روند بیماری رنال و سنگ کلیه گربه

سنگ کلیه گربه یکی از بیماری های شایع در بین گربه سانان است که اگر به آن توجه نشود باعث نارسایی کلیه میشود. روند نارسایی کلیه چهار مرحله دارد.

پرسش و پاسخ در مورد تغذیه گربه هایی با مشکلات رنال و کلیه

بیماری رنال در گربه ها چند مرحله دارد؟

4 مرحله –مرحله اول پنهان، مرحله دوم شروع علائم، مرحله سوم شدت علائم، مرحله چهارم از دست رفتن کلیه

مراحل نارسایی کلیه در گربه ها و علائم آن در این چهار مرحله

پرسش و پاسخ در مورد علائم مشکلات رنال و کلیه گربه 

آیا گربه هایی که بیماری رنال دارند، درد میکشند؟

بیماری کلیوی معمولا باعث درد نمی شود، اما باعث ناراحتی کلی می شود. شما باید به علائم توجه داشته باشید تا بتوانید با اقدامات سریع درمانی مانع درد کشیدن گربه شوید. برای مثال دفع سخت در اثر سنگ کلیه، بسته شدن مجاری ادرار و… میتواند دردناک باشد.

چه کاری می توانم برای کمک به درمان سنگ کلیه گربه انجام دهم ؟

اصلاح رژیم غذایی تجویزی، محدود کردن پروتئین و فسفر، داروهای تجویزی، هیدراتاسیون،  مایعات زیر جلدی، استرس را کاهش دهید.

چرا گربه ها دچار عفونت کلیه می شوند؟

زمانی که باکتری های موجود در دستگاه ادراری به سمت بالا به مثانه و سپس به کلیه ها صعود می کنند موجب عفونت کلیه ها میشوند.

آیا کلیه های گربه بهتر می شود؟

بله، با کمک غذاها و مکمل های رنال میتوان به بهبود کلیه های گربه کمک کرد. اما این نیازمند صرف زمان و استمرار درمان است.

برای دیدن غذاهای رنال مخصوص بیماری کلیوی گربه کلیک کنید.

آیا سنگ کلیه گربه قابل درمان است؟

بله، اگر سنگ کلیه زود تشخیص داده شود قابل درمان است.

چگونه سنگ کلیه گربه را درمان می کنند؟

با تغییر رژیم غذایی، دارو و گاها عمل جراحی به خارج شدن سنگ از کلیه های گربه کمک میکنند. تشخیص و انتخاب بهترین راه درمان با دامپزشک است. بنابراین همیشه سعی کنید از بروزترین دامپزشک ها مشورت بگیرید.

گربه ها وقتی کلیه هایشان از کار می افتد چگونه عمل می کنند؟

علائم نارسایی کلیه در مرحله پایانی در گربه ها شامل علائم کلی ذکر شده، و همچنین چشمان کسل کننده، گود رفته، ناتوانی در راه رفتن، بوی بدن، بی اختیاری در مثانه یا تشنج روده، گیجی، امتناع از خوردن یا نوشیدن، انقباض، کوری، بی قراری، کناره گیری، پنهان شدن و فرار

گربه ها پس از تشخیص مرحله 2 بیماری کلیوی چه مدت زنده می مانند؟

داده‌ها نشان می‌دهند که گربه‌هایی که در اوایل بیماری یعنی مرحله2  تشخیص داده شده‌اند، می‌توانند تا 8.5 سال از ابتدای شروع، با میانگین 3.15 (1151 روز) سال زندگی کنند. میانگین امید به زندگی برای گربه‌هایی که در مرحله سوم بیماری کلیوی تشخیص داده شده بودند، 1.86 سال (679 روز) بود که برخی از آنها تا 5.75 سال زنده ماندند.

سنگ کلیه گربه

آیا مرحله 3 بیماری کلیوی در گربه ها جدی است؟

مرحله 3: سطح کراتینین بین 2.9 تا 5.0 است، به این معنی که 76٪ تا 90٪ از عملکرد کلیه از بین رفته است. در این مرحله، دامپزشک شما ممکن است تجویز مایع زیر جلدی را برای مبارزه با کم‌آبی بدن و کاهش بار کلیه‌های گربه‌تان پیشنهاد کند.

CKD یا Chronic Kidney Disease یعنی بیماری مزمن کلیه

یک گربه 17 ساله با بیماری کلیوی و رنال چقدر می تواند زندگی کند؟

CKD یک بیماری پیشرونده است که به آرامی بدتر می شود، اما سرعت پیشرفت آن بسیار متغیر است. گربه هایی با سن بالا که به بیماری آنها زود توجه شود، میانگین زمان بقای ۳ سال دارند. کسانی که بیماری متوسط دارند به طور متوسط 2 سال عمر می کنند. گربه های مبتلا به بیماری پیشرفته معمولاً در عرض چند ماه به CKD تسلیم می شوند.

یک گربه 13 ساله با بیماری کلیوی چقدر می تواند زندگی کند؟

میانگین این رقم بین کمتر از دو سال تا تقریباً شش سال است.

تفاوت یورینری Urinary و رنال Renal در چیست؟

گربه ها پس از تشخیص بیماری کلیوی چقدر زنده می مانند؟

متأسفانه، ما نمی‌توانیم تغییرات در عملکرد کلیه را معکوس کنیم، اما کارهای زیادی وجود دارد که می‌توان برای کاهش سرعت پیشرفت آن انجام داد و اگر ناهنجاری‌های دیگری وجود نداشته باشد، بیماری مزمن کلیوی عموماً به کندی پیشرفت می‌کند. هنگامی که به بیماری گربه زود توجه شود، تا 8.5 سال پس از تشخیص زندگی می کنند.

برای دیدن مکمل های رنال و یورینری گربه کلیک کنید.

چه زمانی گربه ام را که بیماری رنال دارد یوتانایز کنم؟

در اینجا چند شرط برای تصمیم گیری وجود دارد. نارسایی کلیه در مرحله نهایی باشد؛ اگر حیوان خانگی شما نارسایی کلیوی داشته باشد و با درمان بهبود نیابد، متاسفانه اتانازی می تواند یک گزینه باشد تا گربه شما کمتر تجربه های دردناک ناشی از نارسایی کلیه را داشته باشد. با این بیماری، حیوان خانگی شما ممکن است دچار تشنج، کم آبی شدید، استفراغ و ضعف عمومی شود.

یوتانایز (اتانازی) یعنی چه؟

کلمه یونانی Euthanasia اتانازی یا یوتانایز به معنی «مرگ خوب» است. و اتفاق آن کاملا بستگی به تصمیم شما دارد. گاها دامپزشک ها ( معمولا برخلاف میل باطنی خود) به شما پیشنهاد میدهند که یوتانایز را برای گربه یا سگ خود انتخاب کنید. این پیشنهاد زمانی بیان می شود که دوست پشمالوی شما به درمان پاسخ نمی دهد و احتمالا حال و روز بسیار ناخوشایندی دارد. با آرزوی سلامتی برای گربه و سگ شما، مجموعه تی پتس امیدوار است که هیچگاه این کلمه را سرچ نکنید و در شرایط تصمیم گیری سخت قرار نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه