اضافه وزن سگ

12 بیماری به دلیل چاقی و اضافه وزن سگ 

12 بیماری به دلیل چاقی و اضافه وزن سگ

برای بسیاری از سرپرست های حیوان خانگی، حفظ سلامت حیوان خانگیشان اولویت اصلی است. متأسفانه بسیاری از حیوانات خانگی به دلیل تغذیه نامناسب یا ورزش نکردن دچار اضافه وزن می شوند. در این مقاله، بیماری هایی را بررسی خواهیم کرد که علت آنها اضافه وزن سگ ه است.

اضافه وزن سگ ها در سال های اخیر به یک نگرانی فزاینده تبدیل شده است. سگ های دارای اضافه وزن در معرض خطر تعدادی از مشکلات سلامتی هستند و مهم است که هر کاری که می توانید برای کمک به حیوان خانگی خود برای حفظ وزن مناسب انجام دهید.

اضافه وزن و  چاقی سگ ها

چه زمانی سگ ها چاق محسوب می شوند؟

عوامل مختلفی وجود دارد که به چاق شدن سگ ها کمک می کند. یکی از مهمترین فاکتورها نمره وضعیت بدن (BCS) است. این یک مقیاس عددی است که از 1 تا 9 متغیر است که 1 بسیار لاغر و 9 چاق است. سایر عواملی که در چاقی سگ نقش دارند عبارتند از وزن، درصد چربی بدن و قد.

وزن بارزترین عامل برای تشخیص چاق بودن سگ است. به طور کلی، هر سگی که بیش از 20 درصد از وزن ایده آل خود وزن داشته باشد، چاق محسوب می شود. با این حال، این تعداد بسته به نژاد سگ می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، نژادهای کوچکتر درصد بیشتری از چربی بدن دارند و بنابراین می توان آنها را با وزن کمتر نسبت به نژادهای بزرگتر چاق در نظر گرفت.

درصد چربی بدن یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین چاقی در سگ است. سگی با درصد چربی بدن بالاتر، بافت چربی بیشتر و بافت عضلانی کمتری خواهد داشت. به طور کلی، هر سگی با درصد چربی بدن بیش از 30 درصد چاق محسوب می شود.

قد همچنین می تواند عاملی در تعیین چاقی در سگ ها باشد. سگ های قد بلندتر نسبت به سگ های قد کوتاه تر، توده عضلانی بدون چربی بیشتر و چربی بدن کمتری دارند. به این ترتیب، سگ های قد بلندتر ممکن است چاق با وزن کمتر نسبت به سگ های کوتاه قد در نظر گرفته شوند.

12 مشکل سلامتی در سگ ها که به دلیل چاقی و اضافه وزن سگ ایجاد می شود:

در حالی که ممکن است کمی اضافه وزن سگ شما چندان مشکلی به نظر نرسد، چاقی در حیوانات خانگی می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی جدی شود:

1. آرتریت:

آرتریت یک مشکل سلامتی رایج در سگ ها است و اضافه وزن سگ یک عامل خطر اصلی است. این مشکل زمانی رخ می دهد که مفاصل آسیب دیده و باعث درد، سفتی و التهاب می شود. چاقی فشار مضاعفی بر مفاصل وارد می کند که می تواند پیشرفت آرتریت را تسریع کند.

2. بیماری قلبی:

چاقی فشار بیشتری بر قلب سگ وارد می کند و می تواند منجر به بیماری قلبی شود. بیماری قلبی یک بیماری جدی است که می تواند در سگ ها کشنده باشد. مهم است که زودتر آن را جدی بگیرید و سگ خود را توسط دامپزشک درمان کنید. علائم بیماری قلبی شامل سرفه، تورم شکم، مشکل در تنفس، افزایش تعداد تنفس و بی حالی است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، سگ خود را در اسرع وقت نزد دامپزشک ببرید.

3. دیابت:

دیابت وضعیتی است که می تواند ناشی از اضافه وزن سگ باشد. وقتی سگی چاق است، لوزالمعده او مجبور است برای تولید انسولین سخت‌تر کار کند که می‌تواند منجر به دیابت شود. علائم دیابت در سگ ها شامل افزایش تشنگی، ادرار و اشتها است. اگر سگ شما هر یک از این علائم را نشان داد، مهم است که آنها را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. دیابت یک بیماری جدی است که مدیریت آن دشوار است، اما با یک برنامه درمانی مناسب، سگ شما می تواند زندگی طولانی و شادی داشته باشد.

4. نئوپلازی:

نئوپلازی رشد غیرطبیعی سلول ها است و می تواند خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشد. چاقی می تواند باعث افزایش اندازه و تعداد سلول های چربی شود که می تواند منجر به ایجاد نئوپلاسم شود. علاوه بر این، چاقی همچنین می تواند باعث افزایش هورمون های در گردش شود که می تواند باعث رشد انواع خاصی از سلول های سرطانی شود. درمان نئوپلازی مرتبط با چاقی معمولاً شامل کاهش وزن است و ممکن است به جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی نیز نیاز داشته باشد.

5. شرایط پوستی:

اضافه وزن در واقع می تواند باعث مشکلات پوستی در سگ ها شود. چین های اضافی پوست که در اثر اضافه وزن ایجاد می شوند می توانند محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها و مخمرها فراهم کنند. این می تواند منجر به عفونت های دردناک و تحریک شود. علاوه بر این، درمان این بیماری‌های پوستی می‌تواند بسیار دشوار باشد و اغلب به چندین دوره دارو نیاز دارد.

6. مشکلات تنفسی:

اضافه وزن سگ اغلب او را دچار مشکل تنفسی می کند این به این دلیل است که بافت چربی اضافی می‌تواند انبساط و انقباض مناسب ریه‌ها را دشوار کند. مشکلات تنفسی می تواند در درازمدت منجر به سایر بیماری های جدی سلامتی شود.

از غذا های عقیم شده و کم چرب استفاده کنید. (کلیک کنید)

7. بیماری کبد در اثر اضافه وزن سگ:

بیماری کبد یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در سگ ها است و به ویژه در سگ های چاق می تواند جدی باشد. کبد مسئول تصفیه سموم از خون است و هنگامی که بیش از حد بارگیری می شود، آن سموم می توانند تجمع کرده و باعث آسیب شوند. چاقی احتمال ابتلا به بیماری کبدی را بیشتر می‌کند، زیرا فشار اضافی به اندام وارد می‌کند.

8. سیستم ایمنی ضعیف:

وقتی سگی چاق است، سیستم ایمنی بدنش آنطور که باید کار نمی کند. این بدان معنی است که سگ بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری ها است. و در مقایسه با سگی که سالم و با وزن ایده آل است، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا بهبود یابد.

9. تومورها:

انواع مختلفی از تومورها وجود دارند که می توانند سگ ها را درگیر کنند، اما شایع ترین آنها که با چاقی مرتبط هستند، لیپوم ها و آدنوم ها هستند. لیپوم ها تومورهای چربی هستند که اغلب در سگ های مسن ایجاد می شوند. آنها معمولا سرطانی نیستند، اما می توانند به اندازه ای بزرگ شوند که باعث ناراحتی یا محدودیت حرکت شوند. آدنوم ها تومورهای غده ای هستند که اغلب در پوست یا غشاهای مخاطی ایجاد می شوند. آنها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند، اما بیشتر آدنوم ها در سگ ها خوش خیم هستند.

10. عدم تحمل ورزش یا بی حالی در اثر اضافه وزن سگ:

عدم تحمل ورزش یا بی حالی در سگ ها به دلیل چاقی یک مشکل رایج سلامتی است که بسیاری از والدین حیوانات خانگی با آن مواجه هستند. اضافه وزن سگ باعث می شود سگ ها ورزش سختی داشته باشند و ممکن است تنبل یا خسته به نظر برسند. این به این دلیل است که بدن آنها وزن اضافی را حمل می کند، که می تواند حرکت را دشوار کند.

11. عوارض بیهوشی:

چاقی یک عامل خطر در سگ ها برای بسیاری از عوارض بیهوشی است، از جمله انسداد راه هوایی، لوله گذاری دشوار، افزایش فشار خون و برون ده قلبی و کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها. رسوبات چربی در کبد نیز می تواند منجر به مشکلات متابولیسم داروهای بیهوشی شود. سگ های چاق نیز احتمال بیشتری برای ابتلا به عوارض بعد از عمل مانند پنومونی و آتلکتازی دارند.

از غذاهای مخصوص سگ های دارای اضافه وزن استفاده کنید. (کلیک کنید)

12. افزایش خطر ابتلا به ACL:

یکی از مسائلی که در اثر چاقی ایجاد می شود، افزایش خطر آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) است. متأسفانه پارگی ACL در سگ‌های هر اندازه رایج است، اما سگ‌های چاق به دلیل فشار اضافی روی مفاصل آن‌ها به ویژه مستعد ابتلا هستند. پارگی ACL اغلب باید با جراحی اصلاح شود.

مقاله از:

12health issues in dogs due to obesity benefits of hypoallergenic diet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!