غذای سمی گربه سگ

غذا سمی و درمان آن برای سگ و گربه

انواع غذاهای سمی و درمان آن برای سگ و گربه

هنگام در نظر گرفتن غذاهای ذکر شده در مقاله ما، توجه به این نکته مهم است که هم سگ ها و هم گربه ها می توانند علایق و علاقه های فردی داشته باشند. با این حال، ما می توانیم یک طبقه بندی تقریبی بر اساس ترجیحات تغذیه ای و عادات سگ ها و گربه ها انجام دهیم. غذا سمی سگ و گربه انواع مختلفی دارد. و با توجه به نوع آن تاثیرات و درمان آن متفاوت است.

15 خوراکی خطرناک برای سگ و گربه

خوراکی خطرناک برای گربه سگ

غذاهای خطرناک سگ ها:

سگ ها کمتر حساس هستند و طیف وسیع تری از غذاها را مصرف می کنند، از جمله برخی از غذاهای ذکر شده در مقاله ما. به عنوان مثال، سگ ها ممکن است تمایل بیشتری به مصرف غذاهایی مانند خمیر نان، شکلات، انگور، کشمش، آجیل ماکادمیا و نوشیدنی های کافئین دار داشته باشند، زیرا اغلب در مورد غذاهای مصرف شده توسط انسان کنجکاو هستند. ولی باید توجه داشته باشید که اینها از انواع غذا سمی سگ و گربه هستند.

غذاهای خطرناک گربه ها:

گربه ها گوشتخوار هستند و تمایل کمتری به غذاها و شیرینی های گیاهی دارند. بنابراین، ممکن است کمتر مواد غذایی مانند خمیر نان، شکلات و نوشیدنی های کافئین دار مصرف کنند. اما گربه ها همچنین می توانند کنجکاوی نشان دهند و غذاهایی را مصرف کنند که برای آنها سمی است.

تاکید بر این نکته ضروری است که همه این غذاها، صرف نظر از مصرف سگ یا گربه، می توانند مضر و بالقوه تهدید کننده زندگی باشند. بنابراین بسیار مهم است که چنین غذاهایی را از دسترس حیوانات خانگی خود دور نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که حیوانات خانگی شما یک رژیم غذایی مناسب و سالم دریافت می کنند.

علاوه بر این، توجه به این نکته مهم است که برخی از گربه‌ها و سگ‌ها نیز ممکن است عادات غذایی غیرعادی ایجاد کنند که از این تمایلات عمومی منحرف می‌شود. بنابراین، همیشه مهم است که عادات و ترجیحات غذایی حیوان خانگی خود را کنترل کنید و اطمینان حاصل کنید که او به غذاهایی که برای او سمی هستند دسترسی ندارد.

چه خوراکی برای گربه خطرناک و سمی است؟

به عنوان گوشتخواران اجباری، گربه ها به ویژه به غذاهای خاصی که برای انسان بی خطر هستند اما برای آنها مضر یا حتی کشنده هستند، حساس هستند. در اینجا چند نمونه از غذاهایی که گربه ها قطعا نباید بخورند آورده شده است:

  1. شکلات و محصولات حاوی کافئین : شکلات و سایر غذاها یا نوشیدنی های حاوی کافئین، مانند قهوه و چای، می توانند باعث بی قراری، لرزش، تنفس سریع و تپش قلب در گربه شوند. در برخی موارد حتی می توانند منجر به تشنج یا مرگ شوند.
  2. پیاز و سیر : این سبزیجات می توانند باعث سوء هاضمه، اسهال و اختلالات خونی جدی مانند کم خونی بدن هاینز در گربه ها شوند.
  3. الکل : حتی مقادیر کم الکل می تواند باعث مسمومیت جدی در گربه ها شود. علائم می تواند شامل استفراغ، اسهال، مشکلات هماهنگی، تنگی نفس، کما و در موارد شدید حتی مرگ باشد.
  4. انگور و کشمش : این میوه ها می توانند باعث نارسایی کلیه در گربه ها شوند، اگرچه علل دقیق آن هنوز ناشناخته است.
  5. آووکادو : آووکادو حاوی ماده ای به نام پرسین است که برای گربه ها سمی است و می تواند باعث اسهال، استفراغ و آسیب قلبی شود.
  6. گوشت و ماهی خام : گوشت و ماهی خام می توانند برای گربه ها مضر باشند زیرا می توانند حاوی باکتری هایی باشند که باعث مسمومیت غذایی می شوند. ماهی خام همچنین حاوی آنزیمی به نام تیامیناز است که ویتامین B مهم تیامین (B1) را از بین می برد و می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.
  7. شیر و محصولات لبنی : بسیاری از گربه‌ها به لاکتوز حساسیت ندارند، به این معنی که نمی‌توانند شیر و محصولات لبنی را به خوبی هضم کنند. این می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند اسهال شود.
  8. غذاهای سگ : غذاهای سگ برای رفع نیازهای غذایی خاص گربه ها طراحی نشده اند. تغذیه مداوم از غذای سگ می تواند منجر به بیماری های مرتبط با رژیم غذایی شود.
  9. زایلیتول : این شیرین کننده مصنوعی که در بسیاری از غذاهای بدون قند و خمیردندان ها یافت می شود، می تواند باعث افت خطرناک سطح قند خون و نارسایی کبد در گربه ها شود.

چه خوراکی برای سگ خطرناک و  سمی است؟

سگ ها متابولیسم متفاوتی نسبت به انسان دارند و نمی توانند غذاهای خاصی را به خوبی پردازش کنند. برخی از غذاها حتی می توانند برای سگ مضر یا سمی باشند. در اینجا غذاهایی وجود دارد که قطعاً نباید به سگ خود بدهید:

  1. شکلات : شکلات حاوی تئوبرومین و کافئین است که هر دو محرک‌هایی هستند که می‌توانند برای سگ‌ها سمی باشند. آنها می توانند منجر به مشکلات قلبی، لرزش عضلانی یا تشنج شوند.
  2. زایلیتول : این شیرین کننده مصنوعی که در بسیاری از غذاهای بدون قند و خمیردندان ها یافت می شود، می تواند باعث افت خطرناک سطح قند خون و نارسایی کبد در سگ ها شود.
  3. انگور و کشمش : این میوه ها می توانند باعث نارسایی کلیه در سگ شوند. علت دقیق آن مشخص نیست، اما توصیه می شود انگور و کشمش را از سگ دور نگه دارید.
  4. پیاز و سیر : پیاز و سیر می توانند به گلبول های قرمز خون آسیب برسانند و باعث کم خونی شوند. این امر در مورد پیاز و سیر خام و پخته صدق می کند.
  5. آووکادو : آووکادو حاوی پرسین است، ماده ای که می تواند برای سگ ها سمی باشد و می تواند باعث استفراغ و اسهال شود.
  6. آجیل ماکادمیا : این آجیل می تواند باعث علائم عصبی مانند ضعف، افسردگی و هیپرترمی در سگ شود.
  7. الکل : الکل بر روی کبد و مغز سگ ها تأثیر مشابهی دارد که روی انسان می گذارد. حتی مقادیر کم می تواند منجر به مسمومیت کشنده با الکل شود.
  8. خمیر خام : خمیر مخمر خام می تواند در معده سگ بلند شود و باعث اتساع یا سوراخ شدن معده شود.
  9. محصولات حاوی کافئین : کافئین برای سگ ها سمی است و می تواند باعث تپش قلب، بیش فعالی و تشنج شود.

همه چیز در مورد مسمومیت سگ ها

درمان مسمومیت سگ و گربه با خوراکی های خطرناک چگونه انجام می شود؟

درمان غذاهای خطرناک برای سگ و گربه به نوع خوراکی سمی، مقدار مصرف  و وضعیت سلامت حیوان بستگی دارد. در اینجا برخی از رویکردهای درمانی کلی وجود دارد که دامپزشکان معمولاً برای غذاهای سمی ذکر شده در مقاله ما از آنها استفاده می کنند:

  1. نوشیدنی های الکلی:

    مایع درمانی ( سرم ) ممکن است برای مبارزه با کم آبی بدن و حمایت از عملکرد کلیه تجویز شود. برای مبارزه با علائم نیز می توان دارو تجویز کرد.

  2. خمیر نان:

    در صورت مسمومیت خمیر، ممکن است لازم باشد که محتویات معده را خالی کرده یا حیوان را برای خارج کردن خمیر جراحی کنیم. درمان علامتی را می توان علیه سموم تولید شده توسط مخمر انجام داد.

  3. شکلات:

    در اینجا می توان از زغال چوب فعال برای کاهش جذب تئوبرومین در روده استفاده کرد. علاوه بر این، داروهای قلبی عروقی ممکن است برای تثبیت ریتم قلب مورد نیاز باشد و مایع درمانی ( سرم ) ممکن است به تسریع حذف تئوبرومین کمک کند.

  4. انگور و کشمش:

    در صورت مسمومیت با انگور یا کشمش، اولین اقدام اغلب ایجاد استفراغ یا استفاده از زغال فعال برای جلوگیری از جذب سموم است. مایع درمانی( سرم ) نیز ممکن است برای حمایت از کلیه ها انجام شود.

  5. آجیل ماکادمیا:

    برای مسمومیت با آجیل ماکادمیا می توان درمان علامتی انجام داد که شامل مسکن ها (هرگز از مسکن های انسانی استفاده نکنید. مسکن های انسانی برای سگ و گربه کشنده هستند)، آرام بخش ها و داروهای شل کننده عضلانی است.

  6. پیاز و سیر:

    در موارد مسمومیت با پیاز، در صورت وجود کم خونی شدید، تزریق خون ضروری است. همچنین می توان برای حمایت از گلبول های قرمز خون و رفع مشکلات گوارشی دارو تجویز کرد.

  7. زایلیتول:

    در صورت مسمومیت با زایلیتول، انسولین برای کنترل سطح قند خون و داروهایی برای حمایت از عملکرد کبد ممکن است تجویز شود.

  8. شب‌های شب:

    درمان ممکن است شامل القای استفراغ، تجویز زغال فعال و درمان علامتی برای کنترل اسهال استفراغ و علائم عصبی باشد.

  9. آووکادو:

    در صورت بروز مسمومیت با آووکادو، درمان علامتی ممکن است برای حمایت از عملکرد قلب ضروری باشد.

  10. نوشیدنی های کافئین دار:

    برای مسمومیت با کافئین، دامپزشک ممکن است سعی کند استفراغ کند تا سم را از سیستم حیوان خارج کند. زغال چوب فعال همچنین می تواند برای جلوگیری از جذب بیشتر کافئین در جریان خون تجویز شود. مایع درمانی می تواند به تسریع دفع کافئین توسط کلیه ها و تسکین علائمی مانند بی قراری و ضربان قلب سریع کمک کند.

غذا های سمی سگ و گربه کدام  هستند؟

غذاهای مختلفی وجود دارد که می تواند برای سگ ها و گربه ها مضر باشد. اینها عبارتند از نوشیدنی های الکلی، خمیر نان خام، شکلات، انگور و کشمش، آجیل ماکادمیا، پیاز و سیر، زایلیتول، شب بو مانند بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی، آووکادو و نوشیدنی های کافئین دار. اثرات این غذاها از سوء هاضمه خفیف تا مشکلات جدی سلامتی متفاوت است و حتی می تواند کشنده باشد. توجه کنید علاوه بر غذا سمی سگ و گربه که ذکر شد، برخی از گیاهان آپارتمانی نیز برای آنها سمی هستند.

اگر حیوان خانگی من یکی از این غذاها را بخورد، چه کار کنم؟

اگر شک دارید که حیوان خانگی شما هر یک از این غذاها را خورده است، مهم است که دامپزشک هرچه درمان زودتر شروع شود، شانس بهبودی کامل بیشتر است. در صورت امکان، نمونه ای از غذای مصرف شده یا بسته بندی را با خود نزد دامپزشک بیاورید.

علائم مسمومیت غذایی در سگ و گربه چیست؟

نشانه ها ممکن است نسبت به نوع غذای مصرفی و مقدار مصرف متفاوت باشد. علائم شامل: استفراغ، اسهال، بی اشتهایی، بی قراری، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب و تنفس، لرزش، ضعف و اختلال در هوشیاری باشد.

چگونه دامپزشکان با غذاهای خطرناک برای سگ و گربه رفتار می کنند؟

درمان بستگی به نوع سم و میزان مصرف آن دارد. رویکردهای درمانی عمومی ممکن است شامل القای استفراغ، تجویز زغال فعال، مایع درمانی برای کمک به حذف و تجویز داروها برای تسکین علائم باشد. در موارد مسمومیت شدید، درمان بیمارستانی ممکن است ضروری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!