10 سم کشنده برای سگ ها

مواد سمی با مسمومیت کشنده برای سگ ها چیست؟

هر سال تعداد بسیار زیادی مسمومیت حیوانات خانگی وجود دارد که بسیاری از این موارد ناشی از مواد خانگی است که ممکن است برای شما کاملا بی ضرر به نظر برسد. اما فقط به این دلیل که چیزی برای مردم بی خطر است به این معنی نیست که به حیوانات خانگی آسیب نمی رساند. بسیاری از مواد و لوازم موجود در منزل، برای سگ سمی هستند.

برخی از خطرناک ترین سموم سگ ها غذاها و داروهایی هستند که ما روزانه مصرف می کنیم.

بسته به اینکه یک ماده خاص بر بدن سگ شما تأثیر می گذارد و چه مقدار بلعیده یا استنشاق شده است، علائم مسمومیت با حیوان خانگی می تواند شامل مشکلات گوارشی و عصبی، ناراحتی قلبی و تنفسی، کما و حتی مرگ باشد.

سم سگ شماره 1:

 داروهای بدون نسخه. این گروه حاوی استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن و ناپروکسن و تمامی مسکن های گیاهی و غیر گیاهی برای سگ سمی است.

سم سگ شماره 2:

ممکن است سگ شما خیلی بامزه به نظر برسد که در آنجا نشسته است و التماس می کند تا یک تکه از کیک شکلاتی شما یا یک چیپس حاوی سس یا پیاز شما را بخورد، اما ندادن آنچه می خواهند می تواند زندگی آنها را نجات دهد. متابولیسم حیوانات متفاوت از انسان است. برخی از غذاها مانند پیاز و سیر و همچنین نوشیدنی هایی که برای افراد کاملا بی خطر هستند می توانند برای سگ ها سمی و گاهی کشنده باشند.

الکل

علائم مسمومیت با الکل در حیوانات مشابه علائم در افراد است و ممکن است شامل استفراغ، مشکلات تنفسی، کما و در موارد شدید مرگ باشد.

آووکادو

 شاید فکر کنید آنها سالم هستند، اما آووکادو دارای ماده ای به نام پرسین است که می تواند به عنوان سم سگ عمل کند و باعث استفراغ و اسهال شود.

آجیل

 سگ ها ممکن است پس از مصرف آجیل از یک سری علائم از جمله ضعف، گرمازدگی و استفراغ رنج ببرند.

انگور و کشمش

این میوه ها می توانند باعث نارسایی کلیه در سگ ها شوند. حتی تعداد کمی از آنها ممکن است در برخی از سگ ها مشکل ایجاد کند.

زایلیتول

این شیرین کننده در بسیاری از محصولات از جمله آدامس های بدون قند و آب نبات یافت می شود. باعث افت سریع قند خون و در نتیجه ضعف و تشنج می شود. نارسایی کبد نیز در برخی از سگ ها گزارش شده است.

سایر غذاهایی که باید از حیوان خانگی خود دور نگه دارید عبارتند از گوجه فرنگی، قارچ و بیشتر دانه ها و مغزها

سم سگ شماره 3:

 داروهای تجویزی برای افراد. داروهایی که ممکن است برای افراد مفید یا حتی نجات دهنده باشند، می توانند در حیوانات خانگی اثر معکوس داشته باشند. و همیشه دوز زیادی برای ایجاد آسیب بزرگ لازم نیست و برای سگ سمی است.

برخی از رایج ترین و مضر ترین داروهایی که سگ ها را مسموم می کنند عبارتند از:

  • داروهای ضد التهاب و درد تجویزی می توانند باعث زخم معده و روده یا نارسایی کلیه شوند.
  • داروهای ضد افسردگی می توانند باعث استفراغ و در موارد جدی تر، سندرم سروتونین شوند – وضعیت خطرناکی که باعث افزایش دما، ضربان قلب و فشار خون می شود و ممکن است باعث تشنج شود.
  • داروهای فشار خون

سم سگ شماره 4:

 شکلات. اگرچه برای افراد مضر نیست، اما محصولات شکلات حاوی موادی به نام متیل گزانتین هستند که می توانند در مقادیر کم باعث استفراغ و در صورت مصرف زیاد باعث مرگ شوند. شکلات تیره تر از شکلات سفید یا شیری حاوی این مواد خطرناک بیشتر است. مقدار شکلاتی که می تواند منجر به مرگ شود به نوع شکلات و اندازه سگ بستگی دارد. قهوه و کافئین دارای مواد شیمیایی خطرناک مشابهی هستند.

سم سگ شماره 5:

گیاهان ممکن است زیبا باشند، اما گیاهان لزوماً حیوانات خانگی دوست نیستند. برخی از گیاهان سمی تر برای سگ ها عبارتند از:

  • آزالیا و رودودندرون. این گیاهان گلدار زیبا حاوی سمومی هستند که ممکن است باعث استفراغ، اسهال، کما و حتی مرگ شود.
  • لاله و نرگس. پیاز این گیاهان ممکن است باعث مشکلات جدی معده، مشکل در تنفس و افزایش ضربان قلب شود.

سم سگ شماره 6:

 محصولات خانگی، همانطور که پاک کننده هایی مانند سفید کننده می توانند افراد را مسموم کنند، یکی از علل اصلی مسمومیت حیوانات خانگی هستند که منجر به مشکلات معده و دستگاه تنفسی می شود و برای سگ سمی است. جای تعجب نیست که مواد شیمیایی موجود در ضد یخ، رقیق کننده رنگ و مواد شیمیایی برای استخر نیز می توانند به عنوان سم سگ عمل کنند. علائم مسمومیت حیوان خانگی که ممکن است ایجاد کنند عبارتند از ناراحتی معده، افسردگی، سوختگی شیمیایی، نارسایی کلیوی و مرگ.

سم سگ شماره 7:

 محصولات دامپزشکی – این شامل داروها و همچنین درمان کک و کنه است. همانطور که ممکن است با داروهایی که برای کمک به ما در نظر گرفته شده است بیمار یا کشته شویم، موارد مسمومیت حیوانات خانگی توسط داروهای دامپزشکی غیر معمول نیست. برخی از داروهای مشکل ساز شایع تر گزارش شده شامل مسکن ها و ضد کرم ها هستند. و ممکن است فکر کنید با استفاده از محصولاتی که برای مبارزه با کک ها و کنه ها به بازار عرضه می شوند، به سگ خود لطف می کنید، اما هر ساله هزاران حیوان ناخواسته توسط این محصولات مسموم می شوند. اگر سگ ها به طور تصادفی این محصولات را بخورند یا سگ های کوچک مقادیر بیش از حد دریافت کنند، ممکن است مشکل ایجاد شود. برای استفاده از ضد کک و کنه ها حتما از دوز مناسب استفاده کنید.

سم سگ شماره 8:

جونده کش ها – متأسفانه بسیاری از طعمه های مورد استفاده برای فریب دادن و کشتن جوندگان نیز می توانند برای حیوانات خانگی ما خوشمزه به نظر برسند. اگر توسط سگ ها بلعیده شوند، می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند. علائم به ماهیت سم بستگی دارد و ممکن است علائم تا چند روز پس از مصرف شروع نشود.

در برخی موارد، سگ ممکن است جونده مسموم را خورده باشد و مستقیماً در معرض سم قرار نگرفته باشد.

سم سگ شماره 9:

حشره کش ها – اقلامی مانند اسپری حشرات و طعمه های مورچه می توانند برای حیوان خانگی شما به همان اندازه که برای حشرات خطرناک هستند، سمی باشند.

سم سگ شماره 10:

محصولات ضد آفات چمن و باغ. محصولات مخصوص چمن و باغ شما ممکن است برای حیوانات خانگی که آنها را می بلعند سمی باشند.

برای مسمومیت سگ چه باید کرد؟

اگر فکر می کنید سگ شما مسموم شده است، سعی کنید آرام باشید. مهم این است که سریع، اما منطقی عمل کنید.

  1. ابتدا، سم باقیمانده را جمع آوری کنید – این ممکن است برای دامپزشک شما و هر متخصص خارجی که در این مورد کمک می کند مفید باشد. اگر سگ شما استفراغ کرده است، در صورتی که دامپزشک شما باید آن را ببیند، نمونه را جمع آوری کنید.
  2. سپس، سعی کنید حیوان خانگی خود را آرام نگه دارید و با دامپزشک خود مشورت کنید.

برای پیشگیری از مسمومیت سگ ها چه باید کرد؟

بهترین راه برای کاهش احتمال اینکه سگ شما قربانی مسمومیت با حیوانات خانگی شود، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک است. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

  1. تمام داروها، حتی آنهایی که در بطری های ضد کودک قرار دارند، در کابینت هایی که سگ شما در دسترس نیست، نگهداری کنید. اگر به طور ناخواسته قرصی روی زمین افتاد، حتما فوراً به دنبال آن بگردید. بر هر کسی مانند افراد مسن که ممکن است برای مصرف دارو نیاز به کمک داشته باشند، نظارت کنید.
  2. اطمینان حاصل کنید که هر گونه جونده کشی که استفاده می کنید در کابینت های فلزی یا در قفسه هایی که حیوانات خانگی شما نمی توانند آنها را پیدا کنند نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که سگ ها با خوردن یک جونده در معرض مسمومیت کشنده می توانند مسموم شوند، بنابراین همیشه در استفاده از این محصولات بسیار محتاط باشید.
  3. هنگام خرید گیاهان برای خانه خود، گیاهانی را انتخاب کنید که اگر سگ شما آنها را نیش بزند مشکلی ایجاد نکند.
  4. اگر گیاهان سمی را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که آنها در جایی نگهداری می شوند که حیوانات شما نتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.
  5. تمام مواد شیمیایی و پاک کننده ها را در مکان های غیر قابل دسترس حیوانات خانگی خود نگهداری کنید.

مقاله از:

Top 10 Dog Poisons

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!