد مفاصل است.

اغلب درد مفاصل در سگ ها به تدریج اتفاق می افتد و بیشتر در سنین بالا مشهود است.

8 نشانه درد مفاصل در سگ ها :

  • سفتی هنگام برخاستن از وضعیت استراحت.
  • لنگش یا لنگیدن – اگر ناگهانی باشد، می تواند ناشی از آسیب CCL باشد.
  • مفاصل ناپایدار زانو (لرزش و عدم تعادل زانو)
  • تورم در اطراف مفصل زانو
  • بی میلی به پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها یا روی تخت خود
  • اگر ناحیه دردناک را لمس کنید عصبانی و ناراحت می شود
  • صدای دادن ناحیه مفصل
  • از دست دادن توده عضلانی در یک چهارم عقب بدن (لگن و پاها)

برخی از سگ ها در پنهان کردن درد خود عالی هستند، اما اگر بدانید به دنبال چه هستید، معمولاً در حرکات آنها نشان داده می شود. سایر علائم درد به طور خاص مربوط به مفاصل نیستند، اما نشانه هایی هستند که نشان می دهد سگ دوست داشتنی شما ممکن است نیاز به معاینه دامپزشک داشته باشد. برای مثال، بی‌حالی، بدخلقی، یا لیسیدن و جویدن بیش از حد یک ناحیه نشانه‌هایی هستند که سگ شما احساس خوبی ندارد و احساس درد می کند.

آب درمانی برای بر طرف کردن درد مفاصل سگ

درمان درد مفاصل سگ ها

هرچه زودتر درد مفاصل سگ خود را تشخیص دهید، زودتر می توانید اقدامات کاهش درد را برای بهبود کیفیت زندگی سگ خود انجام دهید.

  • یک مرحله انتخاب غذای سالم برای سگتان است. هنگام انتخاب غذای سگ خود، می توانید از همان ابتدا یک رژیم غذایی با کیفیت بالا و مغذی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 انتخاب کنید زیرا تغذیه خوب اساس سلامتی است.
  • اگر سگ شما نیاز به کاهش وزن دارد، باید با دامپزشک خود برنامه‌ای برای کاهش وعده‌های غذایی یا تغییر رژیم غذایی و افزایش ورزش داشته باشید.
  • گزینه های درمانی درد آور برای درمان درد مفاصل شامل درمان توانبخشی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAIDs)) کاهش وزن، تزریق، جراحی و ورزش متوسط است. درمان توانبخشی می تواند تحرک سگ های مسن را با درد مفاصل افزایش دهد. چنین درمانی شامل راه رفتن روی تردمیل زیر آب و شنا است.
  • دامپزشک سگ شما را از نظر علل ریشه ای و توصیه های درمانی مناسب برای سگ شما ارزیابی می کند.

چگونه می توان از مشکلات مفصلی در سگ ها جلوگیری کرد؟

فقط در مورد ژنتیک نمی توانید کارهای زیادی انجام دهید، اما می توانید با پیروی از یک سبک زندگی سالم، عوامل خطرزای درد مفاصل سگ خود را کاهش دهید.

  • جلوگیری از چاقی

بسیاری از سگ‌های مسن‌تر زمان بیشتری را صرف لم دادن می‌کنند تا اینکه به بازی بپردازند. به این ترتیب، آنها تمایل به افزایش وزن دارند. متأسفانه، وزن اضافی به درد مفاصل سگ شما می‌افزاید. والدین حیوان خانگی که به سگ های خود کمک می کنند تا وزن مناسبی داشته باشند، کیفیت زندگی توله سگ خود را بهبود می بخشند.

  • ورزش مناسب را انجام دهید

پیاده روی منظم متناسب با سطح انرژی سگ شما نیز به تحرک داشتن، کمک می کند. این جمله را شنیده اید، “از آن استفاده کن یا از دستش بده.” این در مورد سگ ها نیز صدق می کند، زیرا ورزش به روان نگه داشتن مفاصل کمک می کند. حتی پیاده روی کوتاه در طول روز می تواند به کاهش درد مفاصل و کاهش وزن کمک کند.

  • از یک رژیم غذایی مغذی استفاده کنید

تغذیه از داخل شروع می شود. تغذیه خوب تعادل چربی های سالم، پروتئین و کربوهیدرات ها است. آنچه سگ شما می خورد کت، استخوان ها، مغز، چشم ها و اندام های داخلی او را تغذیه می کند.

  • مکمل های مفصل را زودتر شروع کنید

اگر سگ خود را با یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر ماهی تغذیه کنید، ممکن است سگ شما مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 ضروری را در غذای خود دریافت کند. در غیر این صورت، مکمل های مفاصل مانند اسیدهای چرب امگا 3، کندرویتین و گلوکزامین می توانند با کاهش التهاب و افزایش تولید غضروف به سگ شما کمک کنند تا سلامت مفاصل را حفظ کند.

برای دیدن مکمل های مفصل سگ کلیک کنید.

اکنون که علل شایع درد مفاصل در سگ ها را می دانید، اهمیت تغذیه خوب، ورزش منظم و حفظ وزن مناسب را می دانید. اینها با هم می توانند از درد مفاصل برای یک سگ شاد و سالم جلوگیری کنند یا آن را کاهش دهند.

مشکلات مفصلی سگ
درمان فیزیوتراپی مشکلات مفصلی سگ

مقاله از:

Joint Problems in Dogs: Common Causes, Symptoms, and Treatments 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه