علائم مشکلات رنال و کلیه گربه

 همه چیز در مورد علائم مشکلات رنال و بیماری کلیه گربه

بروز علائم بیماری کلیه گربه ها ممکن است در سنین مختلفی اتفاق بی افتد. شما به عنوان سرپرست یک گربه باید به این علائم و نشانه ها آگاه باشید. برای اطلاع بیشتر از بروز مشکلات کلیوی و رنال در گربه ها به مقاله های زیر نیز میتوانید مراجعه کنید.

تفاوت یورینری Urinary و رنال Renal در چیست؟

آیا می توان از بیماری کلیوی در گربه ها جلوگیری کرد؟

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از بیماری کلیوی وجود ندارد، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا احتمال ابتلای گربه‌تان به بیماری رنال را کاهش دهید. به عنوان مثال: گیاهان سمی را حذف کنید. آب تازه در دسترسش قرار دهید و از مکمل های پیشگیری کننده استفاده کنید.

آیا بیشتر گربه ها به بیماری کلیوی و رنال مبتلا می شوند؟

این مشکل عمدتاً در گربه‌های بالغ و مسن (هفت سال به بالا) ایجاد می‌شود. 30 تا 40 درصد از گربه‌های بالای 10 سال و 81 درصد گربه‌های بالای 15 سال را تحت تأثیر قرار دهد. تنها حدود 10 درصد موارد در گربه های کمتر از سه سال رخ می دهد.

Chronic Kidney Disease یا CKD یعنی بیماری مزمن کلیه 

گربه ها از چه سنی به بیماری کلیوی مبتلا می شوند؟

CKD در گربه ها در هر سنی بروز میکند، اما بیشتر در گربه های میانسال تا پیر (بالای 7 سال) دیده می شود و با افزایش سن به طور فزاینده ای شایع می شود. تخمین زده شده است که حدود 20 تا 50 درصد از گربه های بالای 15 سال درجاتی از بیماری مزمن کلیه وجود دارد.

حقیقت بیماری کلیوی در گربه ها چیست؟

معمولاً  از هر 3 گربه 1 گربه در طول زندگی خود به نوعی بیماری کلیوی مبتلا می شود.

آیا استرس می تواند باعث بیماری کلیوی در گربه ها شود؟

بله، استرس مزمن که فشار خون را افزایش می دهد با بیماری کلیوی مرتبط است. استرس میتواند ناشی از صدای بلند، وجود چند گربه در منزل، رفت و آمد زیاد، کمبود آب و غذا، دوری و دلتنگی و … باشد.

علت خون در ادرار گربه چیست؟

وجود خون در ادرار یکی از مشخص ترین علائم سنگ در کلیه، مجاری ادرار یا مثانه است. بنابراین حتما باید به دامپزشک مراجعه شود.

آیا جیغ ردن گربه هنگام دفع از علائم بیماری کلیه گربه است؟

جیغ زدن و ایجاد صدا توسط گربه هنگام دفع ادرار ممکن است ناشی از دفع دردناک باشد. بنابراین حتما نیاز به معاینات پزشکی دارد. اگر گربه شما هنگام دفع مدفوع ایجاد صدا میکند میتواند نشانه ای از یبوست باشد.

آیا بوی دهان میتواند نشانه از بیماری رنال گربه باشد؟

بله، هنگامی که کلیه ها شروع به از کار افتادن می کنند، توانایی آنها در حذف مواد زائد از جریان خون کاهش می یابد. با جمع شدن این مواد زائد، بوی نفس گربه شما بدتر می شود. بوی بد دهان مرتبط با بیماری کلیوی ممکن است شبیه به بوی آمونیاک باشد. یکی از علائم بیماری کلیه گربه بوی بد دهان است.

چرا گربه های مبتلا به بیماری کلیوی و رنال دچار کم آبی می شوند؟

نارسایی کلیه باعث می شود مواد زائد کمتری از بدن دفع شود و ادرار رقیق شود. این باعث می شود حجم بیشتری ادرار در طول روز تولید و دفع شود. بنابراین آب بدن کم می شود و گربه شما دچار کم آبی خواهد شد.

چرا گربه های مبتلا به بیماری کلیوی غذا خوردن را متوقف می کنند؟

گربه های مبتلا به بیماری کلیوی تمایل به از دست دادن پتاسیم بیش از حد در ادرار خود دارند که منجر به ضعف عضلانی، کرختی، کیفیت پایین مو و کاهش اشتها می شود.

آیا گربه های مبتلا به بیماری کلیوی زیاد می خوابند؟

CKD باعث خستگی، ضعف عضلانی و به طور کلی احساس ناخوشایندی در گربه ها می شود. ممکن است متوجه شوید که گربه‌تان بیشتر اوقات پنهان می‌شود یا بیشتر می‌خوابد، کمتر اجتماعی است یا به سمت سطوحی که قبلاً می‌توانست روی آنها بپرد، نمی‌رود.

آیا گربه ها با بیماری کلیوی کمتر ادرار می کنند؟

علائم شایع بیماری کلیوی در گربه ها شامل افزایش تشنگی (پلی دیپسی) و افزایش ادرار (پلی یوری) است. این علائم به این دلیل رخ می دهد که با بیماری کلیه ها، دیگر نمی توانند ادرار غلیظ تولید کنند. بنابراین دفعات ادرار بیشتر میشود.

آیا گربه های مبتلا به بیماری کلیوی همه جا ادرار می کنند؟

بله؛ اما علاوه بر بیماری های کلیوی و رنال مشکلات دیگری نیز میتواند باعث این رفتار باشد. مشکلات تیروئید و همچنین دیابت نیز از مقصران احتمالی عدم استفاده از ظرف خاک هستند. این بیماری ها باعث میشوند گربه بیشتر بنوشد و بیشتر دفع ادرار داشته باشد.

 علائم مشکلات رنال و کلیه گربه

آیا گربه هایی که بیماری رنال دارند، درد میکشند؟

بیماری کلیوی معمولا باعث درد نمی شود، اما باعث ناراحتی کلی می شود. شما باید به علائم دقت کنید و با اقدامات سریع درمانی، مانع درد کشیدن گربه شوید. برای مثال دفع سخت در اثر سنگ کلیه، بسته شدن مجاری ادرار و… میتواند دردناک باشد.

چه کاری می توانم برای کمک به گربه با بیماری کلیوی انجام دهم ؟

اصلاح رژیم غذایی تجویزی، محدود کردن پروتئین و فسفر، داروهای تجویزی، هیدراتاسیون،  مایعات زیر جلدی، استرس را کاهش دهید.

چرا گربه ها دچار عفونت کلیه می شوند؟

زمانی که باکتری های موجود در دستگاه ادراری به سمت بالا به مثانه و سپس به کلیه ها صعود می کنند موجب عفونت کلیه ها میشوند.

آیا کلیه های گربه بهتر می شود؟

بله، با کمک غذاهای رنال و مکمل های رنال میتوان به بهبود کلیه های گربه کمک کرد. اما این نیازمند صرف زمان و استمرار درمان است.

برای اطلاع از موارد تغذیه ای گربه های مبتلا به بیماری رنال به مطلب زیر رجوع کنید.

پرسش و پاسخ در مورد تغذیه گربه هایی با مشکلات رنال و کلیه

یک دیدگاه برای “پرسش و پاسخ در مورد علائم مشکلات رنال و کلیه گربه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه