استرس گربه

8 نشانه استرس گربه

 8 علامت که نشانه دهنده استرس گربه شما است:

گربه‌ها موجودات پیچیده‌ای هستند که می‌توانند احساسات زیادی را در طول زندگی خود احساس کنند: رضایت، ترس، بی‌حوصلگی و – شاید مهم‌ترین – استرس. استرس گربه به عنوان فشار روانی و فیزیکی که بر حیوان وارد می شود، زمانی که در معرض مجموعه ای از شرایط محیطی منفی قرار می گیرد، تعریف می شود.

در گربه ها، این پاسخ فیزیکی به استرس می تواند مضر باشد و به صورت تغییر در اشتها، وضعیت پوشش، عادات ادراری یا عملکرد دستگاه گوارش ظاهر شود. به همین دلیل، مهم است که بفهمید گربه شما چه زمانی استرس دارد.

استرس گربه

رایج ترین علائم استرس در گربه ها:

  1. افزایش صدا

هنگامی که گربه ها استرس دارند، تمایل بیشتری به صدا دارند. صداهایی که یک گربه تولید می کند، پیام های دقیقی در مورد وضعیت او می دهد. به این ترتیب، وقتی گربه شما استرس دارد، ممکن است صداهایی تولید کند که نشان دهنده ناراحتی است. این شامل:

  • میو کردن مکرر
  • زوزه کشیدن
  • هیسینگ
  • غرغر کردن

میو و صدای غرغر ممکن است فریاد کمک باشد – گربه شما تلاش می کند توجه شما را جلب کند. خش خش و غرغر صداهایی هستند که گربه ها به طور طبیعی وقتی احساس خطر می کنند تولید می کنند و این صداها به حیوانات دیگر هشدار می دهد که دوری کنند.

  1. آراستگی و تمیز کردن بیش از حد

رفتارهای نظافتی باعث ترشح اندورفین در بدن گربه می شود که می تواند احساس رضایت و شادی را افزایش دهد. موقعیت های استرس زا ممکن است گربه ها را وادار به انجام این رفتارهای نظافتی کند تا احساس بهتری داشته باشند. اما نظافت بیش از حد می تواند منجر به تحریک بیشتر پوست و افزایش میل به لیسیدن شود.

در ابتدا، گربه شما ممکن است نیاز به پوشیدن یک گردنبند الیزابت باشد تا نظافت بیش از حد برای او سخت تر شود. او همچنین ممکن است برای رفع کامل تمایل خود به لیسیدن نیاز به اقدامات کاهش استرس داشته باشد، از جمله:

  1. ادرار کردن در خارج از جعبه ادرار

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های استرس در گربه‌ها، ادرار کردن بیرون از ظرف ادرار است. گربه‌ها معمولاً این کار را انجام می‌دهند، زیرا بوی ادرار خودشان برایشان آرامش‌بخش است و خاک ادرار بو را جذب می‌کنند. گربه ها همچنین ممکن است روی سطوح عمودی اسپری کنند تا قلمرو خود را مشخص کنند. این رفتار علامت‌گذاری می‌تواند برای گربه‌ها هنگام استرس نیز آرامش‌بخش باشد.

اما ادرار کردن خارج از جعبه ادرار نیز می تواند دلایل پزشکی داشته باشد، مانند عفونت ادراری، سنگ یا کریستال در دستگاه ادراری، یا مشکلات کلیوی زمینه ای. بنابراین اگر گربه شما شروع به ادرار کردن در خارج از جعبه کرد، قبل از تمرکز بر اقدامات کاهش استرس، با دامپزشک خود صحبت کنید تا هرگونه نگرانی بالقوه سلامتی را برطرف کند.

  1. پرخاشگری

وقتی یک گربه در یک موقعیت استرس زا قرار می گیرد، ممکن است زمانی که احساس می کند امنیت او در خطر است، برای محافظت از خود به شدت حمله کند.

علاوه بر خش خش و غرغر کردن، پرخاشگری در گربه ها می تواند به شکل زیر باشد:

  • تعقیب کردن
  • کوبیدن
  • خراشیدن
  • گاز گرفتن

اما پرخاشگری نیز مانند ادرار کردن در خارج از جعبه ادرار می‌تواند دلایل پزشکی داشته باشد، مانند زوال شناختی در گربه‌های مسن‌تر یا شرایط دردناکی مانند آرتریت یا بیماری‌های دندان. ویزیت دامپزشکی اولین قدم مهمی است که باید قبل از اجرای هر گونه دارو، مکمل یا تغییر محیطی جدید برای مقابله با پرخاشگری انجام داد.

  1. پنهان شدن

در حالی که برخی از گربه‌ها ممکن است در هنگام تهدید حمله کنند، گربه‌های دیگر ممکن است زمانی که احساس استرس و آسیب‌پذیری می‌کنند پنهان شوند. یک گربه ممکن است زمانی که فشار عاطفی و ذهنی را تجربه می کند با امتناع از تعامل با سایر اعضای خانواده از خود محافظت کند. اگر گربه خود را مخفی می کند مزاحم نشوید، زیرا ممکن است استرس او را بدتر کند.

  1. کم انرژی

اگرچه طبیعی است که گربه ها 16 تا 20 ساعت در روز بخوابند، کاهش بیشتر در سطح فعالیت گربه شما ممکن است نشان دهنده احساس استرس باشد.

مانند پنهان شدن، افزایش خواب و سطح فعالیت کمتر راهی برای گربه شما برای مقابله با استرس با دور کردن خود از یک موقعیت طاقت فرسا است. از آنجا که استرس همچنین تقاضای زیادی برای بدن گربه شما ایجاد می کند، ممکن است بیشتر بخوابد تا به بدنش کمک کند تا از این فشار فیزیکی بهبود یابد.

  1. کم اشتها و مصرف آب

همراه با سطح فعالیت کمتر، گربه شما ممکن است در هنگام استرس تمایلی به خوردن نداشته باشد. این به این دلیل است که کورتیزول (هورمون استرس) در بدن ترشح می شود که اشتهای او را سرکوب می کند و حتی ممکن است باعث تهوع شود. و وقتی بیشتر می‌خوابد، ممکن است انرژی کمتری برای خوردن و نوشیدن داشته باشد.

  1. اسهال و استفراغ

استرس می تواند منجر به التهاب در سیستم گوارش گربه شود. این بدان معناست که گربه شما در هنگام استرس بیشتر احتمال دارد استفراغ و اسهال داشته باشد.

برای کمک به کاهش استرس گربه چکار کنیم؟

  • با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید، او می تواند تشخیص دهد که آیا مشکلات پزشکی زمینه ای وجود دارد و داروهای ضد اضطراب برای گربه شما تجویز کند.
  • طبق توصیه دامپزشک گربه خود را از محصولات ضد اضطراب استفاده کنید.
  • از طریق توجه مثبت فراوان، از جمله نوازش، نظافت و بازی تعاملی، به گربه خود غنی سازی محیطی کافی را ارائه دهید.
  • استفاده از اسباب‌بازی‌های پازلی و اسباب‌بازی‌های حاوی غذای خشک نیز می‌تواند مفید باشد.
  • یک فضای ایده آل برای گربه خود با تمام منابعی که او برای احساس راحتی و ابراز رفتارهای عادی نیاز دارد، تنظیم کنید.
  • صندلی‌های بلند برای تماشای فضای باز
  • سطوح افقی و عمودی خاراندن یا اسکرچ
  • کاسه‌های غذا و آب در جای مناسب برای تشویق او به خوردن و نوشیدن منظم
  • تمیز کردن جعبه‌های زباله در مکان‌هایی که به راحتی در دسترس است و مطابق با ترجیحات او هستند
  • یک روال برای گربه خود در نظر بگیرید. داشتن ثبات در فعالیت های روزانه او استرس اضافی را که عدم اطمینان می تواند به گربه شما وارد کند را از بین می برد.
  • اگر گربه شما از تعامل با سایر حیوانات خانگی در خانه استرس دارد، آموزش حرفه ای را برای کمک به اجتماعی کردن بهتر حیوانات و کاهش رفتارهای نامطلوب که بر رفاه گربه شما تأثیر منفی می گذارد، در نظر بگیرید.

 

مقاله از:

cat behavior signs cat is stressed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!