بوی بد دهان سگ

علت بوی بد دهان سگ چیست؟

بوی بد دهان سگ میتواند به دلیل بیماری جسمانی و یا مشکلات دهان و دندان باشد که برخی از آنها اشاره میکنیم:

  1. ایجاد پلاک و تارتار علت اصلی بوی بد دهان سگ

درست مانند انسان‌ها، سگ‌ها نیز می‌توانند پلاک و جرم روی دندان‌های خود ایجاد کنند – و این شایع‌ترین دلیل بوی بد دهان سگ‌ها است. تجمع باکتری‌ها روی دندان‌های سگ، باعث ایجاد بوی بد می شود. اگر بوی بد دهان سگ خود را تشخیص دادید، با دامپزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند دندان های سگ شما را از نظر ایجاد پلاک و جرم بررسی کنند و به شما در پیشگیری از آن در آینده کمک کنند.

  1. بیماری پریودنتال

اگر پلاک و تارتار روی دندان سگ به رشد خود ادامه دهند، ممکن است منجر به بیماری پریودنتال شود. «پلاک و تارتار، لثه‌ها را از دندان‌هایشان دور می‌کند، که باعث می‌شود دهان آن‌ها مستعد نگه داشتن باکتری‌ها در نواحی تازه در معرض دید و التهاب لثه‌ها باشد.» همه این موارد می توانند باعث بوی بد دهان شوند – و بدتر: آنها می توانند باعث ناراحتی حیوان خانگی شما شوند و در موارد شدید بیماری پریودنتال منجر به کشیدن دندان شوند.

مجدداً، اگر بوی بدی از دهان سگ خود گرفتید، یا متوجه شدید که لثه‌های او قرمز یا ملتهب به نظر می‌رسند، با دامپزشک خود صحبت کنید. نژادهای سگ های کوچک و صورت صاف مانند بوستون تریر و فرنچ بولداگ به دلیل نزدیک تر بودن دندان هایشان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال هستند.

  1. چیزی در دندان های آنها گیر کرده است.

با اینکه شما هر روز دندان های سگ خود را مسواک می زنید (در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد)، کاملاً ممکن است توله سگ شما چیزی بین دندان ها یا لثه هایش گیر کرده باشد. هنگامی که یک تکه غذا یا یک جسم خارجی دیگر بین لثه گیر می‌کند، ممکن است عفونت باکتریایی شروع به ایجاد بوی بد دهان سگ شما کند. اگر شک دارید که توله سگ شما جسم خارجی در دهانش گیر کرده است، باید فوراً با دامپزشک خود مشورت کنید.

  1. عادات عجیبی مانند خوردن زباله!

بسیاری از سگ‌ها عادت دارند در طول روز به زباله ها سرک بکشند و این شیطنت در واقع می‌تواند بر بوی نفس آنها تأثیر بگذارد. اگر سگی در زباله‌ها به دنبال ضایعات بگردد یا تمایل به خوردن مدفوع داشته باشد – چه مال خودش باشد، چه سگ دیگری یا یک گربه – ممکن است نفسش بدبو شود. ممکن است فکر کنید “خب، بدیهی است”، اما چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟ در واقع خیلی کارها! ابتدا با انجام آزمایش از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی بدن آنها آگاه شوید و با استفاده از مکمل ها سگ خود را درمان کنید.

بوی بد دهان سگ

  1. بوی بد دهان سگ نشانه ای از مشکل در سلامتی

متأسفانه گاهی اوقات بوی بد سگ می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی سلامتی مانند دیابت، بیماری کلیوی یا بیماری کبد باشد. بوی شیرین یا میوه ای [در نفس سگ شما] می تواند نشانه دیابت باشد. بوی ادرار می تواند به این معنی باشد که سگ شما از مشکل کلیوی رنج می برد. و اگر سگ شما استفراغ می کند یا اشتها از دست می دهد، لثه هایی با رنگ زرد یا نفس بسیار بد دارد، می تواند نشانه بیماری کبد باشد.

چگونه از بوی بد دهان سگ خود خلاص شوید؟

نحوه خلاص شدن از شر بوی بد سگ به علت آن بستگی دارد، بنابراین مهم است که با دامپزشک خود مشورت کنید تا دلیل اصلی بوی بد حیوان خانگی تان را مشخص کنید. نکاتی که در ادامه برای شما درباره آن توضیح خواهیم داد می تواند به جلوگیری از بوی بد دهان سگ شما کمک کند، اما اگر این بوی بد ادامه داشت، حتما با دامپزشک خود صحبت کنید.

برای درمان بوی دهان سگ چه کارهایی میتوان انجان داد؟

  • روزانه دندان های توله سگ خود را مسواک بزنید.

شما خودتان یک روز را بدون مسواک زدن نمی گذرانید، درست است؟ خوب، روال دندانپزشکی روزانه حیوان خانگی شما به همان اندازه مهم است؛ در واقع توصیه می شود که سرپرستان حیوانات خانگی هر روز دندان های پت خود را مسواک بزنند. این بهترین راه برای کاهش میزان تجمع پلاک و جلوگیری از ننشستن ذرات غذا روی دندان است.

برای شروع، به این موارد نیازداریم: مسواک و خمیردندانی که مخصوص سگ‌ها طراحی شده‌اند، توجه کنید خمیردندان خود را با سگ خود به اشتراک نگذارید! (به احتمال زیاد حاوی موادی است که برای سگ ها خطرناک است). مسواک دو سر سگ و گربه (دسته بلند و انتهای دوتایی آن به طور ویژه برای کمک به شما در رسیدن به تک تک دندان ها طراحی شده است) مسواک انگشتی و خمیر دندان ، تمام چیزهایی است که برای مسواک کردن دندان حیوان خانگی خود نیاز دارید.

بوی بد دهان سگ

برای دیدن لوازم بهداشت دهان سگ و گربه کلیک کنید.

  • به سگتان اجازه دهید جویدنی های دندانی را بخورد.

دامپزشکان جویدنی های دندانی با روکش فلورایدی را به عنوان یک راه مکمل برای بهبود سلامت دندان پیشنهاد می کنند. این خوراکی‌های تمیزکننده دندان می‌توانند به حذف پلاک از روی دندان سگ شما کمک کنند و بوی مطبوعی را در دهان سگ شما حفظ کنند. این جویدنی‌ها با همان انواع آنزیم‌هایی که در خمیردندان وجود دارد پوشیده شده‌اند. این بدان معناست که نه تنها با خراش دادن دندان های سگ شما هنگام جویدن به از بین بردن تارتار کمک می کنند، بلکه در سطح شیمیایی با جرم و باکتری نیز مبارزه می کنند.

برای دیدن تشویقی های فلورایدی کلیک کنید.

  • از افزودنی آب استفاده کنید.

افزودنی‌های آب می‌توانند با مبارزه با پلاک، جرم و رشد باکتری‌های ناشی از آن از بوی بد دهان جلوگیری کنند. مانند درمان های دندانپزشکی، این محلول های مکمل ( دهانشویه های مخصوص سگ و گربه) حاوی مواد ضد باکتری هستند، اما به شکل مایع. آنها را می توان به آب آشامیدنی سگ اضافه کرد تا راهی آسان برای کمک به افزایش سلامت دندان آنها باشد.

  • سگ خود را برای معاینه سالانه آماده کنید.

معاینات منظم دامپزشک برای سالم نگه داشتن دندان ها و دهان آنها مهم است و در جلوگیری از بوی بد دهان بسیار مهم است. اگر توله سگ شما دائماً شما را با بوسه‌های بدبو لیس می زند، یا اتاق را با خمیازه‌هایش معطرمی‌کند! یا نفس صبحگاهی بد بویی دارد که تمام روز طول می‌کشد، پیشنهاد می‌کنم برای ارزیابی با دامپزشک خود تماس بگیرید. دامپزشک شما ممکن است تشخیص دهد که مشکل سلامتی خاصی (مانند مواردی که در بالا توضیح داده شد) وجود دارد و ممکن است داروهای مناسب مانند آنتی بیوتیک ها و مکمل ها را برای درمان مناسب و جلوگیری از پیشرفت آن توصیه کند.

اگر بوی بد دهان سگ شما ناشی از تجمع پلاک و جرم است، یا اگر این تجمع به بیماری پریودنتال تبدیل شده باشد، دامپزشک شما ممکن است بخواهد یک جرم پیری کلینیکی کامل دندان را انجام دهید. شایان ذکر است که تمیز کردن حرفه ای دندان های سگ معمولاً نیاز به بیهوشی دارد، اگرچه برخی از کلینیک ها ممکن است تمیز کردن دندان ها را  بدون بیهوشی ارائه دهند. حتماً با دامپزشک خود در مورد آنچه که آنها ارائه می دهند و آنچه برای توله سگ شما مناسب است صحبت کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد جرم گیری دندان سگ ها کلیک کنید.

چند بار باید دندان های سگم را مسواک بزنم؟

مانند مراقبت های دندانی خودمان، شما باید دندان های سگ خود را حداقل یک بار در روز و در صورت امکان دو بار مسواک بزنید. اگر امکان پذیر نیست، غذاهای دنتال ، جویدنی های دنتالی و حتی افزودنی های آب می توانند به کاهش تجمع جرم دندان کمک کنند.

چرا سگ من دندان هایش را به هم می زند؟

اگر دندان‌هایشان به هم می‌خورد، احتمالاً درد، بیماری دندانی یا حتی برخی مشکلات رفتاری دارند. حتماً در این مورد با دامپزشک خود صحبت کنید! درست مانند انسان، مراقبت از دندان حیوانات خانگی بخش مهمی از سلامتی کلی است. مانند انسان، بهداشت خوب دندان برای حیوان خانگی شما نیز ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه