همه چیز درباره بیماری کبدی و هپاتیک گربه

همه چیز درباره بیماری کبدی و هپاتیک گربه (سندرم کبد چرب در گربه ها)

لیپیدوز کبدی به عنوان سندرم کبد چرب نیز شناخته می شود. این بیماری مختص گربه ها است و یکی از شایع ترین بیماری های کبدی و هپاتیک گربه است. معمولاً یک گربه مبتلا به لیپیدوز کبدی، یک دوره بی اشتهایی برای سه تا چهار روز متوالی را پشت سر میگذارد. اگر گربه قبل از شروع بی اشتهایی اضافه وزن یا چاقی داشته باشد، احتمال بروز لیپیدوز کبدی بیشتر است.

گربه های دارای مشکلات کبدی اغلب میانسال هستند و حداقل 25 درصد از وزن بدن خود را از دست می دهند. در بیش از 90 درصد گربه ها، یک بیماری زمینه ای باعث بی اشتهایی شده است. اینها ممکن است شامل بیماری التهابی روده، انواع دیگر بیماری های کبدی، سرطان، پانکراتیت، اضطراب، بیماری های تنفسی و دیابت باشد.

هنگامی که چربی به سرعت برای تامین انرژی و مواد مغذی گربه بی اشتها تجزیه می شود، می تواند توانایی کبد برای پردازش آن را تحت تاثیر قرار دهد. این چربی در داخل و اطراف سلول های کبد ذخیره می شود و عملکرد کبد را بیشتر به خطر می اندازد. گربه معمولاً زرد یا یرقان می شوند که با رنگ زرد در سفیدی چشم یا پوست مشخص می شود. در این مرحله بیماری در صورت عدم درمان سریع و تهاجمی کشنده است.

علائم و تشخیص بیماری کبدی در سگ و گربه

علائم بیماری کبدی سگ

چگونه لیپیدوز کبدی گربه را تشخیص میدهند؟

لیپیدوز کبدی از آزمایش‌های خونی قابل تشخیص است. که عملکرد ضعیف کبد را نشان می‌دهد و/یا از بیوپسی کبد یا آسپیراسیون با سوزن ظریف انجام می‌شود. دومی ممکن است در طی یک جراحی نمونه برداری شود. نمونه کبد برای تجزیه و تحلیل به پاتولوژیست دامپزشکی ارسال می شود. یک گربه مبتلا به لیپیدوز کبدی دارای مقدار زیادی چربی در داخل و در بین سلول های کبد خواهد بود.

در برخی موارد، تشخیص احتمالی ممکن است بدون بیوپسی کبد انجام شود. اگر تاریخچه، علائم بالینی و آزمایش خون گربه به شدت حاکی از این وضعیت باشد و گربه برای انجام بیوپسی بیش از حد ناپایدار باشد، تشخیص احتمالی ممکن است برای ادامه درمان کافی در نظر گرفته شود. با این حال، اگر گربه شما علائم بالینی بیشتری ایجاد کرد یا سیر مورد انتظار بیماری را دنبال نکرد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری لازم باشد.

آیا هپاتیک گربه، یک بیماری قابل درمان است؟

لیپیدوز کبدی با حمایت تغذیه ای تهاجمی تا زمان بازگشت اشتهای طبیعی قابل درمان است. برای از سرگیری عملکرد کبد به سطح بالایی از حمایت تغذیه ای نیاز است. این به طور متوسط ​​شش تا هفت هفته طول می کشد. اگر گربه اشتهای خود را به طور کامل از دست داد، باید از روشی برای تغذیه مانند لوله تغذیه استفاده شود که به شما امکان می دهد گربه خود را در خانه تغذیه کنید. این به دامپزشک شما امکان می دهد تا از مقدار دقیق غذا و مواد مغذی دریافتی گربه شما مطلع شود.

“لیپیدوز کبدی با حمایت تغذیه ای تهاجمی قابل درمان است…”

در حالی که حمایت تغذیه ای مهم ترین جزء درمان است، بسیاری از گربه ها نیز با داروهایی برای حمایت از عملکرد کبد، کاهش حالت تهوع و اصلاح عدم تعادل الکترولیت درمان می شوند. همچنین ممکن است گربه‌ها در طی چند روز اول درمان به دلیل مایعات داخل وریدی (IV) بستری شوند تا کم‌آبی بدن اصلاح شود.

گربه مبتلا به بیماری کبدی چه غذایی باید بخورد؟

یک لوله تغذیه از طریق جراحی در گربه شما قرار میگیرد، بنابراین می توانید با سرنگ یک رژیم غذایی خاص را مستقیماً به دستگاه گوارش گربه خود وارد کنید. لوله تغذیه ممکن است در مری یا معده قرار گیرد

شما باید از یک سرنگ برای تغذیه گربه خود از مخلوط غذای مخصوص از طریق لوله تغذیه سه تا پنج بار در روز استفاده کنید. این غذا برای رفع نیازهای غذایی گربه تولید می شود. نباید باعث استفراغ یا اسهال شود.

برای  دیدن غذاهای هپاتیک گربه کلیک کنید.

چه زمانی لوله برداشته می شود؟

یک گربه به طور متوسط ​​به شش تا هفت هفته تغذیه لوله ای نیاز دارد تا بعد از یک دوره لیپیدوز کبدی به تنهایی شروع به غذا خوردن کند. حداقل یک بار در هفته، مقدار کمی از غذای مورد علاقه گربه را از طریق دهان به او بدهید تا متوجه شوید که اشتهای او چه زمانی برمی گردد.

هنگامی که گربه شما به تنهایی شروع به غذا خوردن کرد، می توانید به تدریج میزان تغذیه خود را از طریق لوله تغذیه کاهش دهید. میزان غذا خوردن گربه‌تان را کنترل کنید و هدف خود را ثابت نگه‌داشتن غذای روزانه قرار دهید، و با افزایش اشتهای گربه‌تان، به‌تدریج تغذیه با لوله‌ای را کاهش دهید. هنگامی که گربه شما به مدت سه تا چهار روز خوب غذا می خورد، بدون هیچ گونه تغذیه با لوله مکمل، لوله می تواند توسط دامپزشک شما خارج شود. برداشتن لوله اغلب ساده است و معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد. با این حال، شما نباید خودتان سعی کنید لوله را بردارید.

 

مقاله از:

Hepatic Lipidosis in Cats (Fatty Liver Syndrome in Cats)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!