آیا موی سگ حساسیت زا است؟

حتما شما هم شایعات پیرامون بیماری زا بودن موی سگ ها و سایر حیوانات را در اطراف خود شنیده اید. بسیاری از این شایعات حقیقت ندارند و فقط صرفا اخباری زرد هستند که سالها بر سر زبان ها بوده اند. این شایعات فقط شما را از داشتن حیوانات خانگی و عشق بی حد و مرز آنها محروم می کنند.

در این مقاله همراه با تی پتس باشید تا باهم به بررسی بیماری های مشترک سگ ها و انسانها بپردازیم. بهتر است یکبار برای همیشه به این شایعات خاتمه دهیم و باهم بررسی کنیم، آیا موی سگ حساسیت زا است؟

در واقع حساسیت انسان به سگ از پروتئین های ترشح شده درون بزاق دهان، ادرار و پوست مرده قسمت های متفاوت بدن سگ می باشد. پس می توان گفت نژاد هایی از سگ ها هستند که کمترین حساسیت را در انسان ها ایجاد می کنند. به این معنی که لزوما قرار نیست همه انسان ها به موی همه سگ ها حساسیت داشته باشند.

باید به خاطر داشته باشید، اگر می خواهید سرپرستی سگی را برعهده بگیرید و به موی سگ حساسیت دارید، کافیست در همان مراحل اولیه تصمیمتان، راجع به نژاد هایی که باعث حساسیت در انسان نمی شوند تحقیق کنید.

اما برویم سراغ پروتئین های گفته شده در آغاز این مقاله؛ این پروتئین ها عموما رو موی سگ، مبلمان، فرش، لباس، دیوار و … قرار دارند. همین طور پوست مرده سگ می تواند مدتی در هوا بماند  و منجر به حساسیت در بعضی از افراد شود.

علائم حساسیت به وجود آمده در اثر نزدیک بودن به سگ‌ها با ترشح پروتئین بالا عبارتند از:

  • قرمز شدن پوست افرادی که سگ آنها را لیسیده است.
  • خارش و التهاب اطراف قسمت های مختلف بینی و چشم
  • مشاهده دانه های ریز پوستی بر روی قفسه سینه، گردن و صورت
  • سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از تماس با پروتئین های حساسیت زا تولید شده توسط بدن سگ
  • مشاهده التهاب های دردناک پوستی و اگزما در برخی از کودکان
  • حملات شدید آسمی در افراد مبتلا به این بیماری

پت شاپ آنلاین تی پتس- حساسیت به موی سگ

دو نکته مهم در باب حساسیت به موی سگ

  1. افرادی که به بیماری هایی نظیر آسم مبتلا هستند عموما به موی سگ حساسیت نشان می دهند. پس نکته مهم برای این دسته افراد که به نگهداری سگ علاقمند هستند؛ نگهداری از نژاد هایی است که کمترین میزان حساسیت را برای انسان ها بوجود می آورند. هیچ وقت فراموش نکنید اگر بیماری آسم و یا بیمارهای تنفسی دارید و در مجاورت با حیوانات زندگی می کنید، همواره داروهای خود را دردسترس و نزدیک نگهداری کنید.
  2. حتما همه شما شایعاتی مبنی بر بیمار شدن کودکانی که در مجاورت با سگ ها قرار می گیرند شنیدید؛ بله این هم یکی دیگر از شایعات بی پایه و اساس است.  معمولاً کودکانی که به سگ حساسیت دارند، در همان برخورد اول این موضوع را بروز می دهند و نمی توانند در کنار سگ ها حضور داشته باشند. اما نکته مهم این است که تحقیقاتی در زمینه سگ ها نشان دهنده این است که وقتی نوزادان در کنار سگ ها زندگی می کنند، احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی و حساسیت های مختلف در آنها کاهش پیدا می‌کند. تحقیقات انجام شده در این زمینه توسط انجمن آلرژی و ایمونولوژی بالینی انگلستان صورت گرفته و معتبر است.

سگ ها حیواناتی  بسیاروفادار هستند که در نژادها و سایز های مختلفی وجود دارند. درتمام طول تاریخ سگ ها در کنار انسان ها زندگی می کردند. هوش بالا و ارتباط عمیقی که این حیوان با انسان ها برقرار می کند موجب شده که بسیاری از افراد به نگهداری این حیوان خانگی رو بیاورند. این روزها شاهد سگ هایی هستیم که به طور مفیدی در زندگی به ما انسان ها کمک میکنند. سگ های زنده یاب، سگ های پلیس، سگ های خدماتی و… در واقع انسان ها خیلی وقت ها نیاز به کمک این فرشته های مهربون چهار پا برای ادامه زندگی دارند.

آلرژی به موی سگ خطرناک است؟

در بالاتر کاملا به این موضوع پرداختیم که آلرژی به سگ در افراد مختلف گوناگون است و درجات خفیف تا شدید را نسبت به هر نژادی دارد. پس آلرژی به موی سگ در وهله اول فقط علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد که به راحتی قابل درمان می باشد و هیچ خطر جدی برای شما به همراه ندارد. ولی افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند، در صورت حساسیت به موی سگ از نزدیک شدن به این حیوان خودداری کنند. چرا که ممکن است منجر به تشدید بیماریشان شود.

اگر موی سگ بخوریم چه می شود؟

برای ریزش کمتر موهای سگ بهتر است دوست بازیگوش خود را هر روز شانه بکشید  و همینطور خانه خود را مرتب جارو بزنید. همچنین استفاده از پرزگیر باعث می شود مقدار زیادی از موهای روی اثاثیه منزل را جمع آموری کنید.

 با همه این کارها اگر موهای سگی را به اشتباه خوردید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. موی سگ، گربه یا هر حیوان دیگری به راحتی با مدفوع شما دفع می شود. بسیاری از سرپرستان حیوانات خانگی از تنفس موی سگ خود واهمه دارند. لازم است یاد آور شوم که موی سگ به همراه همه آلودگی‌هایی که در هوای آزاد وجود دارند توسط مخاط و پرزهای موجود در دهان و بینی شما جذب می شوند و به ریه راه پیدا نخواهند کرد. حتی اگر وارد ریه شوند نیز توسط گویچه‌ های ریه جذب خواهند شد. پس جای هیچ نگرانی نخواهد بود و می توانید با خیال راحت پت دلبندتان را بغل کنید و از وجود پر مهرشان لذت ببرید.

پت شاپ آنلاین تی پتس- حساسیت به موی سگ

کلام آخر

از جمله شایعاتی که همیشه بر سر زبان ها بوده در خصوص  موی سگ ها می باشد. در این مقاله سعی کردیم به طور جامع و به دور از هر جانب داری این شایعه را بررسی کنیم.  امیدواریم با مطالب بیان شده در این متن توانسته باشیم به این سوال که آیا موی سگ بیماری زا است یا خیر پاسخ روشنی داده باشیم. شما می توانید با فالو کردن پیج اینستاگرام پت شاپ آنلاین تی پتس اطلاعات خود را در زمینه سگ ها بالا ببرید. متخصصان ما هر روزه مطالب و دانستنی های بیشماری را در پیج این مجوعه قرار می دهند.

۲ دیدگاه برای “موی سگ”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه