پت شاپ آنلاین تی پتس - آلرژی گربه و راه درمان آن

راه های درمان آلرژی گربه

درمان آلرژی در گربه‌ها راه‌ها و روش‌های متفاوتی دارد که در این مقاله با آنها آشنا می شویم. شما به عنوان سرپرست گربه بهتر است که قبل از آشنایی با این روش‌ها، نوع آلرژی را در گربه خود تشخیص دهید. در واقع اولین اقدام برای درمان آلرژی گربه‌ی شما تشخیص نوع آن است. در مطلب (آلرژی و حساسیت در گربه‌ها) علائم مربوط به هر نوع آلرژی گفته شده است و به کمک آن میتوانید نوع آلرژی را در گربه خود تشخیص دهید.

همان طور که در مطلب (آلرژی و حساسیت در گربه‌ها) گفته شد، آلرژی گربه به سه گروه کلی تقسیم می شود:

  1. درماتیت آلرژی کک یا FAD
  2. آلرژی‌ها ی محیطی یا آتوپی
  3. آلرژی غذایی

اگر شما گربه ای دارید که دچار آلرژی شده است، باید در مورد محیطی که گربه شما در آن زندگی می کند بیشتر دقت کنید، به خصوص اگر گربه شما از آلرژی به کک یا آتوپی (حساسیت فصلی و محیطی) رنج می برد.

اگر متوجه هر یک از علائم آلرژی در گربه خود شده اید، بعد از تشخیص نوع آن میتوانید برای درمان از راه‌ها ی زیر اقدام کنید:

  • داروی بدون نسخه / داروهای OTC- Over the counter drug
  • خود درمانی / درمان DIY- Do it yourself
  • داروهای تجویزی دامپزشک

درمان آلرژی گربه

1. درمان درماتیت آلرژی کک یا FAD در گربه‌ها :

اگر گربه شما به کک آلرژی دارد، نیش فقط یک کک می تواند زندگی و سلامت او را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در تمام طول فصل کک، سگ و گربه‌ی خود را کنترل کنید و از قطره‌ها و اسپری‌ها و قلاده‌های ضد کک و کنه استفاده کنید تا گربه شما دچار درماتیت آلرژی کک با FAD نشود. اما در صورتی که کک گربه شما را نیش زد میتوانید از روش‌ها ی زیر کمک بگیرید.

داروهای OTC برای درمان درماتیت آلرژی کک یا FAD

داروهای تجویزی دامپزشک برای درمان درماتیت آلرژی کک

این داروها با توجه به وضعیت سلامتی گربه تجویز میشوند و ممکن است برای گربه شما مناسب نباشند. بنابراین توصیه می شود بدون دستور پزشک از آنها استفاده نکنید.

  • Apoquel
  • Prednisone
  • Prednisolone
  • Triamcinolone
  • Betamethasone Apoquel

داروی Apoquel نباید به گربه‌ها ی مبتلا به آلودگی پوستی انگلی یا سرطان داده شود.

2. درمان آلرژی فصلی در گربه‌ها – آتوپی :

شما باید بدانید که اگر گربه تان آتوپی دارد، باید قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها (مواد حساسیت زا) را کاهش دهید. از تصفیه کننده‌ها ی هوا استفاده کنید. ملافه‌ها ی حیوانات خانگی را هفته ای یک بار در طول فصل آلرژی با مواد شوینده ملایم و ضد حساسیت بشویید. از مواد شوینده عطر دار، عطر و ادکلن و اسپری و … در حضور گربه خود استفاده نکنید. اگر باز هم دوست کوچولوی شما دچار آتوپی شد میتوانید برای درمان از روش‌ها ی زیر استفاده کنید:

داروهای OTC برای درمان آلرژی فصلی – آتوپی

شما در صورتی که آلرژی فصلی را در گربه خود تشخیص دادید میتوانید چندین گزینه دارویی و مکمل‌های ضد آلرژی گربه ی بدون نسخه را امتحان کنید. بهتر است همیشه قبل از درمان آلرژی گربه خود با دامپزشک مشورت کنید. برای گربه‌ها ی مبتلا به آتوپی، داروهای بدون نسخه شامل موارد زیر است:

  1.  آنتی هیستامین‌ها ی خوراکی
  2. دستمال مرطوب ضد آلرژی و شامپوهای ضد التهاب و خارش (شامپو جو دوسر)

درمان‌های DIY آلرژی فصلی – آتوپی

اسیدهای چرب امگا 3

برخی از گربه‌های مبتلا به آلرژی فصلی به خوبی به مکمل‌های روغن ماهی پاسخ می دهند. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های روغن ماهی به کاهش التهاب مرتبط با آلرژی‌های پوستی کمک می‌کند و به سلول‌های پوست کمک می‌کند تا یک سد قوی در برابر آلرژن‌ها حفظ کنند. قبل از دادن روغن ماهی به گربه‌تان در مورد دوز مناسب با دامپزشک خود مشورت کنید. همچنین، بسیاری از محصولات روغن ماهی OTC دارای غلظت کافی اسیدهای چرب امگا 3 برای کمک به آلرژی نیستند. از دامپزشک خود بخواهید که دوز خاصی برای گربه خود داشته باشد و اگر محصولی دارند توصیه می کنند.

درمان آلرژی در گربه ها

پروبیوتیک‌ها

برخی از گربه‌های مبتلا به آلرژی فصلی با مصرف پروبیوتیک بهبود پیدا می کنند. آلرژی‌ها به دلیل التهاب و سیستم ایمنی بیش از حد حساس اتفاق می افتند. روده‌های ناسالم یا ملتهب با باکتری‌های غیرطبیعی روده می‌توانند به آلرژی کمک کنند، به همین دلیل است که مکمل‌سازی پروبیوتیک‌ها برای گربه‌های آلرژیک ممکن است به کاهش التهاب در بدن و متعادل کردن مجدد سیستم ایمنی روده کمک کند.

برای دیدن پروبیوتیک های مناسب سگ و گربه کلیک کنید.

گربه‌ها را با پروبیوتیک‌های انسانی تغذیه نکنید، زیرا باکتری‌ها ی روده انسان با گربه سانان متفاوت است.

داروهای تجویزی دامپزشک برای آلرژی فصلی – آتوپی

گاهی اوقات، درمان‌های خانگی برای آلرژی گربه کافی نیست و صاحبان گربه به داروهای تجویزی دامپزشک برای جلوگیری از خارش نیاز دارند. بهترین داروی آلرژی برای گربه مناسب ترین دارو برای آن گربه است! هر گربه ای منحصر به فرد بوده و با گربه ی دیگر متفاوت است و به داروی مناسب خود نیاز دارد. شما باید به دامپزشک بگویید که در حال حاضر چه داروهای OTC به گربه خود داده اید و چه اقداماتی انجام شده است. زیرا ممکن است با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند.

  • درمان‌ها ی موضعی تجویزی – پمادهای ضد قارچ و آنتی بیوتیک
  • درمان‌ها ی خوراکی تجویزی – Atopica/ Apoquel
  • واکسن‌ها ی آلرژی – این واکسن‌ها بعد از انجام یک سری تست تجویز می شود.

3. درمان آلرژی غذایی گربه:

اگر گربه شما در تمام طول سال مشکلات پوستی دارد یا دارای خارش پوستی است که بعد از خوردن برخی غذاها بیشتر می شود، ممکن است گربه شما حساسیت غذایی داشته باشد. آلرژی غذایی تنها با آزمایش حذف مواد غذایی قابل تشخیص است.

آزمایش حذف مواد غذایی

شما با دامپزشک برای انتخاب یک رژیم غذایی ضد حساسیت برای گربه خود مشورت می کنید. پس از اینکه نوع غذای گربه خود را به آرامی و طی سه تا پنج روز تغییر دادید، به مدت هشت تا 10 هفته فقط آن غذا را به گربه خود می دهید. این بدان معنی است که هیچ چیز دیگری به جز غذای ضد حساسیت در دهان گربه شما نمی رود – هیچ خوراکی دیگری، غذای سفره، داروهای طعم دار و … گربه شما باید فقط آن غذا را مصرف کند. دلیل اینکه شما باید فقط به مدت هشت تا 10 هفته از رژیم غذایی ضد حساسیت استفاده کنید، تشخیص آلرژی غذایی است. از آنجایی که حدود 20 روز طول می کشد تا اپیدرم (پوست) گربه به حالت عادی برگردد، و حداقل 6 هفته لازم است تا آلرژن‌های قبلی از بدن پاک شوند،

آزمایشات رژیم غذایی باید 8 تا 10 هفته طول بکشد. اگر تمام خارش با رژیم جدید برطرف شد، احتمالاً گربه شما حساسیت غذایی دارد. اگر اینطور است، شما دو گزینه دارید:

یا در رژیم ضد حساسیت بمانید، یا به آرامی شروع به وارد کردن مجدد غذاها به رژیم غذایی گربه خود کنید و ببینید که آیا علائم بازگشته است یا خیر.

غذاهای ضد حساسیت یا هایپوآلرژیک

اگر دامپزشک شما آزمایش رژیم غذایی را توصیه کرده است، مهم است که توصیه‌های غذایی او را دقیقاً دنبال کنید. غذاهای بدون تجویز، انتخاب‌ها ی خوبی برای آزمایشات غذایی در نظر گرفته نمی شوند، زیرا اغلب بر روی ماشین‌هایی تولید می شوند که مواد غذایی دیگر را نیز تولید میکنند. غذاهای کم آلرژی زا به طور کلی بر روی دستگاه‌های اختصاصی ساخته می شوند. این دستگاه‌ها به دقت تمیز شده تا از آلودگی متقابل با آلرژن‌ها جلوگیری شود. به همین دلیل است که این رژیم‌ها هزینه بیشتری دارند.

دو نوع غذای اصلی برای آزمایش‌های رژیمی وجود دارد:

  1. غذاهای هیدرولیز شده: غذاهایی هستند که برای از بین بردن آلرژن‌ها تولید می شوند.
  2. غذاهای پروتئینی جدید: که در آن به گربه خود پروتئین و کربوهیدراتی می دهید که قبلا هرگز نخورده است.

کنترل آلرژی نیاز به آزمون و خطا دارد و معمولاً به ترکیبی از درمان‌ها نیاز است. با مشورت دامپزشک، می توانید متوجه شوید که برای آلرژی چه چیزی به گربه خود بدهید و چگونه خارش و ریزش مو را برای همیشه متوقف کنید.

ترجمه از:

?What Can I Give My Cat for Allergies

نویسنده: دکتر سارا ووتن

By: Dr. Sarah Wooten

یک دیدگاه برای “درمان آلرژی گربه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه