جرم گیری دندان سگ

جرم گیری دندان سگ چرا و چگونه؟

اهمیت تمیز کردن دندان سگ را نمی توان نادیده گرفت. بی توجهی به مراقبت از دندان سگ می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی و هزینه های بالاتر درآینده می شود. بیماری های دندانی سگ ها بسیار شایع است. معمولا در سن 3 سالگی، اکثر حیوانات خانگی شواهدی از پریودنتیت (عفونت، التهاب و شکسته شدن ساختارهای نگهدارنده دندان ها) پیدا می کنند. مراقبت های خانگی و جرم گیری دندان سگ توسط دامپزشک میتواند به سلامت دهان و  دندان سگ شما کمک کند.

چرا تمیز کردن دندان سگ ها ضروری است؟

بهداشت نامناسب دهان و دندان باعث چیزی بیش از بوی بد دهان می شود. زمانی که پلاک روی دندان به طور منظم از بین نرود، به جرم سفت تبدیل می شود. پلاک و جرم هر دو لثه ها را تحریک می کنند و می توانند منجر به عفونت شوند. در حالی که پلاک را می توان در خانه پاک کرد، اما جرم را نمی توان در خانه از بین برد. برای از پاک کردن جرم دندان های سگ و یا جرم‌ گیری دندان سگ نیاز به مراجعه به دامپزشکی می باشد.

با بدتر شدن شرایط، سگ ها ممکن است از درد دهان، آبسه، جدا شدن لثه، از دست دادن استخوان نگهدارنده دندان و دندان های لق و افتاده رنج ببرند. باکتری هایی که از دهان منشا می گیرند می توانند وارد جریان خون شده و به کلیه ها، قلب، ریه ها و سایر اندام ها آسیب برسانند.

جرم گیری دندان سگ

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله بهترین راه مراقبت از دندان سگ و گربه مراجعه کنید.

علائمی که نشان می دهد ممکن است نیاز به مراجعه دامپزشک برای تمیز کردن و جرم‌ گیری دندان سگ داشته باشید عبارتند از:

  • بوی بد دهان
  • تغییر رنگ دندان ها
  • عقب نشینی و/یا خونریزی لثه
  • آب دهان
  • دندان های لق
  • اشتهای ضعیف
  • عطسه و ترشحات بینی (ترشحات ممکن است تبدیل به آبسه ای شوند که به مجرای بینی نفوذ می کند)

دامپزشک شما باید در هر نوبت دهان حیوان خانگی شما را معاینه کند. سپس بر اساس آنچه که مشاهده می کند، ممکن است توصیه کند که برای تمیز کردن دندان سگ برنامه ریزی کنید.

جرم‌ گیری دندان سگ چگونه انجام می شود؟

دامپزشکان اغلب انجام برخی آزمایشات آزمایشگاهی را قبل از تمیز کردن دندان سگ پیشنهاد می کنند. این آزمایش‌ها به دامپزشکان کمک می‌کند تا سلامت کلی سگ را ارزیابی کنند و بیهوشی مورد نیاز برای انجام یک جرم گیری ایمن و کامل را برنامه‌ریزی کنند.

هنگام تمیز کردن دندان سگ توسط متخصصین (دامپزشک شما یا یک تکنسین دامپزشکی آموزش دیده) تمام سطوح دندان های حیوان خانگی شما را برای از بین بردن پلاک و تارتار جرم گیری می کند. ناحیه زیر خط لثه نیز تمیز خواهد شد، که برای کاهش التهاب لثه (ژنژیویت) ضروری است.

هنگامی که دندان های سگ شما پوسته پوسته شد، صیقل داده می شوند تا ایجاد مجدد پلاک دشوارتر شود. همچنین ممکن است دندان ها با فلوراید یا محصولاتی که برای کند کردن بازگشت پلاک و جرم ساخته شده اند درمان شوند. اشعه ایکس دندان (رادیوگرافی) اغلب برای ارزیابی سلامت ساختارهایی مانند ریشه های دندان که قابل مشاهده نیستند، گرفته می شود. بسته به سلامت دهان حیوان خانگی شما ممکن است روش های دیگری لازم باشد.

جرم گیری دندان سگ

برای اطلاعات بیشتر مطلب بیماری‌های دهان و دندان سگ‌ها و گربه‌ها را مطالعه کنید.

هزینه تمیز کردن و جرم‌ گیری دندان سگ چقدر است؟

هزینه های تمیز کردن دندان سگ ها متفاوت است. برخی از این تنوع قیمتی به دلیل تفاوت های محلی در اجاره، حقوق، مالیات و موارد مشابه است. اما بیشتر آن به وضعیت دهان حیوان خانگی شما مربوط می شود. می توانید تصور کنید که یک جرم گیری ساده دندان برای سگی که فقط کمی تارتار دارد و هیچ مشکل دیگری ندارد هزینه بسیار کمتری نسبت به تمیز کردن دندان سگی دارد که پریودنتیت شدید و سایر مشکلات سلامتی دارد که نیاز به مراقبت های پیشرفته دارد. برای همین تمیز کردن دندان سگ به طور مرتب در خانه اهمیت بالایی در سلامتی حیوان خانگی شما و صرفه جویی در هزینه ها دارد.

تمیز کردن دندان سگ در خانه چگونه است؟

از آنجایی که درمان‌های دندانپزشکی می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، انجام مراقبت‌های خوب از دندان حیوانات خانگی در خانه هوشمندانه است. در اینجا چندین راه وجود دارد که می توانید به تمیز نگه داشتن دندان های سگ خود کمک کنید:

  1. مسواک زدن روزانه

مسواک زدن هر روز دندان های سگتان بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد پلاک است. یک برس با سر کوچک و موهای نرم (مسواک سگ)، این روند را برای سگ شما آسان تر و راحت تر می کند. برای مسواک زدن دندان های سگ خود یک خمیر دندان مخصوص حیوانات خانگی با طعم دلخواهتان انتخاب کنید.

خمیر دندان مخصوص سگ با هر طعمی کاملا بی خطر هستند و نیاز به آبکشی ندارند. خمیردندان های مخصوص حیوانات بر اساس ذائقه سگ ها و گربه ها تهیه میشوند، و حیوانات عاشق طعم آنها می شوند. پس نترسید مقداری از خمیر دندان را بر روی مسواک سگ بریزید و بگذارید آن را بو بکند و حتی لیس بزند برای او کاملا بی خطر و بسیار جذاب است!

  1. برس و پد انگشتی

اگر سگ شما مسواک را تحمل نمی کند، می توانید از مسواک انگشتی مانند مسواک انگشت سگ و گربه استفاده کنید. این برس های لاستیکی روی انگشت شما می لغزند و می توانند با خمیر دندان سگ استفاده شوند. پد های انگشتی نیاز به خمیر دندان ندارند و در انگشت شما قرار می گیرند و به راحتی می توانید آن را بر روی دندان سگ خود بکشید و دندان ها را تمیز نگه دارید.

  1. دهانشویه های مخصوص حیوانات خانگی

در حالی که جایگزینی برای مسواک زدن نیست، اما افزودنی های آب یک مکمل عالی برای فواصل بین مسواک زدن سگ می باشد. مواد فعال به از بین بردن باکتری ها کمک می کنند و به داشتن دهانی تمیز و سالم و بدون بوی بد کمک می کنند. دهانشویه های مخصوص سگ و گربه بدون بو و مزه است که می تواند برای حیوانات خانگی بدقلق بسیار مفید باشد. این دهان شویه ها را بر اساس فرمول روی برچسب محصول به ظرف آب سگ خود اضافه کنید.

  1. جویدن و درمان دندان

خوراکی های خوشمزه، روشی هوشمندانه برای فریب حیوانات خانگی برای تمیز کردن دندان هایشان است. تشویقی های طبیعی سرشار از پروتئین و چربی کم است و برای مصرف منظم آنها ایده آل است. همچنین می توان از استخوان های ژلاتینی و فلورایدی و یا تشویقی های دنتال استفاده کرد. اگر سگ شما به تشویقی ها حساسیت دارد، از غذاهای مخصوص مراقبت از دندان می توانید استفاده کنید.

  1. اسپری های دهان و دندان

اسپری های دندان مخصوص سگ به از بین بردن پلاک های دندان و همچنین بوی خوش دهان سگ شما بسیار کمک می کند. اسپری های دهان مخصوص حیوانات خانگی در طعم های گوناگون در بازار قابل خرید می باشند. این محصولات کاملا برای سگ شما بی خطر هستند و نیاز به آب کشی ندارند.

جرم گیری دندان سگ

محصولات مراقبت از دندان سگ و گربه

در زیر، برخی از بهترین محصولات مراقبت از دندان سگ و گربه را به شما معرفی می کنیم:

برای دیدن همه ی محصولات بهداشت دهان و دندان سگ و گربه کلیک کنید.

  • مسواک مخصوص سگ و گربه
  • مسواک انگشتی
  • دستمال مرطوب دندان
  • خمیر دندان مخصوص سگ و گربه
  • دهان شویه های مخصوص سگ و گربه
  • اسپری های ضد پلاک دندان مخصوص سگ و گربه
  • تشویقی های دنتال
  • جویدنی های سخت (غذا خشک، تشویقی های طبیعی)
  • اسباب بازی های دنتال

در آخر داشتن وسایل مراقبت از دندان به شما کمک می کند دهان و دندان سگ خود را در حالت خوبی نگه دارید، و اگر بیماری دندانی همچنان ایجاد شود، در صورت تشخیص زودهنگام می توان آن را راحت تر و ارزان تر درمان کرد. مراجعه سگ ها به دامپزشک برای معاینات منظم بهترین راه برای داشتن زندگی طولانی و سالم است.

 

یک دیدگاه برای “جرم گیری دندان سگ چرا مهم است و چگونه انجام می‌شود؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه