جرم‌ گیری دندان گربه

مراقبت منظم و تمیز کردن و جرم‌ گیری دندان گربه بسیار اهمیت دارد. در واقع، بسیار مهم است زیرا به پیشگیری از بیماری های دندانی در گربه ها کمک می کند. فقط مراقبت در منزل کافی نیست. حیوان خانگی شما همچنین به تمیز کردن دندان به صورت حرفه ای در دامپزشکی هم نیاز دارد.

بیماری های رایج دندان در گربه ها

اگر تا به حال پوسیدگی دندان، آبسه یا لثه های عفونی داشته اید، می دانید که چقدر می تواند دردناک باشد. و گربه‌ها در مخفی کردن درد و ناراحتی خود، حتی زمانی که دهانشان درگیر است، بسیار خوب عمل می‌کنند. دو نوع اصلی از بیماری های دندانی وجود دارد که گربه ها را تحت تاثیر قرار می دهد:

جرم‌ گیری دندان گربه

1. بیماری پریودنتال (تحلیل دندان)

به نظر میرسد که 85 درصد گربه ها در سن 6 سالگی به بیماری پریودنتال مبتلا می شوند. همانطور که در دهان خود می بینیم، باکتری های موجود در دهان پلاک هایی را روی سطح دندان ها تشکیل می دهند. مواد معدنی موجود در بزاق، پلاک را سخت می‌کند و تبدیل به تارتار می‌شود که در زیر خط لثه، جایی که آسیب واقعی رخ می‌دهد، پخش می‌شود. این بیماری قابل پیشگیری شامل ژنژیویت (التهاب لثه) و پریودنتیت (از بین رفتن استخوان و بافت نرم اطراف دندان) است که منجر به از دست دادن دندان می شود. پیشگیری از این مشکل میتوانید به صورت دوره ای از غذاهای اورال کر Oral Care  یا دنتال Dental گربه استفاده کنید.

علاوه بر این، 50 درصد گربه های بالغ بالای 3 سال دچار تحلیل دندان می شوند.  ضایعاتی (تارتار) که روی دندان ایجاد می شوند به شدت دردناک هستند و دندان را تجزیه می کنند تا ریشه و تاج از هم بپاشد. در اکثر موارد نیاز به کشیدن دندان های آسیب دیده وجود دارند که بسیار دردناک است.

مراقبت های دندانپزشکی در منزل، مانند مسواک زدن دندان های گربه، احتمال ابتلای گربه ها به بیماری پریودنتال را کاهش می دهد. اما بر اساس درصد گربه هایی که مشکلات پریودنتال دارند، ما سرپرستان حیوانات خانگی دندان های پیشی جان را به اندازه کافی در خانه تمیز نمی کنیم. اینجاست که پای تمیز کردن دندان در دامپزشکی و جرم‌ گیری دندان گربه وارد عمل می شود.

برای دیدن لوازم بهداشتی دهان و دندان گربه کلیک کنید.

2. تمیز کردن و جرم گیری دندان گربه در دامپزشکی

ممکن است ندانید که چه زمانی وقت تمیز کردن و جرم‌ گیری دندان گربه به صوت حرفه ای و کلینیکال است. البته، دامپزشک شما بهترین فردی است که به شما اطلاع می دهد که سلطان خانه به تمیز کردن دندان حرفه ای نیاز دارد.

چه زمانی برای مشکلات دندان گربه به دامپزشک مراجعه کنیم؟

“اگر در ویزیت سالانه گربه شما، دامپزشک متوجه لثه های قرمز یا تجمع جرم سنگین یا بوی بد دهان شود، این نشان می دهد که زمان تمیز کردن دندان ها است.”

با این حال، اگر به دقت توجه کنید، ممکن است در خانه نشانه ها را ببینید:

  • انداختن غذا
  • عدم تمایل به خوردن
  • بالا رفتن از ظرف غذا و فرار از آن
  • ریزش آب دهان
  • تغییر در رفتار
  • بوی بد دهان
  • پنجه زدن در دهان

گربه شما هنوز هم ممکن است اشتها داشته باشد، اما متوجه می شوید که سرش را کج می کند و سعی می کند فقط یک طرفش را بجود. بلعیدن غذا بدون جویدن نیز ممکن است علامت مشکل باشد.  برای معاینه دندان های گربه باید لب‌ها را برگردانید یا عقب بکشید و به دنبال [تارتار] مایل به زرد یا قهوه‌ای روی سطح دندان باشید. اگر وجود دارد، زمان تمیز کردن و جرم‌ گیری دندان است.

به نشانه ها و تغییرات رفتار گربه خود دقت کنید منظر نمانید تا بوی بد دهان او را فرا بگیرد. آن زمان دیگر دیر شده است و ممکن است به بیماری پریودنتال مبتلا شده باشد.

دندان گربه چند وقت یکبار نیاز به جرم گیری دارد؟

تعداد دفعات تمیز کردن حرفه ای دندان از گربه ای به گربه دیگر متفاوت است، به طور کلی هر 1 تا 2 سال یکبار توصیه می شود که برای جرم گیری دندان های گربه خود به دامپزشکی مراجعه کنید.

برای جلوگیری از بیماری های جدی دهان و دندان در گربه ها چکار کنیم؟

این جایی است که مراقبت و رژیم غذایی در خانه وارد عمل می شود. اگر والدین گربه یک بار در روز از مسواک برای تمیز نگه داشتن دندان و لثه ها کمک بگیرند می تواند به سالم نگه داشتن و صرفه جویی در هزینه های دندانپزشکی پت کمک کنند. همچنین استفاده از غذای خشک بسیار به این مسئله کمک می کند.

مطلب بهترین راه مراقبت از دندان سگ و گربه را مطالعه کنید.

جرم‌ گیری دندان گربه

در طول تمیز کردن و جرم‌ گیری دندان گربه در دامپزشکی چه انتظاری داریم؟

  • معاینه:

دامپزشک گربه را از نظر سلامت عمومی معاینه می کند و سابقه دندانپزشکی قبلی او را بررسی می کند که آیا آزمایشات دیگری مانند آزمایش خون برای آزمایش کبد، کلیه ها و سطح قند یا آزمایش ادرار لازم است انجام شود یا خیر. گربه‌های مسن الکتروکاردیوگرام (EKG) و همچنین آزمایش فشار خون، اشعه ایکس قفسه سینه و شکم و آزمایش تیروئید دریافت می‌کنند.

  • بیهوشی:

در صورتی که لازم باشد دندان های گربه از جرم های دندانی پاک شوند، دامپزشک گربه را بیهوش می کند و یک لوله نرم را در نای قرار می دهد تا از تنفس راحت انجام شود و از آسپیراسیون آب و زباله های دهانی جلوگیری کند.

  • اشعه ایکس:

اشعه ایکس دندان برای هر موردی توصیه می شود زیرا دندانپزشک بدون آن نمی تواند زیر خط لثه را تشخیص دهد.

  • تمیز کردن دندان:

سپس دکتر دامپزشک دندان‌ها را در بالا و پایین خط لثه با جرم‌گیر اولتراسونیک تمیز میکند و جلا می دهد. در این مرحله، شما از دامپزشک سوال می پرسید تا متوجه شوید چه چیزی هنگام پاک کردن دندان های گربه مشاهده شده است و چه درمانی توصیه می‌شود.

  • سیلانت محافظ:

در نهایت، آنها یک سیلانت دندانی طراحی شده برای جلوگیری از بیماری پریودنتال را روی دندان های گربه قرار می دهند.

آیا برای رسیدگی به دندان های گربه ام خیلی دیر شده است؟

نه هیچ وقت دیر نیست با مراقبت از دندان ها در خانه شروع کنید و چکاب های سالیانه را جدی بگیرید و از دامپزشک خود بخواهید دندان ها و لثه های گربه شما را به خوبی بررسی کند.

برای دیدن لوازم بهداشتی دهان و دندان گربه کلیک کنید.

یک دیدگاه برای “جرم‌ گیری دندان گربه چرا مهم است و چگونه انجام می‌شود؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه