آلرژی غذایی سگ

علائم و درمان آلرژی غذایی در سگ ها

آلرژی غذایی سگ چیست؟

آلرژی غذایی یکی از شایع ترین آلرژی ها یا حساسیت های شناسایی شده است که سگ ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در حیوان خانگی مبتلا به آلرژی، سیستم ایمنی بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و آنتی‌بادی‌هایی در برابر موادی تولید می‌کند که معمولاً آن‌ها را تحمل می‌کند. در یک واکنش آلرژیک به یک غذا، آنتی بادی‌هایی علیه بخشی از غذا تولید می‌شود که معمولاً یک پروتئین یا کربوهیدرات پیچیده است. از آنجایی که تولید آنتی بادی برای ایجاد آلرژی لازم است، آلرژی غذایی معمولاً پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت با یک برند، نوع یا شکل غذا ظاهر می شود.

آلرژی غذایی سگ

علائم بالینی حساسیت غذایی در سگ چیست؟

در سگ، علائم آلرژی غذایی معمولاً :

  • خارش پوست
  • پنجه ها یا گوش ها
  • اختلالات گوارشی مانند استفراغ یا اسهال

تغییرات ظریف دیگری نیز ممکن است رخ دهد، از جمله:

  • بیش فعالی
  • کاهش وزن
  • کمبود انرژی
  • پرخاشگری

برای آشنایی با علائم و انواع آلرژی در سگ ها کلیک کنید.

کدام خوراکی ها باعث ایجاد آلرژی در سگ ها می شوند؟

رایج ترین آلرژن های غذایی در سگ ها پروتئین ها هستند، به ویژه آنهایی که از لبنیات، گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، سویا یا گلوتن گندم تهیه می شوند. هر بار که حیوان خانگی غذای حاوی این مواد را می خورد، آنتی بادی ها با آنتی ژن ها واکنش نشان می دهند و علائم ظاهر می شود. با این حال، تقریباً هر ماده غذایی می تواند آلرژی ایجاد کند. پروتئین ها شایع ترین مقصر هستند، اما سایر مواد و افزودنی ها نیز می توانند مسئول باشند.

برای دیدن غذاهای بدون غلات و گلوتن سگ کلیک کنید.

آلرژی غذایی در سگ ها چگونه مورد تشخیص قرار می گیرد؟

بهترین و دقیق‌ترین روش برای تشخیص آلرژی غذایی، تغذیه با رژیم غذایی هایپوآلرژنیک به مدت هشت تا دوازده هفته به عنوان یک آزمایش غذایی به نام آزمایش حذفی است. برای اینکه یک آزمایش حذفی واقعی برای سگ شما باشد، این رژیم غذایی خاص نباید حاوی موادی باشد که در گذشته مصرف کرده است. همچنین مستلزم آن است که در طول دوره آزمایشی، هیچ غذا، خوراکی یا مکمل دیگری از جمله ویتامین‌های طعم‌دار و برخی مواد پیشگیری کننده از انگل‌ها تغذیه نشود.

اگر علائم آلرژی سگ شما در حین آزمایش غذا برطرف شد، گام بعدی این است که با معرفی مجدد غذای قدیمی سگ خود، چالش غذایی را انجام دهید. اگر علائم سگ شما با آزمایش غذا برطرف شد و در عرض یک هفته پس از چالش غذایی برگشت، سگ شما به طور قطعی  آلرژی غذایی دارد.

آزمایش‌های خونی وجود دارد که ممکن است نشان دهد سگ به غذاهای خاص حساسیت دارد یا خیر. این تست‌های IgE سرم نامیده می‌شوند و دامپزشک شما در مورد اینکه آیا این آزمایش‌ها برای تشخیص وضعیت حیوان خانگی شما مفید هستند یا خیر صحبت خواهد کرد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این آزمایش خون به اندازه آزمایش‌های حذف غذا مؤثر نیست.

آلرژی غذایی سگ ها چگونه درمان می شود؟

هنگامی که ماده غذایی متخلف شناسایی شد، رژیمی انتخاب می شود که حاوی آن نباشد. امروزه چندین رژیم غذایی ضد حساسیت توسط دامپزشک شما وجود دارد که می توان آنها را تا پایان عمر سگ خود تغذیه کرد. سه نوع رژیم ضد حساسیت وجود دارد:

رژیم غذایی پروتئین هیدرولیز شده دامپزشکی، که در آن مولکول های پروتئین به اندازه ای بسیار کوچک تجزیه می شوند که توسط سیستم ایمنی سگ شما قابل تشخیص نیست. (به عنوان مثال: رژیم غذایی تجویزی هیلز z/d®، رویال کنین پروتئین هیدرولیز شده هایپوآلرژنیک یا آنالرژنیک، و Purina ProPlan. رژیم های دامپزشکی HA Hydrolyzed® و بابین هایپوآلرژنیک).

رژیم غذایی پروتئینی جدید دامپزشکی که حاوی هیچ محصولی نیست که در غذاهای قبلی سگ شما وجود داشته باشد. (به عنوان مثال، رژیم غذایی نسخه ای هیلز d/d®، رویال کنین پروتئین انتخابی PD® یا پروتئین انتخابی RC®، Rayne Nutrition Kangaroo-MAINT™، خرگوش- MAINT™ یا Crocodilia-MAINT™)

رژیم غذایی پروتئینی جدید که در خانه تهیه شده و حاوی هیچ ماده ای نیست که در رژیم غذایی قبلی سگ شما وجود داشته باشد. (باید توسط یک متخصص تغذیه دامپزشکی فرموله شود و معمولاً نیاز به افزودن یک مکمل متعادل کننده مانند Hilary’s Blend for Dogs™ یا Balance IT® دارد).

برخی از غذاهای سگ موجود در فروشگاه‌های خرده‌فروشی ممکن است ادعا کنند که آنها دارای “مواد اولیه محدود” هستند یا حاوی موادی نیستند که سگ شما به آن حساسیت دارد، اما مهم است که توجه داشته باشید که برخلاف رژیم‌های دامپزشکی، غذاهای خرده‌فروشی حیوانات خانگی اینگونه نیستند.

آیا آلرژی غذایی سگ قابل درمان است؟

هیچ درمانی برای آلرژی غذایی در سگ ها وجود ندارد. تنها راه درمان اجتناب است. برخی از سگ‌ها در طول دوره‌های شدید به دارو نیاز دارند، اما اکثر حیوانات خانگی را می‌توان با موفقیت با رژیم غذایی ضد حساسیت درمان کرد.

آیا احتمال دارد که سگ من به سایر آلرژی های غذایی مبتلا شود؟

سگ هایی که به غذای خاصی حساسیت پیدا کرده اند ممکن است در آینده به سایر آلرژی های مرتبط با غذا نیز مبتلا شوند. علاوه بر این، بسیاری از سگ های مبتلا به آلرژی غذایی، آلرژی های دیگری مانند آتوپی (آلرژی استنشاقی یا محیطی) یا آلرژی به کک دارند. اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما ممکن است آلرژی غذایی داشته باشد، باید این موضوع را با دامپزشک خود در میان بگذارید.

مقاله از:

Food Allergies in Dogs

 

یک دیدگاه برای “علائم و درمان آلرژی غذایی در سگ ها”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!