آیا گربه ها دچار سرماخوردگی می شوند؟

 آیا سگ ها و گربه ها دچار سرماخوردگی می شوند؟

“سرماخوردگی” یک اصطلاح کلی است که ما برای توصیف ویروسی استفاده می کنیم که علائم خاصی را ایجاد می کند، معمولاً آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه، احتقان، سرفه وخارش گلو از علائم سرماخوردگی در انسان است ، ویروس سرماخوردگی معمولاً یک راینو ویروس است، اگرچه چند عامل دیگر نیز وجود دارد. این ویروس ها فقط مختص انسان هستند و نمی توانند به سگ یا گربه منتقل شوند. به طور مشابه، ویروس های سگ و گربه نمی توانند به انسان منتقل شوند.

آیا سگ ها دچار سرما خوردگی یا آنفولانزا می شوند؟

بنابراین وقتی از اصطلاح “سرماخوردگی” برای توصیف بیماری سگ یا گربه استفاده می کنیم که علائمی مشابه سرماخوردگی انسان دارد، از همان اصطلاح عمومی (“سرماخوردگی”) استفاده می کنیم، اما به ویروس های واقعی مختلف اشاره دارد. در سگ‌ها، این ویروس‌ها معمولاً کروناویروس تنفسی سگ، آدنوویروس سگ نوع 2، ویروس پاراآنفلوآنزای سگ یا بوردتلا (همچنین به عنوان سرفه لانه شناخته می‌شود) هستند. در گربه ها، ویروسی که علائم آن شبیه سرماخوردگی انسان است، معمولا ویروس هرپس یا کلسی ویروس است.

علائم سرماخوردگی سگ یا گربه چیست؟

سگ‌ها و گربه‌ها سرما می‌خورند و علائم آن‌ها مانند انسان‌ها است. هر دو ممکن است ترشح از بینی خود داشته باشند، تنفس “خیس” یا سخت ناشی از احتقان، عطسه (به ویژه عطسه های مرطوب)، آبریزش چشم و بی حالی (چرت زدن بیشتر، نشان دادن انرژی کم) داشته باشند. علائم سرماخوردگی احتمالاً 5-10 روز طول می کشد.

علائم سرماخوردگی سگ معمولاً عطسه، ترشحات بینی، لیسیدن مکرر بینی و آبریزش چشم و همچنین خستگی است. به محض ظاهر شدن اولین علائم بیماری، فقط پیاده روی کوتاه انجام دهید. در آب و هوای مرطوب، سگ شما باید پس از بیرون آمدن با حوله کاملاً خشک شود و به استراحت زیادی نیاز دارد. اگر سگ شما علاوه بر سرماخوردگی شروع به سرفه کردن، خس خس کردن، نفس کوبنده یا ترشحات چشمی کرد، یا از دمای بالا (بیش از 39 درجه سانتیگراد) رنج برد، وقت آن است که به دامپزشک مراجعه کنید.

 آیا گربه ها دچار سرماخوردگی می شوند؟

آیا باید حیوان خانگی خود را با علائم سرماخوردگی نزد دامپزشک ببرم؟

مانند انسان، برخی از سرماخوردگی های حیوانات خانگی را می توان در خانه مراقبت کرد، در حالی که برخی دیگر به مراقبت دامپزشک نیاز دارند. برای مراقبت از حیوانات خانگی خود در خانه:

  • مقدار زیادی آب در دسترس داشته باشید، ترشحات را پاک کنید تا حیوانات خانگی شما راحت باشد، اجازه دهید تا حد امکان استراحت کند،
  • اگربیشتر از یک حیوان خانگی دارید  در صورت امکان، حیوانات خانگی بیمار را از حیوانات سالم جدا کنید، زیرا سرماخوردگی می تواند بسیار مسری باشد.
  • اما اگر گربه یا سگ شما دچار مشکل تنفسی شد، غذا خوردن یا نوشیدن را متوقف کرد، بیش از حد بی حال شد یا به نظر می رسد درد دارد، فوراً به دامپزشک خود مراجعه کنید. علائم سرماخوردگی نیز می‌تواند بسیار شبیه به بیماری‌های جدی‌تر به نظر برسد، بنابراین باید یک دامپزشک معاینه کامل انجام دهد.
  • بدون مشورت با دامپزشک خود به حیوانات خانگی خود داروهای بدون نسخه ندهید.

حفظ رطوبت و کمک به بهبود سرماخوردگی

استنشاق یک راه خوب برای جلوگیری از علائم سرماخوردگی گربه و سگ بیمار است. شما براحتی با تهیه یک بخور سرد میتوانید رطوبت منزل یا محل زندگی حیوان خانگی را متعادل نگاه دارید ، حفظ رطوبت به تنفس راحت تر حیوان خانگی شما کمک میکند . برای کم تر کردن علائم سرماخوردگی میتوانید از حمام بخار استفاده کنید کافی است شیر اب داغ را در حمام باز گذاشته و درب حمام را ببندید تا سرتاسر حمام را بخار فرا بگیرد و حیوان خانگیان را به میزان 5 الی 10 دقیقه  در حمام بخار قرار دهید دستگاه های رطوبت ساز می توانند برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه مفید باشند. حتما از استفاده از خوشبو کننده های اتاق، اسپری یا عود خودداری کنید.

سیستم ایمنی سگ یا گربه را تقویت کنید

برای جلوگیری از سرماخوردگی سگ و گربه در وهله اول، می توانید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. درست مانند ما انسان‌ها در فصل سرما، سگ‌ها نیز نیاز بیشتری به ویتامین‌ها و اسیدهای چرب دارند – این باید در هنگام تغذیه در نظر گرفته شود. داروهایی که به طور کلی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند مانند روغن ماهی، مکمل های مولتی ویتامین، مکمل های پروبیوتیک، پودر و کنسروهای ریکاوری را می توان استفاده  کرد.

مقاله از:

When pets get the sniffles: Understanding cold symptoms in dogs and cats

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه