برای حفظ سلامت سیستم ادرار گربه چه کارهایی میتوان انجام داد؟

گربه‌ها معمولاً با مشکلات سیستم ادراری مواجه هستند. بیماری کلیوی، التهاب مزمن مثانه و انسداد مجرای ادرار از بیماری‌های رایج گربه‌ها هستند. بسیاری از صاحبان آن‌ها می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانند سلامت سیستم ادراری گربه خود را حفظ کنند و از این مشکلات دوری کنند. خواه گربه شما سابقه مشکل ادراری داشته باشد یا میخواهید از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید، از این پنج نکته استفاده کنید:

1. مصرف آب گربه خود را افزایش دهید.

مقدار بیشتر آب ادرار باعث رقیق شدن سموم، مواد معدنی و محرک های ادراری می شود که می تواند منجر به مشکلات شود. ادرار غلیظ بیشتر احتمال دارد که کریستال ها و سنگ های ادراری تشکیل دهد و محرک ها می توانند به التهاب مزمن مثانه کمک کنند. افزایش مصرف آب گربه یکی از مهم ترین گام ها برای سلامت سیستم ادراری گربه است. آب بیشتر همچنین به این معنی است که گربه شما هیدراته می شود و دفعات ادرار را بیشتر می کند. این امر باعث دفع سموم و حفظ عملکرد کلیه می شود.

سعی کنید برای سلامت سیستم ادرار گربه این ایده ها را در برنامه روزانه گربه خود بگنجانید تا مصرف آب او را افزایش دهید:

  • آب تازه – گربه ها عاشق آب تازه هستند و اگر شما روزانه کاسه آب او را تمیز و پر کنید، احتمالاً گربه شما بیشتر می نوشد.
  • غذای کنسرو شده – رژیم غذایی کنسرو شده حاوی آب بیشتری نسبت به انواع خشک است، و تغذیه با غذای مرطوب یک راه آسان برای وارد کردن آب بیشتر در رژیم غذایی روزانه گربه شما است.
  • آب طعم دار – اضافه کردن آب ماهی تن یا آب مرغ بدون سدیم می تواند گربه شما را وسوسه کند که زمان بیشتری را در کاسه آب خود بگذراند.
  • فواره‌ها – بیشتر گربه‌ها به سمت آب روان جذب می‌شوند و یک آبنما که با باتری کار می‌کند ممکن است جالب‌تر از کاسه آب معمولی گربه شما باشد.

2. رژیم غذایی گربه خود را دوباره ارزیابی کنید

اگر گربه شما قبلاً مشکلات سلامت ادرار داشته است، ممکن است از یکی از رژیم های ادراری (غذاهای خشک درمانی رنال یا Renal vet) موجود استفاده کند که حاوی مقادیر خاصی از مواد معدنی، پروتئین و محافظ مثانه برای کمک به حفظ سلامت دستگاه ادرار است. رژیم های ادراری دارای مقادیر محدودی از مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر و کلسیم هستند که می توانند در تشکیل کریستال و سنگ ادراری نقش داشته باشند. آنها همچنین طوری فرموله شده اند که ادرار گربه شما را کمی اسیدی کنند، که از تشکیل کریستال جلوگیری می کند. برخی از رژیم های غذایی حاوی گلیکوزامینوگلیکان هستند که به طور طبیعی از پوشش مثانه محافظت می کند. ( کنسرو و پوچ هایی تحت عنوان رنال وت Renal vet  / کنسرو و پوچ هایی تحت عنوان یورینری وت Urinary vet )

قبل از تغییر رژیم غذایی گربه خود، با دامپزشک خانواده خود مشورت کنید. بسیاری از رژیم های ادراری در دسترس هستند، و او می تواند به شما کمک کند رژیمی را انتخاب کنید که برای نیازهای گربه شما مناسب است. او همچنین می تواند در مورد تغییر تدریجی گربه به غذای جدید به شما مشاوره دهد تا او آن را بپذیرد. گربه ها موجودات عادت پذیری هستند و ممکن است با تغییر ناگهانی خوب عمل نکنند.

قرص، شربت ، خمیر و مکمل های درمانی و پیشگیری کننده از مشکلات رنال و یورینری که به کاهش التهاب/ دفع سنگ/ کم کردن ph ادرار، دفع راحت تر و … کمک میکند.

3. استرس محیطی گربه خود را کاهش دهید

گربه‌ها به استرس‌های محیطی حساس هستند که با دفع نامناسب و بیماری دستگاه ادراری تحتانی گربه‌ها ( FLUTD مرتبط است، وضعیتی که باعث التهاب مزمن مثانه می‌شود). گربه‌های مبتلا از درد مثانه رنج می‌برند و در معرض خطر ابتلا به انسداد مجرای ادراری تهدید کننده زندگی هستند. تغییرات محیطی، مانند یک هم اتاقی یا نوزاد جدید، یک حیوان خانگی جدید، یا یک خاک توالت جدید، می تواند باعث استرس درونی شود که به صورت مشکلات ادراری ظاهر می شود. از بین بردن عوامل استرس زا ساده و ایجاد راه فرار زمانی که گربه شما ترس یا مضطرب است می تواند مجاری ادراری او را سالم نگه دارد.

بنابراین، این تاکتیک های کاهش استرس را امتحان کنید:
  • ظرف خاک را روزانه تمیز کنید.  برخی از گربه ها از ظرف خاک کثیف متنفرند و از استفاده از بستر کثیف خودداری می کنند، بنابراین ظرف خاک گربه خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید.
  • مارک خاک را تغییر ندهید. گربه‌ها می‌توانند در مورد بسترشان حساس باشند، و یک تغییر ناگهانی برند خاک ممکن است او را وادار کند که به جای استفاده از خاک جدید روی زمین کار خودش را انجام دهد.
  • یک فضای امن فراهم کنید. گربه شما نیاز به یک فضای خصوصی دارد. به خصوص اگر خانه شما دارای بچه های شلوغ یا حیوانات خانگی دیگر باشد.  یک منطقه ساکت و کم تردد از خانه خود را انتخاب کنید و تمام وسایل مورد نیاز گربه خود را در نظر بگیرید – کاسه آب و غذا، بستر، پایه مخصوص خراشیدن (اسکرچر)، یک تخت خواب، و اسباب بازی ها – تا او بتواند از آنجا دور شود و در صورت احساس نیاز، استرس را از بین ببرد.
  • فرومون های گربه را اضافه کنید.  محصولاتی وجود دارند که حاوی فرمون های گربه هستند و استرس را کاهش می دهند و آرامش را در گربه ها تشویق می کنند. دیفیوزرها را به مناطقی که گربه شما بیشتر وقت خود را در آن می گذراند اضافه کنید و پتوها و ملافه های او را اسپری کنید. مهمانان خانه را نیز می توان اسپری کرد تا معرفی های جدید استرس زا کمتری داشته باشد. ( بوی لوندر و سنبل الطیب هم میتوان به گربه شما کمک کند.)

4. آماده کردن محیط مناسب نگه داری گربه

زندگی در خانه برای سلامت سیستم ادراری گربه ایمن ترین نوع زندگی است. اما یک گربه کسل به احتمال زیاد دچار شرایط سخت ادراری مرتبط با استرس می شود. گربه‌ها شکارچیان طبیعی هستند و گربه شما از اسباب‌بازی‌ها و تعاملاتی لذت می‌برد که غرایز درونی او را آشکار کند، مانند:

  • نشیمن مرتفع : گربه ها دوست دارند با خیال راحت فعالیت های خانه را از بالا تماشا کنند و یک نشیمنگاه بلند مانند درخت گربه می تواند ساعت ها سرگرمی او را فراهم کند. او همچنین ممکن است عاشق یک نشیمنگاه باشد که به او اجازه می‌دهد پرندگان و سنجاب‌ها را در حیاط خلوت شما تماشا کند.
  • ویدیوها: ویدیوهایی از دویدن موش ها یا پرواز پرندگان می تواند گربه بی حوصله را در حالی که سر کار هستید یا مشغول کارهای خانه هستید سرگرم کند.
  • پازل های غذا : در طبیعت، گربه ها برای غذای خود شکار می کنند. اجازه دهید گربه تان برای دریافت غذا کمی تلاش کند. فعالیت اضافه به او کمک می کند تناسب اندام داشته باشد. می‌توانید پازل‌های غذایی برای مخفی کردن غذا بخرید، یا می‌توانید به سادگی تکه‌های غذا را در اطراف خانه‌تان پنهان کنید و اجازه دهید بینی گربه‌تان او را به شکار بکشاند.
  • اسباب بازی های متحرک : گربه شما ممکن است دوست داشته باشد موش های اسباب بازی باتری دار یا حشرات را که روی زمین زوم می کنند را تعقیب کند. یک پر روی یک ریسمان نیز می تواند او را در حرکت و سرگرمی نگه دارد.

5. قرار ملاقات های منظم دامپزشکی را برای گربه خود برنامه ریزی کنید

گربه‌ها به مراقبت‌های منظم دامپزشکی نیاز دارند و دامپزشک خانواده شما می‌تواند علائم بیماری‌های ادراری زمینه‌ای را در طول ویزیت سالانه سلامتی گربه شما تشخیص دهد. گربه های بالای 8 سال باید بیشتر به دامپزشک مراجعه کنند تا سلامت خود را حفظ کنند. در هر ویزیت می توان آزمایش ادرار انجام داد تا ادرار گربه شما را از نظر علائم التهاب، عفونت و اختلال عملکرد کلیه بررسی کند. آزمایش خون عملکرد کلیه گربه شما را ارزیابی می کند. همچنین می تواند نارسایی کلیه را که یکی از علل اصلی مرگ و میر در گربه ها است، در مراحل اولیه تشخیص دهد که درمان می تواند مفید باشد. سلامت سیستم ادرار گربه شما قابل پیشگیری است اگر شما به عنوان سرپرست اطلاعات خود را بالا ببرید.

تفاوت یورینری Urinary و رنال Renal در چیست؟

ترجمه شده از :

5 Steps for Maintaining Your Cat’s Urinary Health

یک دیدگاه برای “5 مرحله برای حفظ سلامت سیستم ادرار گربه شما”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه