اشتباهات رایج در تربیت توله سگ

 21 هفته اول زندگی سگ سن طلایی او برای شکل گیری شخصیتش است. شما به عنوان سرپرست باید بدانید کدام رفتارتان برای تربیت توله سگ نادرست است. در این مقاله کارشناسان تی پتس با مشورت از مربیان سگ های خانگی به 7 اشتباه تربیت توله سگ ها توسط سرپرست های این فرشته های دوست داشتنی پرداخته اند. همراه ما باشید تا به شما در داشتن سگی ایده آل برای یک عمر کمک کنیم.

اشتباه در تربیت توله سگ ها چیست؟

  1. به توله سگ خود آزادی زیادی می دهید.

« توله سگ ها از داشتن آزادی زیاد دچار استرس می شوند.» در طبیعت، سگ‌های بزرگتر (آلفای گله) همیشه از بالاتر به او نگاه می‌کند و به توله سگ می‌گوید کجا برود و چه کاری انجام ندهد. برای تقلید از این رفتار، شما به عنوان سرپرست یک توله سگ (پاپی) باید از روز اول حد و مرزهایی را تعیین کنید. محدود کردن یکی از کلیدی ترین نکات تربیت توله سگ است.

به طور مثال باید از روز اول مکان های ممنوعه (آشپزخانه، اتاق خواب، مبل) را برای او مشخص کنید و با تمرین و تکرار به او مفهوم کنید محدوده قابل استفاده برای سگ شما کجاست. شما میتوانید با قرار دادن صفحه های پارک سگ و یا هر چیزی که مانع ورود توله سگتان به مکان های ممنوعه میشود، او را از ورود به این مکان ها منع کنید و ایجاد محدودیت سازید.

اشتباهات رایج در تربیت توله سگ

  1. به نشانه ها توجه نمی کنید.

هر سگ بسته به شرایط محیطی و نژاد شخصیت متفاوتی از دیگری دارد. همچنین هر مربی و سرپرست سگ سبک خاصی در تربیت توله سگ دارد. سگ های نژاد بزرگ به طور ذاتی معمولا فضای زندگی خود را با دستشویی آلوده نمی کنند و اگر حق انتخاب داشته باشند بی شک برای دستشویی به باغچه می روند. پس برای آموزش جای دستشویی به توله سگ نژاد بزرگ خود فقط کافیست درب خانه را به اون نشان دهید.

اما این امر ممکن است برای سگ های آپارتمانی کمی مشکل تر باشد. باید بدانید این کار نشدنی نیست و فقط کافیست به نشانه هایی که از خود بروز می دهد توجه کنید. توله سگ شما نمیتواند با شما حرف بزند اما قطعا علائمی از خود برای آگاه ساختن شما بروز میدهد. شما به عنوان سرپرست یک سگ می بایست زبان بدن او را یاد بگیرید تا بتوانید همیشه یک زندگی شاد کنار هم داشته باشید.

برای مثال وقتی پاپی شما غذا میخورد در کمتر از 10 دقیقه بعد باید به دستشویی برود پس کافیست فقط او را در این مدت زیر نظر داشته باشید و او را به نقطه مناسب برای دستشویی هدایت کنید. بهتر است محیط بازی او را با استفاده از پد پوشش دهید زیرا مثانه توله سگ ها کوچک است و با کمی جست و خیز نیاز به تخلیه پیدا می کنند. در دسترس بودن پدهای آموزش ادرار باعث میشود پاپی شما زودتر با پد آشنایی پیدا کند و خیلی راحت تر جای دستشویی را یاد بگیرد. توجه داشته باشید همیشه این پدها و در کل محل دستشویی سگ را تمیز نگه دارید. سگ ها علاقه ای ندارند در محلی دستشویی کنند که ادرار و مدفوع های قبلشان هنوز آنجا قرار دارد.

 نکته:

اگر سگ شما دچار خطای دستشویی شد به هیچ عنوان او را دعوا نکنید. برای تربیت توله سگ خود زمان بگذارید و تمرین و تکرار و تشویقی را فراموش نکنید. سگ ها با تشویق مثبت خیلی زود فرامین شما را یاد می گیرند. تنبیه، سگ شما را دچار ناهنجاری می کند و یک عمر پشیمانی برای شما به بار می آورد.

  1. برای اجتماعی سازی پاپی خود به اندازه کافی وقت نمی گذارید.

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های تربیت توله سگ آشنا سازی او با محیط های متفاوت، آدم ها و بچه های زیاد است.  توله‌ها به حداقل سه بار پیاده‌روی در روز نیاز دارند و باید حداقل 100 نفر را در هفته دهم ملاقات کنند. اطمینان حاصل کنید که افراد در هر سن، شکل، اندازه و رنگ پوست هستند. اگر توله سگ شما فقط برای 12 هفته خانواده‌تان را نبیند، فکر می‌کند که همه انسان‌ها فقط شبیه شما هستند و نسبت به دیگران دچار ترس اضطراب و حتی پرخاشگری می شود.

همچنین باید توله سگ خود را در معرض وسایل متفاوت در فضای باز و خانه  قرار دهید. زمانی که توله سگ شما متوجه «چیزهای عجیب و غریب» مانند دوچرخه، کالسکه، جاروبرقی و ترافیک می شود، به او جایزه بدهید. به این ترتیب بین سگ و وسایل جدید ارتباط مثبتی ایجاد می شود و اعتماد به محیط و چیزهای جدید در حافظه بلندمدت او ثبت می شود.

  1. به پاپی خود اجازه نمی دهید با سگ های بزرگتر بازی کند.

قرار ندادن توله سگ خود در معرض سگ های بالغ تر، مانع رشد آنها می شود. در حالت ایده‌آل، با چند نفر از دوستانتان که سگ‌های خوش رفتار و دوستانه‌ای دارند تماس بگیرید و ببینید آیا می‌توانید برای بازی سگ هایتان دور هم جمع شوید. در این شرایط، کنترل بیشتری روی بازی توله سگ خود دارید، بازی در کنار سگهای بالغ خوش رفتار باعث می شود خاطره ای مثبت در ذهن توله سگ شما باقی بماند.

با این حال، پانسیون هایی که برای بازی سگ هستند را فراموش نکنید. توله‌ها باید یاد بگیرند که چگونه بازی کنند، و در مهد سگ‌ها، سگ‌های مسن‌تر ممکن است اگر توله سگ ها اشتباهی انجام دهند، اخطار های ملایمی به آن‌ها بدهند. این نوع بازی با سگ های متفاوت به فرآیند تربیت توله سگ شما بسیار کمک میکند.

اگر منتظر بمانید تا سگتان ۷ یا ۸ ماهه شود تا او را به پانسیون برای بازی با سگ های دیگر ببرید، او از این اخطار های نرم بهره مند نخواهد شد، زیرا سگ های دیگر فکر می کنند که باید تا الان رفتار های درست را یادگرفته باشد. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید: (وقتی یک بچه 2 ساله به یکباره یک غریبه را در آغوش بگیرد چیز غیر طبیعی نیست اما در مقابل تصور کنید یک جوان 21 ساله که این کار را انجام دهد!)

  1. برنامه ای برای آموزش تنها ماندن توله سگ در خانه ندارید.

ماندن در پارک سگ را به توله سگ خود بیاموزید. پارکی تهیه کنید که به راحتی تا شود و به اندازه کافی بزرگ باشد که توله سگ شما بتواند بایستد و بچرخد. ظرفی آب و غذا که به راحتی نریزد داخل آن قرار دهید و پارک سگ خود را با یک پتو و چند اسباب بازی جذاب و جایزه های خوشمزه بپوشانید. فراموش نکنید شما می خواهید ماندن در پارک را به یک تجربه مثبت برای او تبدیل کنید. با 10 دقیقه در طول روز شروع کنید و به مرور، زمان را افزایش دهید.

همچنین این که توله سگ شما شب ها در پارک قرار گیرد بسیار به این فرآیند کمک می کند. شاید چند شب اول با صداهای ناله او روبرو شوید. نگران نباشید و مقاومت کنید او خیلی زود عادت میکند. این امر به استقلال و شاد بودن او در آینده و بزرگسالی کمک زیادی خواهد کرد.

  1. اغلب با لحن صدای خشمگین یا عصبانی با توله سگ خود حرف می زنید.

« توجه کنید سگ شما می بایست به دلیل فرآمین شما، نه به خاطر ترس، رفتار بد را متوقف کند.»

داد و فریاد و عصبانیت شما باعث می شود توله سگ شما دچار اضطراب شود و به یک سگ ترسو تبدیل خواهد شد. در نهایت اگر برای تربیت توله سگ خود دنبال راه بهتری نباشید در آینده شاهد پرخاشگری و ناهنجاری های زیادی خواهید بود.

هنگامی که او را در حال خرابکاری در خانه می بینید کافیست او را صدا بزنید، به او یک توپ هدیه بدهید و یا با استفاده از کلمه بیا و دادن یک تشویقی خوشمزه با او ارتباط برقرار کنید و ذهن او را از خراب کردن گلدان فرش و… دور کنید.

  1. به توله سگ خود راه رفتن با قلاده را آموزش نمی دهید.

تربیت توله سگ برای همگام شدن با شما بسیار مهم است. شما می توانید در خانه قلاده برای او ببندید و آموزش همگام شدن را در خانه شروع کنید.

اگردر چند ماه اول زندگی برای تربیت توله سگ خود زمان بگذارید و صبوری از خودتان نشان دهید، با تمرین، تکرار و تشویق  می توانید سالیان طولانی را در کنار سگتان لذت ببرید.

اشتباهات رایج در تربیت توله سگ

یک دیدگاه برای “7 اشتباه در تربیت توله سگ”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه