علت بیماری کبد سگ گربه

همه چیز درباره بیماری کبد در سگ ها و گربه ها

همه چیز درباره بیماری کبد در سگ ها و گربه ها

بیماری کبد می تواند ناشی از بسیاری از اختلالات مختلف باشد که می تواند به نوعی به کبد آسیب برساند و علت بیماری کبد سگ گربه مختلف است. از آنجایی که عوامل بسیار زیادی در ابتلا به بیماری کبد وجود دارد، پزشکان برای تشخیص و درمان این بیماری مشکل دارند.

بیماری کبد یک اصطلاح گسترده است که به هر اختلالی که به کبد آسیب می رساند اشاره دارد. سگ‌ها و گربه‌هایی که از بیماری‌های کبدی رنج می‌برند، می‌توانند در معرض خطر جدی قرار بگیرند، زیرا کبد وظایف مهمی را در سراسر بدن انجام می‌دهد، از جمله تنظیم هضم و متابولیسم، سنتز هورمون‌ها و پروتئین‌ها، پاسخ ایمنی، و فیلتر کردن سموم از بدن. جریان خون

هنگامی که بیماری کبد بیش از حد پیشرفت کند، اغلب منجر به نارسایی کبد می شود. برای آشنایی با علل، علائم و درمان بیماری کبد در سگ ها و گربه ها، ادامه مطلب را بخوانید.

علت های بیماری کبد سگ و گربه

تعدادی از بیماری ها، عفونت ها، داروها، مواد شیمیایی و سمومی وجود دارد که می تواند به کبد آسیب برساند. بیماری کبد همچنین می تواند ژنتیکی و در برخی موارد حتی ایدیوپاتیک باشد، به این معنی که علت ناشناخته است.

مواد شیمیایی که می توانند سمیت کبدی ایجاد کنند عبارتند از حشره کش ها، سرب، سلنیوم، آهن، آرسنیک، فسفر و تتراکلرید کربن. گیاهانی از جمله جلبک ها، راگورت و برخی از انواع قارچ ها نیز باعث آسیب کبدی می شوند.

همچنین تعدادی دارو از جمله آنتی بیوتیک های خاص، ضد قارچ ها، دیورتیک ها، کرم زدا، تستوسترون، گازهای بیهوشی، کورتیکواستروئیدها، مسکن ها و داروهای ضد تشنج، باعث مشکلات کبدی می شوند. در بیشتر موارد، آسیب کبدی ناشی از داروها در نتیجه مصرف بیش از حد یا استفاده طولانی مدت است.

علائم بیماری کبد در سگ و گربه

علائم بیماری کبدی در سگ و گربه را می توان نامحسوس یا به راحتی به شرایط دیگر نسبت داد. مراقب حیوان خانگی خود باشید و در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر با دامپزشک خود تماس بگیرید:

  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • ضعف یا کمبود انرژی
  • افسردگی
  • استفراغ و درد معده
  • افزایش تشنگی و ادرار
  • زردی

علائم بیماری کبدی سگ

تشخیص و درمان بیماری کبد در سگ و گربه

بیماری کبد معمولاً از طریق ترکیبی از آزمایش خون و ادرار برای بررسی ناهنجاری ها، آزمایش اشعه ایکس و سونوگرافی برای ارزیابی اندازه و ساختار کبد و بیوپسی کبد برای تعیین علت بیماری تشخیص داده می شود. پس از شناسایی علت، می توان درمان مناسب را آغاز کرد.

بسته به علت، درمان می تواند به معنای جراحی، داروها (مانند Ursodiol برای سگ یا گربه، یا جایگزین هایی مانند Denamarin) یا مراقبت های حمایتی باشد. در حالی که تعداد کمی از انواع بیماری های کبدی را می توان به طور کامل درمان کرد، بسیاری از آنها را می توان به سادگی کنترل کرد، و از آنجایی که کبد عضوی با توانایی بازسازی است، درمان های خاص نیز می توانند تاثیری بر کاهش پیشرفت بیماری داشته باشند. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مایع درمانی برای کنترل کم آبی بدن
  • ویتامین ها یا مکمل هایی که سلامت کبد را تقویت می کنند
  • تغییرات رژیم غذایی که عملکرد کبد را بهبود می بخشد

برای دیدن مکمل های درمانی و پیشگیری کننده از مشکلات کبدی کلیک کنید.

پیشگیری از بیماری کبد در سگ و گربه

پیش آگهی بیماری کبد در نهایت به علت، مدت زمانی که سگ یا گربه بیمار بوده، میزان آسیب کبدی، و اینکه آیا آسیب قابل کنترل یا معکوس است یا خیر بستگی دارد.

به طور مرتب به دامپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکلات قبل از اینکه شدید شوند تشخیص داده می شوند و اگر شک دارید که حیوان خانگی شما خوب نیست، همیشه با دامپزشک خود تماس بگیرید.

بیماری کبد در سگ ها و گربه ها یک بیماری بالقوه تهدید کننده زندگی است، اما اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

علت بیماری کبد سگ گربه

مقاله از:

All About Liver Disease in Dogs and Cats A Serious Condition With Many Causes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!