پیشگیری از کک و کنه

چرا پیشگیری از کک و کنه مهم است

چرا پیشگیری از کک و کنه مهم است؟

پیشگیری از کک و کنه شامل انواع محصولاتی است که هجوم کک و یا کنه را در حیوان خانگی شما کنترل کرده و از هجوم داخل خانه شما جلوگیری می کند. کک ها حشرات کوچک و انگلی هستند. آنها از خون حیوانات و یا افراد تغذیه می کنند.

چگونه سگ یا گربه به کک یا کنه مبتلا می شود؟

کک و کنه در سراسر جهان یافت می شود. کک ها می توانند در بسیاری از مناطق آب و هوایی زندگی کنند، اما آنها مناطق مرطوب و سایه مانند زیر برگ را ترجیح می دهند. آنها همچنین می توانند توسط بسیاری از میزبانان حیوانات وحشی مانند روباه، راکون، پرندگان و جوندگان حمل شوند. آنها توانایی پرش باورنکردنی دارند و به راحتی می توانند روی شما یا حیوان خانگی شما هنگام عبور از کنار شما بپرند.

کنه‌ها همچنین می‌توانند در بسیاری از مناطق آب و هوایی زندگی کنند و محیط‌های مرطوب و سایه‌دار را ترجیح می‌دهند، به‌ویژه مناطقی با جنگل‌ها، بوته‌ها، علف‌های هرز و علف‌های بلند. کنه ها می توانند توسط انواع میزبان حیوانات وحشی مانند گوزن، اسب و جوندگان حمل شوند. کنه‌ها نمی‌توانند مانند کک بپرند، اما در حین عبور شما یا سگ و گربه تان  به آنها می چسبند.

چرا پیشگیری از کک و کنه مهم است؟

کک و کنه دو مشکل ایجاد می کنند. اول، آنها می توانند از طریق نیش خود باعث ناراحتی و تحریک پوست شوند و در برخی موارد، هم در حیوانات خانگی و هم در افراد واکنش های آلرژیک شدید ایجاد کنند. دوم، آنها می توانند ناقل بیماری باشند و باعث بیماری در حیوانات خانگی و افراد شوند. برخی از این بیماری ها می توانند کشنده باشند و برخی دیگر می توانند باعث بیماری های شدید، مزمن و مادام العمر شوند. پیشگیری برای جلوگیری از این مشکلات کلیدی است.

پیشگیری نیز مهم است زیرا کک و کنه می توانند خانه را آلوده کنند. از آنجایی که آنها چرخه های زندگی متفاوتی دارند، درمان آلودگی بسیار دشوارتر و پرهزینه تر از پیشگیری از آلودگی است.

کک و کنه باعث چه نوع بیماری هایی می شوند؟

کک ها و کنه ها با نیش زدن سگ و گربه تان می توانند باعث انتقال بیماری های عفونی شوند. گونه های کک می توانند سالمونلوز، طاعون، کرم نواری جوندگان، تریپانوزومیازیس موشی و کرم نواری کوتوله را منتقل کنند. کک به طور کلی می تواند هموپلاسموز و تولارمی را منتقل کند.

هر گونه کنه به عنوان ناقل بیماری های عفونی خاص شناخته شده است، از جمله:

  • بیماری لایم
  • ارلیشیوز
  • آناپلاسموز
  • بابزیوز
  • تب خالدار کوه های راکی
  • ریکتزیوز
  • تولارمی
  • سیتااکسونوز
  • هپاتوزونوزیس

چگونه بفهمم که حیوان خانگی من به پیشگیری از کک و کنه نیاز دارد؟

کک ها و کنه ها کوچک هستند و گاهی اوقات تشخیص آنها در حیوان خانگی شما دشوار است. معاینه فیزیکی ساده ترین راه برای شناسایی علائم کک یا کنه است. استفاده از شانه کک می تواند به شناسایی وجود کک بالغ یا فضولات آن کمک کند. کثیفی کک (مدفوع کک) شبیه “فضولات  کک” قهوه ای مایل به سیاه و دانه ای است که وقتی روی دستمال کاغذی مرطوب قرار می گیرد حل شده و قرمز می شود. کک ها ناحیه سر و گردن گربه ها و ناحیه کفل و دم سگ ها را ترجیح می دهند.

 

اندازه کنه ها بسته به چرخه زندگی و مرحله تغذیه می تواند متفاوت باشد. آنها می توانند به کوچکی یک سر سنجاق یا دانه خشخاش یا به اندازه یک پاک کن مداد باشند. کنه ها می توانند در هر جایی از بدن بچسبند، اما مناطق تاریک و پنهان مانند گوش، زیر بغل، کشاله ران، دم و بین انگشتان را ترجیح می دهند.

گاهی اوقات یافتن کک یا کنه به خصوص در گربه ها دشوار است، زیرا آنها دائماً در حال نظافت هستند. گاهی تنها علامت کک و کنه تحریک پوست است و در این موارد از پیشگیری از کک و کنه به عنوان کارآزمایی درمانی استفاده می شود.

کک ها و کنه ها در تمام طول سال در برخی از مناطق جهان وجود دارند، در حالی که برخی دیگر “فصلی” هستند. با این حال، بسیاری از متخصصان دامپزشکی موافقند که در صورت امکان، پیشگیری در تمام طول سال توصیه می‌شود، زیرا کک‌ها و کنه‌ها می‌توانند در آب و هوای مختلف زنده بمانند و می‌توانند در داخل خانه و روی حیوان خانگی گرم شما زندگی کنند.

انواع مختلف پیشگیری از کک و کنه چیست؟

محصولات زیادی در بازار وجود دارد. برخی از آنها بدون نسخه و برخی با نسخه هستند. بعضی محصولات مستقل هستند و برخی در ترکیب با سایر درمان ها/داروها استفاده می شوند. برخی از آنها را روی پوست قرار می دهند، بعضی را به عنوان قلاده یا گردنبند می پوشند و برخی را از طریق دهان (خوراکی) می دهند. برخی از آنها روزانه، برخی به صورت ماهانه و برخی می توانند چندین ماه ادامه داشته باشند. بسته به سبک زندگی شما، سبک زندگی حیوان خانگی شما و نیازها و ترجیحات شما، تی پتس به شما کمک می کند محصولی را انتخاب کنید که برای شما و حیوان خانگی شما بهترین کارایی را دارد.

نمونه هایی از محصولات موجود عبارتند از:

  • اسپری ضد کک و کنه
  • قطره ضد کک و کنه
  • پودر ضد کک و کنه
  • قرص ضد کک و کنه
  • قلاده ضد کک و کنه

برای دیدن محصولات ضد کک و کنه کلیک کنید.

مقاله از:

know your pet flea and tick prevention

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!