پت شاپ آنلاین تی پتس - لیس زدن سگ خطرناک است؟

لیس زدن سگ ها طبیعی است و خطر ندارد؟

بله در بسیاری از موارد لیس زدن سگ ها یک امر کاملا طبیعی بوده و برای انسان خطر ندارد. اکثر صاحبان سگ ها وقتی دوست صمیمی چهارپایشان گاه به گاه آنها را لیس می زند بدشان نمی آید. به هر حال، آیا چیزی دوست داشتنی تر از این است که وقتی بعد از یک روز کاری طولانی از در وارد می شوید، مورد حمله بوسه سگ قرار بگیرید؟ اگر وقتی به خانه می‌رسید توسط توله سگتان لیسیده می‌شوید، این کاملاً طبیعی است و اگر از ما بپرسید، یک حرکت بسیار شیرین است. با این حال، چند دلیل دیگر وجود دارد که سگ شما ممکن است شما را لیس بزند.

پت شاپ آنلاین تی پتس - لیس زدن سگ خطرناک است؟

لیس زدن سگ ها نشانه چیست

  • شان دادن محبت و همدلی

در بیشتر موارد، وقتی سگ‌ها شخصی را لیس می زنند، به‌ویژه برای احوالپرسی، این نشانه محبت است. سگ ها برای نشان دادن همدلی شما را لیس میزنند. مطالعه‌ای که در مجله Animal Cognition منتشر شد نشان داد که برخی از سگ‌ها برای آرامش دادن به انسان‌ها، آنها را لیس می‌زنند. آنها، زمانی که شما در حال گریه کردن باشید، صورت شما را لیس می زنند چراکه برای شما احساس نگرانی میکنند و قصد دارند با لیس زدن شما را آرام کنند. آنها واقعاً به احساسات شما اهمیت می دهند!

  •  کنجکاوی

«درست مانند انسان‌ها که اغلب با استفاده از دست‌هایمان برای لمس یا برداشتن اشیا، دنیا را کاوش می‌کنند، سگ‌ها نیز با دهان خود دنیا را کشف می‌کنند. سگ ها با بو کردن و لیس زدن شما متوجه می شوند که کجا بودید و چه سگ هایی را نوازش کرده اید. (بله، آنها می دانند چه زمانی به آنها “خیانت” کرده اید).

  • توجه خواستن

آنها میخواهند توجه شما را به خودشان جلب کنند. سگ ها موجوداتی اجتماعی هستند و به رفتارهای ما پاسخ می دهند. “اگر جیغ می کشید و می خندید و طوری رفتار می کنید که انگار از “بوسه های سگ” لذت می برید، احتمال زیادی وجود دارد که سگ شما به لیسیدن شما ادامه دهد. اگرچه ممکن است شما به عنوان یک تشویق مثبت به عکس العملتان فکر نکنید، اما “این واکنش انسان می تواند به طور تصادفی رفتار لیسیدن را تقویت کند، و سگ یاد می گیرد که این یک راه عالی برای جلب توجه انسان است.”

 همه افراد لیس زدن سگ را دوست ندارند، بنابراین بهتر است به سگ خود آموزش دهید که لیس زدن را با دستور شما متوقف کند. (در ادامه در مورد نحوه انجام آن بیشتر توضیح خواهیم داد.)

پت شاپ آنلاین تی پتس - لیس زدن سگ خطرناک است؟

  • استرس

اگر بهترین دوست پشمالوی شما بدون وقفه شما، یک شی یا خودش را لیس می زند، این می تواند نشانه استرس، اضطراب یا یک مشکل رفتاری دیگر مانند اختلال وسواس فکری عملی (OCD) باشد. لیس زدن یک تکنیک آرام بخش برای سگ ها است و آنها “گاهی اوقات لیس می زنند تا رفتار دیگری مانند اضطراب را جایگزین کنند.” بنابراین، اگر سگ شما در یک محیط جدید یا پر استرس است (به این فکر کنید: در اتاق انتظار دامپزشک) و مشتاقانه پنجه های خود را لیس می زند یا پاهای شما را می بوسد، “سگ شما ممکن است برای آرام کردن خود این کار را انچان بدهد.

” با این حال، اگر سگ شما سگ دیگری را لیس می‌زند، اما به نظر نمی‌رسد مضطرب باشد، این در واقع می‌تواند یک رفتار مفید و خودآرام‌بخش باشد. موری می‌گوید: «لیسیدن باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود که می‌تواند به آرامش و تسکین سگ‌ها کمک کند.» و اضافه می‌کند که برخی از والدین حیوان خانگی در واقع این رفتار را با چیزهایی مانند اسباب‌بازی جویدنی، منحرف می‌کنند. اگر این عوامل حواس‌پرتی را امتحان کرده‌اید و متوجه شده‌اید که سگ‌تان دائماً شما یا چیز دیگری را می‌لیسد، ارزش آن را دارد که آنها را نزد دامپزشک ببرید تا درباره گزینه‌های درمانی صحبت کنید.

  • ما طعم خوبی داریم.

سگ ها بینی های بسیار حساسی دارند و برخی از چیزهایی که ما بر روی بدن خود استفاده میکنیم برای آنها بو و طعم جالبی دارند.

  1. لوسیون
  2.  صابون / شستشوی بدن
  3.  آب
  4.  نمک از پوست عرق کرده ما (نمی توانیم تصمیم بگیریم که آیا این منزجر کننده است یا شیرین است.)

چرا سگ ها همدیگر را لیس می زنند؟

• یک جواب کوتاه: این نشانه محبت است.

• همچنین این نشانه ترس یا تسلیم است.

برای تعیین اینکه آیا سگ شما از روی محبت یا ترس سگ دیگری را لیس می زند یا خیر، به زبان بدن او توجه کنید. به عنوان مثال، سگی که به اطراف می پرد و دمش را تکان می دهد در حالی که سگ دیگری را می لیسد، احتمالاً نشان دهنده محبت است. لیس زذن و به پشت غلتیدن سگ نشان از ترس و تسلیم شدن دارد.

پت شاپ آنلاین تی پتس - لیس زدن سگ خطرناک است؟

اگر اجازه بدهم سگم مرا لیس بزند خطرناک است؟

اینکه آیا باید اجازه دهید سگتان شما را لیس بزند یا خیر، یک تصمیم شخصی است. به طور کلی بی خطر است که به سگ خود اجازه دهید روی صورت یا دستان شما لیس بزند، اگرچه برخی از باکتری ها مانند سالمونلا و کمپیلوباکتر می توانند از طریق بزاق از سگ به انسان منتقل شوند.

 مرکز کنترل بیماری (CDC) میگوید: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کودکان، سالمندان و افراد باردار، باید کمی محتاط تر باشند. این افراد باید پس از بازی با سگ، دست‌ها (یا صورت) با آب گرم و صابون بشویند تا احتمال خطر را به حداقل برسانید.

آیا لیس زدن سگ ها مشکل ساز است و خطر دارد؟

این رفتار سگ ها زمانی مشکل ساز می شود که:

  1.  بیش از حد باشد.
  2. ناشی از اضطراب، مشکل رفتاری باشد.
  3. ناشی از درد باشد.

چه زمانی به دامپزشک مراجعه کنیم؟

  • سگ بیش از حد خودش را لیس می‌زند و زخم ایجاد می‌کند.
  •  سگ به قدری خودش را لیس می زنند که مانع فعالیت های عادی روزانه آنها می شود.

چگونه جلوی لیس زدن سگ را بگیریم؟

اگر توله سگ شما به قدری خود یا شما را لیس می‌زند که در فعالیت‌های روزانه‌شان اختلال ایجاد می‌کند، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا هر گونه مشکل بهداشتی را بررسی کنید. اگر دامپزشک به شما اطمینان داد که سگ مشکل بهداشتی ( کک و کنه، بیماری جسمی) ندارد، برای بررسی مشکلات رفتاری با یک مربی مشورت کنید. مربی خوب میتواند نکاتی را برای مدیریت این رفتار به شما آموزش دهد. ورزش، بازی های فکری و سایر تکنیک های تسکین دهنده ای که مربی به شما آموزش می دهد را جدی بگیرید.

  • مطمئن شوید که فعالیت کافی دارند.

اطمینان حاصل کنید که سگ شما برای کمک به کاهش اضطراب و توقف این رفتار ناخواسته، نیازهای فعالیت روزانه خود را برآورده می کند. سگ خود را برای پیاده روی طولانی یا بازی ببرید تا مقداری از این انرژی را از خود خارج کند. بازی‌های فکری مانند پازل‌های غذایی نیز می‌تواند به خستگی ذهنی آنها کمک کند.

  • لیسیدن را قطع کنید.

وقتی سگ شما لیس می‌زند و می‌خواهید متوقف شود، یک عبارت خاص مانند «کافیه» را بگویید و سپس مقداری خوراکی برای سگ روی زمین بیندازید. «این عمل لیسیدن را قطع می‌کند و توجه سگتان را جلب میکند. اکنون می‌توانید آن‌ها را به کار دیگری مشغول کنید. (تربیت سگ چطور انجام می شود و چرا مهم است؟)

  •  نادیده بگیرید.

می‌توانید با ایستادن و دور شدن ناگهانی هر بار که سگ شما را می‌لیسد، پیامی ارسال کنید که دوست ندارید شما را لیس بزند. “توجه شما به سگ مهم است و درسی که در اینجا وجود دارد این است که اگر لیس بزند، توجهی به آن نمی شود.” سپس، سگ را مشغول انجام کاری کنید. مانند نشستن و فرمان بمان، از آنها بخواهید برای نوازش شکمشان غلت بزنند، یا برایش توپ پرت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه