آیا سگ ها دچار سرما خوردگی یا آنفولانزا می شوند؟

اینکه سگ ها بیماری همانند سرما خوردگی یا آنفولانزا های انسانی دارند یا خیر سوالی است که برای برخی از سرپرستان سگ مطرح می شود. در این مقاله سعی داریم شما را با بیماری های فصلی و ویروسی سگ ها آشنا کنیم.

آیا سگ ها می توانند سرما بخورند؟

نه، سگ‌ها مانند انسان‌ها سرما نمی‌خورند و نمی‌توانند ویروس سرما خوردگی را که باعث ایجاد علائم در انسان می‌شود، بگیرند. با این حال، سگ ها ممکن است دچار عفونت هایی شوند که علائمی مانند سرما خوردگی مانند عطسه و احتقان دارد. به طور کلی، این نوع “سرما خوردگی سگ” مختص سگ است، بنابراین شما نیز نمی توانید مانند سگ خود سرما بخورید. بنابراین انتقال سرماخوردگی از انسان به سگ و برعکس ممکن نیست.

آیا سگ ها می توانند آنفولانزا بگیرند؟

سگ ها نیز نمی توانند همان آنفولانزای انسان را بگیرند، اما می توانند آنفولانزای سگ را بگیرند. علائم نسبتا مشابه آنفولانزا در انسان است اما علت متفاوتی دارد. سگ شما ممکن است موارد زیر را تجربه کند: عطسه، آبریزش بینی، سرفه، بی حالی، بی اشتهایی و تب. آنفولانزای سگ پس از قرار گرفتن در معرض این بیماری بین سگ‌های دیگر به راحتی منتقل می‌شود، اگر سگ شما در معرض سگ آلوده قرار گیرد، احتمال ابتلا آن‌ها بسیار زیاد است.

در حالی که انسان ها نمی توانند از آنفولانزای سگ بیمار شوند، اگر با یک سگ آلوده در تماس بوده اید، این احتمال وجود دارد که آن را به سگ خود نیز منتقل کنید. ویروس آنفولانزای سگ می تواند چند دقیقه روی پوست شما زنده بماند، اما نمیتواند تا یک روز روی لباس شما زنده بماند. اگر در اطراف سگ آلوده ای هستید، قبل از دیدن سگ های دیگر، لباس های خود را عوض کرده و بشویید. انتقال آنفولانزای سگ به انسان و برعکس ممکن نیست.

سایر بیماری های خاص سگ:

درست مانند انسان، شرایط مختلفی وجود دارد که ممکن است شبیه سرماخوردگی و آنفولانزای سگ به نظر برسد، چند مورد از رایج ترین آنها به شرح زیر است:

سرفه لانه: یک عفونت تنفسی که با سرفه خشک مشخص می شود که شبیه بوق زدن است. اگر فکر می کنید سگ شما سرفه لانه دارد، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

آلرژی سگ: دوست چهار پا شما ممکن است از آلرژی های فصلی و محیطی رنج ببرد، شبیه به تب یونجه در انسان.

دیستمپر سگ: سگ شما باید با واکسیناسیون اولیه توله سگ ها، در برابر این بیماری واکسینه شود. دیستمپر سگ می تواند تهدید کننده زندگی باشد، که یکی از دلایلی است که برای سگ شما بسیار مهم است که واکسینه شود.

شرایط تنفسی: برخی از نژادهای سگ بیشتر از سایرین از بیماری های تنفسی رنج می برند، به ویژه نژادهای پاگ، بولداگ فرانسوی و شیتزو.

علائم سرما خوردگی سگ که باید مراقب آنها باشید:

علائم سرماخوردگی سگ بسیار شبیه سرماخوردگی انسان است. شایع ترین علائم عطسه، سرفه، آبریزش چشم، آبریزش یا احتقان بینی و بی حالی است. با این حال، اینها می توانند علائم بیماری هایی غیر از سرماخوردگی باشند، بنابراین مهم است که از دامپزشک خود راهنمایی بخواهید.

همچنین ممکن است متوجه شوید که سگ شما به دلیل احتقان یا حتی عطسه در تنفس از طریق بینی خود مشکل دارد. همچنین ممکن است هنگام ابتلا به سرماخوردگی، انرژی کم یا بی حالی داشته باشند. آنها ممکن است برای بازی هیجان زده نباشند و ترجیح دهند بیشتر از حد معمول بخوابند. همه ی اینها می تواند علائم سرماخوردگی باشد و از 5 تا 10 روز طول بکشد. احتمالاً نیازی به تماس با دامپزشک خود نخواهید داشت، مگر اینکه نگران باشید که آنها برای نفس کشیدن مشکل دارند یا علائم نگران کننده دیگری مانند نخوردن یا ننوشیدن را نشان می دهند.

برای مطالعه بیشتر: علائم سرماخوردگی سگ

پت شاپ آنلاین تی پتس - سرما خوردگی در سگ ها چگونه است؟

آیا باید سگ سرماخورده را  به پیاده روی برد؟

اگر سگ خود را علاقه مند به پیاده روی نمی بینید، از بردن آنها خودداری کنید. درست مانند ما، سگ‌ ها نیز زمانی که احساس ناخوشی می‌کنند به زمان نیاز دارند تا استراحت کنند و اگرچه گرفتن هوای تازه ایده خوبی به نظر می‌رسد، بهترین کار این است که سگ خود را به یک پیاده‌روی آرام کوتاه  ببرید ممکن است به آنها کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند، اما ورزش شدید می‌تواند فشار بیشتری را بر دستگاه تنفسی آن‌ها وارد کند که قبلاً ملتهب است. اگر آنها خوب نیستند، ارزش دارد که زمان بازی را نیز ملایم نگه دارید.

مهم است که از تماس با سگ های دیگر خودداری کنید زیرا آنها می توانند عفونت را به دیگر سگ ها منتقل کنند، بنابراین از احوالپرسی در پیاده روی و بازی با دوستان خودداری کنید. در عوض روی گذراندن وقت با آنها تمرکز کنید و بازی های کم انرژی انجام دهید یا ترفندهایی مانند نشستن، ماندن یا تکان دادن پنجه ها را تمرین کنید. آنها مطمئناً از داشتن مقداری همراهی و منحرف کردن حواسشان قدردانی خواهند کرد.

نحوه درمان سرماخوردگی یا آنفولانزای سگ

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا به سگ مبتلا به سرماخوردگی کمک کنید تا بهبود یابد:

  • به سگتان غذای گرم بدهید

به دلیل گرفتگی بینی معمولی که همراه با سرماخوردگی است، سگ ها ممکن است نتوانند غذا را بو کنند و از آن لذت ببرند. یک ایده خوب این است که آن را گرم کنید. به این ترتیب غذای سگ معطر تر می شود و لذت بردن برای انها راحت تر می شود.

  • از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

با افزایش رطوبت هوا، مخصوصاً در جایی که می خوابد، تنفس سگ خود را آسان تر کنید.

  • سگ را به خوبی هیدراته نگه دارید

سگ هایی که از سرماخوردگی رنج می برند باید به عنوان بخشی از بهبودی خود هیدراته بمانند. بنابراین، فراموش نکنید که کاسه آب آنها را بررسی کنید و مطمئن شوید که مایعات زیادی دریافت می کنند. سوپ مرغ برای سگ ها یک گزینه مفید برای کمک به سگ شما برای افزایش سطح مایعات است.

  • به سگ اجازه دهید استراحت کافی داشته باشد

پیاده روی روزانه را با سرعتی راحت انجام دهید و در زمانی که سگ شما در حال بهبودی از سرماخوردگی است از ورزش بیش از حد خودداری کنید. حتی ممکن است بیشتر از حد معمول چرت بزنند. این طبیعی است زیرا بدن آنها در این مدت به استراحت زیادی نیاز دارد.

  • اسباب بازی ها و پتوهای سگ خود را بشویید

با تمیز کردن اسباب بازی های سگ، شستن پتو و سایر مواردی که سگ دائماً با آنها در تماس است، میکروب ها را از بین ببرید.

سگ شما ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد زیرا بسیاری از سگ ها به تنهایی بهبود می یابند.  سگ شما فقط علائم خفیف «سرماخوردگی سگ» را دارد، به طور معمول غذا می‌خورد و می‌نوشد و به نظر می‌رسد که سطح انرژی یکسانی دارد، معمولاً جای نگرانی نیست و باید ظرف چند روز تا یک هفته به حالت عادی بازگردد.  به نظر می رسد بیش از یک سرماخوردگی خفیف سگ است و آنها غذا نمی خورند، نمی نوشند، بدیهی است که ناراحت هستند ویا مشکل در تنفس دارند، باید فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اگر دامپزشک شما مشکوک باشد که مشکل جدی است، از شما در مورد علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی سگ خود می پرسند، معاینه کامل انجام می دهند و ممکن است برخی از آزمایش های تشخیصی را برای شناسایی علت مشکل انجام دهند. درمان تجویزی به نتیجه تشخیص دامپزشک شما بستگی دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد: آنتی بیوتیک ها، سرکوب کننده های سرفه و مایعات.

هرگز داروهای سرماخوردگی را برای استفاده انسانی به سگ خود ندهید زیرا این داروها بسیار خطرناک هستند.

پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی سگ

اکنون می‌دانید که آیا سگ‌ ها ممکن است به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا شوند، ممکن است تعجب کنید که چگونه از آن پیشگیری کنید.

  • واکسیناسیون آنها را به روز نگه دارید

متأسفانه، واکسیناسیون سگ شما را از همه چیز محافظت نمی کند، اما می تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری های خاص مانند سرفه لانه را کاهش دهد. واکسیناسیون سگ شما همچنین از آنها در برابر پاروویروس، دیستمپر سگ، لپتوسپیروز و هپاتیت عفونی سگ محافظت می کند.

  • مرتب وسایلشان را تمیز کنید

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای جلوگیری از شیوع سرماخوردگی سگ انجام دهید، شست و شوی منظم کاسه آب و غذا و اسباب بازی های مورد علاقه آنهاست. این امر به ویژه اگر آنها با سگ های دیگر به اشتراک بگذارند بسیار مهم است. همچنین مطمئن شوید که آب آنها را حداقل یک بار در روز عوض کنید.

  • استراحت کافی

به طور متوسط، سگ ها بین 12-14 ساعت در روز می خوابند. برای جلوگیری از گرفتار شدن آنها به بیماری های خاص، همیشه مطمئن شوید که خواب کافی دارند.

  • تغذیه با کیفیت خوب

با تغذیه مناسب و غذای خشک با کیفیت می توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن سگتان و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزای سگ کمک کنید.

 

ترجمه از:

Can Dogs Get Colds or Flu?

یک دیدگاه برای “آیا سگ ها دچار سرما خوردگی یا آنفولانزا می شوند؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه