علت استرس گربه

علت استرس گربه ها چیست؟

علت استرس گربه ها چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟

استرس گربه به عنوان فشار روانی و فیزیکی که بر حیوان وارد می شود، زمانی که در معرض مجموعه ای از شرایط محیطی منفی قرار می گیرد، تعریف می شود. علت استرس گربه ها گوناگون است اما مهم است ابتدا علائم استرس گربه را بشناسید و  در ادامه با علت استرس گربه ها آشنا شوید.

علت استرس گربه

علائم استرس در گربه ها

علائم استرس در گربه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لرزیدن
  • مخفی شدن
  • تغییرات در سطح فعالیت (کم و بیش فعال)
  • تلاش برای فرار
  • خاراندن یا جویدن بیش از حد
  • رفتار پرخاشگرانه یا زبان بدن (خش خش، گشاد شدن مردمک ها، گوش های صاف، خز برجسته، دم جمع شده)
  • اسهال
  • عدم استفاده از طرف خاک
  • تغییرات در اشتها
  • نظافت بیش از حد (ممکن است منجر به زخم یا از بین رفتن تکه های خز شود)

8 علامت که نشانه دهنده استرس گربه شما است

علت استرس در گربه ها

استرس و سلامت گربه ها با هم مرتبط هستند. علائم استرس در گربه ها می تواند ناشی از طیف وسیعی از علل فیزیکی و رفتاری باشد:

  • درد

استرس گربه اغلب از درد ناشی می شود، مانند آسیب یا بیماری مزمن. به عنوان مثال، گربه های مسن که به آرتریت مبتلا می شوند، ممکن است در کل بدن خود احساس ناراحتی کنند. این می تواند تحرک را مختل کند، چمباتمه زدن یا تمیز کردن را دشوار می کند، که ممکن است منجر به ادرار خارج از ظرف خاک یا ظاهر نامرتب شود. اگر گربه شما درد دارد، ممکن است از لمس شما نیز پنهان شود یا از آن دوری کند.

  • بیماری

هر چیزی از تب گرفته تا یبوست و کاهش عملکرد کلیه می‌تواند باعث شود که گربه شما احساس بدی داشته باشد و سطح استرس را افزایش دهد. اگر بیش از یک گربه در خانه خود دارید، بیماری می تواند بر نحوه ارتباط گربه ها با یکدیگر تأثیر بگذارد. یک گربه بیمار می تواند استرس را در گربه های دیگر خانه افزایش دهد.

  • جامعه پذیری ضعیف

بچه گربه هایی که به درستی اجتماعی نیستند، می توانند در مواجهه با چیز جدیدی ترسناک رفتار کنند – چه حیوان خانگی دیگری باشد، چه عضوی از خانواده انسانی باشد. اگر گربه خود را از بزرگسالی به سرپرستی گرفتید، ممکن است در رفتار هایی مثلا: (بچه هایی که با آنها بازی می کنند، قرار گرفتن در معرض سگ ها) ارتباط منفی داشته باشند که باعث ایجاد رفتارهای استرس زا می شود.

  • تغییرات شناختی

برخی از گربه‌ها در سنین بالا تغییرات شناختی مانند مشکلات حافظه را تجربه می‌کنند. تغییرات شیمیایی در مغز می تواند باعث ایجاد رفتارهای وسواسی مانند زوزه کشیدن اغراق آمیز یا تکراری شود. نظافت بیش از حد؛ خوردن، جویدن یا مکیدن اقلام غیر خوراکی مانند پارچه؛ یا آسیب به خود، مانند حمله به دم آنها. برخی از نژادها، از جمله گربه های سیامی، برمه ای و حبشی، ممکن است در معرض خطر بیشتری از این رفتارها باشند.

  • کاهش توانایی های حسی

با افزایش سن گربه، شنوایی، بینایی و بویایی او کاهش می یابد. این می تواند بر نحوه تعامل آنها با جهان تأثیر بگذارد. اگر گربه شما خوب نمی‌بیند یا نمی‌شنود که می‌تواند منجر به استرس شود.

  • چالش های زیست محیطی

تغییر در محیط معمول گربه – مانند مبلمانی که مرتب شده است یا یک عضو جدید خانواده در خانه – می تواند باعث ایجاد استرس در گربه ها شود. گربه‌های مسن‌تر ممکن است نسبت به تغییرات خانه حساس‌تر باشند، زیرا توانایی آنها برای سازگاری با موقعیت‌های جدید در طول زمان کاهش می‌یابد. منابع ناکافی، از جمله ظرف خاک و خراشیدن اجسام، ظرف خاک کثیف و عدم غنی سازی محیطی نیز می تواند باعث استرس شود.

  • ترس از جدایی

برخی از گربه ها وقتی در خانه تنها می مانند، دچار استرس می شوند. این امر به ویژه در میان گربه هایی که سابقه رها شدن دارند شایع است.

چگونه می توان استرس گربه را کنترل کرد؟

هرگز گربه خود را به خاطر رفتارهای ناخواسته تنبیه یا سرزنش نکنید –  این فقط ترس را افزایش می دهد و اوضاع را بدتر می کند. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند عوامل استرس زا را به حداقل برسانید و گربه خود را به بهترین حالت خود بازگرداند. غنی سازی محیط از سلامت عاطفی و جسمی حمایت می کند و به گربه ها کمک می کند احساس امنیت و آرامش کنند.

علت استرس گربه

1. محیط بیرون را در خانه شبیه ساز کنید.

درختان گربه، نشیمنگاه‌ها و قفسه‌ها به گربه‌ها اجازه می‌دهند تا دور از استرس استراحت کنند. آنها را نزدیک پنجره قرار دهید تا بتوانند پرندگان و موجودات را تماشا کنند.

2. حمایت از تحریک حسی

علف گربه پرورش دهید تا گربه شما چیزی تازه برای خوردن داشته باشد.

3. جایی برای پنهان شدن در نظر بگیرید.

جعبه‌ها، تونل‌ها و سایر پناهگاه‌های امن می‌توانند به گربه‌ها کمک کنند تا احساس امنیت کنند و مکانی آرام را برای فرار از هیاهو فراهم کنند.

4. چندین اسکرچر تهیه کنید.

خراشیدن با علامت گذاری اشیا با فرمون ها هستند که استرس گربه را از بین می برد.

5. چندین ظرف خاک تهیه کنید!

اشتراک امکانات برای بسیاری از گربه ها استرس زا است و برخی از گربه ها یک جعبه را برای مواد جامد و دیگری را برای مایعات ترجیح می دهند. به ازای هر گربه یک جعبه بستر به اضافه یک (دو تا برای یک گربه، سه تا برای دو گربه) بدهید و آنها را در اتاق های مختلف قرار دهید تا اطمینان حاصل شود که همه دسترسی آسان دارند.

6. یک شکار گنج غذایی ایجاد کنید!

با قرار دادن اسباب‌بازی‌های معمایی پر از خوراکی‌ها یا غذای معمولی گربه‌تان در اطراف خانه، غریزه طبیعی شکار گربه‌تان را از بین ببرید و غریزه طبیعی شکار گربه‌تان را تشویق کنید (این را در کالری دریافتی روزانه‌اش برای حمایت از وضعیت بدنی سالم لحاظ کنید).

7. حمایت از آرامش گربه شما

استرس مزمن می تواند تأثیر فیزیولوژیکی بر سلامت بچه گربه شما داشته باشد. مراقبت از گربه شما به نفع آنهاست و به حفظ یک خانه آرام کمک می کند.

مقاله از:

Signs of Stress in Cats and How You Can Help 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!