آلرژی به گربه

آلرژی به گربه چگونه است؟

آیا به گربه ها حساسیت دارید؟ آلرژی گربه چیست؟

زندگی با علائم آلرژی به گربه – چه علائم آلرژی شما باشد یا یکی از اعضای خانواده – می تواند سوالات زیادی را ایجاد کند. آلرژی به گربه می تواند علائم سرماخوردگی بی پایان فرزند شما را توضیح دهد؟ آیا علیرغم آلرژی خود، از تسلیم شدن به خواسته های دخترتان برای بچه گربه پشیمان خواهید شد؟ آیا یک گربه به اصطلاح ضد حساسیت به شما این امکان را می دهد که حیوان خانگی ای را که همیشه می خواستید داشته باشید، بدون اینکه شما را حساس به عطسه یا علائم دیگر کند؟

آلرژی های ناشی از گربه می تواند طیف وسیعی از علائم فیزیکی را ایجاد کند که ممکن است بلافاصله ظاهر شوند یا ساعت ها طول بکشد تا ظاهر شوند.

علائم آلرژی گربه

آلرژی ناشی از گربه‌ها می‌تواند طیفی از علائم را ایجاد کند که باعث تحریک و بر تنفس و پوست شما می‌شود. علائم آلرژی ناشی از گربه ممکن است در عرض چند دقیقه ظاهر شود یا چند ساعت طول بکشد تا ظاهر شود.

  • سرفه و خس خس سینه
  • کهیر یا بثورات روی قفسه سینه و صورت
  • قرمزی و خارش چشم
  • قرمزی پوست در جایی که گربه شما را خراشیده، گاز گرفته یا لیسیده است
  • آبریزش، خارش و گرفتگی بینی
  • عطسه کردن
  • بثورات آلرژی گربه
  • آلرژی ناشی از گربه که درماتیت آلرژیک نیز نامیده می شود، می تواند علائم پوستی را ایجاد کند. ممکن است کهیر، اگزما یا خارش پوست داشته باشید.

علائم آلرژی به گربه در نوزادان و کودکان نوپا

کودکانی که به گربه‌ها حساسیت دارند علائمی مشابه بزرگسالان دارند، از جمله:

  • خارش چشم
  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • تحریک گلو
  • علائم آسم (سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس)
  • علائم آلرژی شدید گربه

علائم آلرژی به گربه گاهی اوقات می تواند جدی شود. حدود 20 تا 30 درصد از افراد مبتلا به آسم آلرژیک پس از تماس با گربه، علائم شدیدی دارند. اگر خس خس می کنید، نمی توانید از طریق بینی نفس بکشید، مشکل خواب دارید یا تنگی نفس دارید، با پزشک تماس بگیرید.

چه چیزی باعث آلرژی به گربه می شود؟

 آلرژی به گربه دو برابر آلرژی سگ است. اما بر خلاف آنچه ممکن است فکر کنید، این خز یا مو نیست که مشکل واقعی است. افراد مبتلا به آلرژی به گربه واقعاً به پروتئین های موجود در بزاق، ادرار و شوره گربه (پوست های خشک شده) حساسیت دارند. همچنین اگر فرد دیگری در خانواده شما نیز آلرژی به حیوان خانگی داشته باشد، احتمال ابتلا به آلرژی به حیوانات خانگی نیز بیشتر است.

چگونه این پروتئین های کوچک باعث ایجاد چنین واکنش آلرژیک بزرگی در بدن می شوند؟ افراد مبتلا به آلرژی دارای سیستم ایمنی بیش از حد حساس هستند. بدن آنها چیزهای بی ضرر – مانند شوره گربه – را با مهاجمان خطرناک اشتباه می گیرد و مانند باکتری ها یا ویروس ها به آنها حمله می کند. علائم آلرژی عوارض جانبی حمله بدن شما به آلرژن یا محرک است.

به خاطر داشته باشید که حتی اگر علائم واقعی آلرژی به گربه را نداشته باشید، گربه شما همچنان می تواند به طور غیرمستقیم باعث تشدید آلرژی شما شود. گربه های بیرونی می توانند گرده، کپک و سایر مواد حساسیت زا را روی خز خود وارد کنند.

آلرژی به گربه

چگونه بفهمم به گربه ها حساسیت دارم؟

اگرچه علائم آلرژی به گربه ممکن است کاملاً واضح به نظر برسد، اما همیشه این گربه نیست که باعث ایجاد آنها می شود. این ایده خوبی است که از پزشک خود کمک بگیرید. به هر حال، شما نمی خواهید گربه ی ملوس خود را به ناحق سرزنش کنید.

تست حساسیت گربه

پزشک شما می تواند یک آزمایش پوست یا خون انجام دهد تا ببیند آیا آلرژی دارید یا خیر. در طول آزمایش پوستی، پزشک مقادیر کمی از عصاره های آلرژن خالص شده را مانند عصاره های حیوانی به پوست شما وارد می کند. معمولاً آزمایش را روی ساعد و گاهی در قسمت بالای کمر انجام می دهید. پس از 15 دقیقه، پزشک یا پرستار پوست شما را از نظر واکنش های آلرژیک بررسی می کند. به عنوان مثال، اگر به گربه‌ها حساسیت دارید، برجستگی قرمز و خارش‌دار را در جایی که عصاره گربه خراشیده شده است، خواهید دید.

گاهی اوقات، آزمایش پوست به دلیل شرایط پوستی یا برخی داروها امکان پذیر نیست. در عوض، پزشک ممکن است آزمایش خون را پیشنهاد کند. این آزمایش خون شما را از نظر آنتی بادی های خاص آلرژی زا مربوط به آلرژن های رایج از جمله حیوانات بررسی می کند. همچنین می تواند نشان دهد که چقدر نسبت به یک آلرژن حساس هستید.

به خاطر داشته باشید که تست های آلرژی همیشه دقیق نیستند. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای چند ماه زندگی بدون گربه را امتحان کنید تا ببیند چگونه بر علائم آلرژی شما تأثیر می گذارد.

درمان آلرژی به گربه چگونه است؟

متاسفانه هیچ راهی برای پیشگیری از آلرژی وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی در کودکی احتمال ایجاد آلرژی به حیوانات خانگی را در آینده کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، کودکی که قبلاً تمایلات آلرژیک دارد ممکن است با قرار گرفتن در معرض حیوان خانگی بدتر شود. معمولاً می توانید علائم آلرژی گربه را با داروهای استاندارد آلرژی کنترل کنید.

پزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد:

داروی آلرژی به گربه:

آنتی هیستامین هایی که بدون نسخه در دسترس هستند مانند ستیریزین (Zyrtec)، دیفن هیدرامین (Benadryl)، فکسوفنادین (Allegra) و لوراتادین (Claritin) یا برخی آنتی هیستامین ها مانند آزلاستین (Astelin) که در اسپری بینی وجود دارد.

داروهای ضداحتقان، مانند سودوافدرین بدون نسخه (Sudafed) یا داروهای آلرژی که حاوی مواد تشکیل دهنده سودوافدرین هستند، مانند آلگرا-دی، کلاریتین-دی، یا زیرتک-دی

اسپری‌های استروئیدی بینی که به طرق مختلف بر علائم آلرژی یا آسم تأثیر می‌گذارند، یک درمان رایج برای آلرژی هستند. بودزوناید (رینوکورت)، فلوتیکازون (فلوناز) و تریامسینولون (ناساکورت آلرژی 24HR) اسپری های استروئیدی بدون نسخه هستند.

واکسن های آلرژی به گربه:

واکسن های آلرژی گزینه دیگری است. اما آنها همیشه خوب کار نمی کنند و تکمیل درمان ممکن است سال ها طول بکشد. کودکان زیر 5 سال نمی توانند از آنها استفاده کنند، اما واکسن های آلرژی می تواند کمک بزرگی به برخی افراد باشد. از پزشک خود بپرسید که آیا آنها برای شما منطقی هستند یا خیر.

درمانهای خانگی آلرژی به گربه:

شما همچنین می توانید علائم آلرژی گربه را با شستشوی بینی درمان کنید. برای پاک کردن مخاط غلیظ و محرک‌ها از سینوس‌های خود، از یک بطری فشاری با محلول آب‌کشی نمکی (سرم شست شو) استفاده کنید. اگر محلول نمکی را در خانه تهیه می کنید، از آب تمیز مانند آب مقطر، آب جوشیده و خنک شده یا آب تصفیه شده استفاده کنید. پس از هر بار استفاده، دستگاه را با آب تمیز بشویید و بگذارید در هوا خشک شود.

آلرژی به گربه

کاهش خطر ابتلا به حساسیت به گربه

  • قرار گرفتن در معرض گربه ها را کاهش دهید.
  • از خودت محافظت کن در اطراف گربه ها، از ماسک با ماسک تنفسی N95 استفاده کنید و در صورت دست زدن به آنها دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • حتی اگر مهمانان خانه شما گربه های خود را در خانه رها کنند، می توانند شوره را با خود روی لباس و چمدان خود بیاورند. این قرار گرفتن در معرض غیر مستقیم می تواند علائم آلرژی جدی گربه را در برخی افراد ایجاد کند.
  • اگر مجبورید در خانه ای با گربه ها بمانید، بخواهید که گربه را چند هفته قبل از رسیدن از اتاقی که در آن می خوابید، دور نگه دارند.
  • مصرف داروهای آلرژی را از چند هفته قبل شروع کنید. هنگامی که یک واکنش آلرژیک شروع می شود، کنترل آن می تواند دشوار باشد، اما مصرف دارو می تواند در وهله اول از بروز آن جلوگیری کند.
  • از فیلترهای هوای HEPA استفاده کنید. یک پاک کننده هوای مرکزی و فیلترهای HEPA روی دریچه ها می توانند از پخش شدن شوره گربه در سراسر خانه جلوگیری کنند.
  • به طور مرتب گربه را تمیز کنید و شانه بزنید.
  • قرار گرفتن در معرض شوره گربه را کاهش دهید.

در اینجا چند ایده دیگر برای جلوگیری از شوره گربه و علائم حساسیت وجود دارد:

  • فاصله خود را حفظ کنید.
  • قرار گرفتن در معرض گربه را محدود کنید.
  • مطمئناً یکی دیگر از اعضای خانواده باید مسئولیت مراقبت از گربه را بر عهده بگیرد و کارهایی مانند تمیز کردن ظرف خاک را انجام دهد.
  • گربه را به بخش های خاصی از خانه محدود کنید. اجازه ندهید گربه شما آزادانه پرسه بزند. گربه را همیشه از اتاق خواب خود دور نگه دارید. (البته این کار شدنی نیست)
  • کف‌ها را جارو کنید و تمیز کنید، فرش‌ها را جاروبرقی بکشید و مبلمان را مرتب تمیز کنید.
  • مطمئن شوید که با فیلتر HEPA جاروبرقی بگیرید زیرا فیلترهای معمولی ممکن است به اندازه کافی خوب نباشند که آلرژن ها را بگیرند.
  • از شر فرش ها و پارچه هایی که می توانند شوره را به دام بیندازند خلاص شوید.

چه گربه هایی ضد حساسیت هستند؟

و در مورد گربه های به اصطلاح ضد حساسیت چطور؟ در حالی که گفته می شود برخی از نژادها – مانند اسفنکس بی مو – نسبت به سایر نژادها کمتر احتمال دارد علائم آلرژی گربه را ایجاد کنند، هر گربه ای پتانسیل ایجاد مشکل را دارد. این صرف نظر از نژاد، طول مو یا میزان ریزش آن درست است. بنابراین اگر می‌دانید که شما یا یکی دیگر از اعضای خانواده به گربه‌ها آلرژی دارید، گرفتن آن – صرف نظر از نژاد – ایده خوبی نیست.

هر کاری که انجام می دهید، تصور نکنید که می توانید صبر کنید تا آلرژی به گربه به طور طبیعی با گذشت زمان بهتر شود. آنها ممکن است بدتر شوند. آنها می توانند خطر ابتلا به آسم را افزایش دهند، که می تواند یک بیماری جدی باشد.

پس علائم آلرژی به گربه را نادیده نگیرید. در عوض به پزشک مراجعه کنید. با هم، می توانید بهترین راه برای مقابله با مشکل را بیابید.

آلرژی به گربه

مقاله از:

Are You Allergic to Cats?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!