رژیم غذایی برای سلامت سیستم ادرار و کلیه گربه شما

رژیم غذایی برای سلامت سیستم ادرار و کلیه گربه شما

بین تغذیه گربه ها و بیماری هایی که ممکن است به آنها مبتلا شوند ارتباط جدی وجود دارد. سلامت کلیه گربه ها به رژیم غذایی آنها ارتباط نزدیکی دارد. رژیم غذایی در سندرم بیماری هایی مانند بیماری کلیوی، مشکلات ادراری مانند سنگ ها و کریستال ها، بیماری تحتانی دستگاه ادراری (مثانه ) گربه و مشکلات گوارشی مانند IBD نقش به سزایی دارد.

عملکرد کلیه چگونه است؟

کلیه ها تعادل آب و نمک را در بدن تنظیم می کنند، هیدراتاسیون، سطح الکترولیت ها و فشار خون را تنظیم می کنند. همانطور که پروتئین ها توسط بدن برای انرژی متابولیزه می شوند، مواد جانبی ایجاد میشود که در خون گردش می کنند.

وظیفه کلیه حذف این مواد سمی است. مواد زائد مانند نیتروژن اوره، کراتینین و فسفر و همچنین برخی متابولیت های دارویی، همگی از خون فیلتر و از طریق ادرار دفع می شوند.  اینها مواردی هستند که در خون برای تشخیص کاهش عملکرد کلیه اندازه گیری می شوند. سطوح بالای این مواد به این معنی است که کلیه ها به طور طبیعی کار نمی کنند.

چرا چکاپ های دوره ای برای تشخیص بیماری کلیوی گربه ضروری است؟

زمانی که 75 درصد از عملکرد کلیه مختل شده باشد، آزمایش خون مواد زائد نام برده شده را نشان میدهد.  قبل از اینکه مقادیر مواد در خون از حد طبیعی بالاتر برود، ما شاهد افزایش تشنگی و ادرار هستیم. زیرا کلیه ها قادر به ذخیره آب کمتری هستند، اما نه همیشه. از آنجایی که معمولاً زمانی که بیماری تشخیص داده می شود، بسیاری از عملکرد کلیه ها از بین می رود، ما باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا در وهله اول سلامت کلیه گربه خود را حفظ کنیم.

رژیم غذایی برای سلامت سیستم ادرار و کلیه گربه شما

دلایل مشکلات کلیوی و رنال در گربه ها چیست؟

  • بیماری های ژنتیکی مانند بیماری کلیه پلی کیستیک در نژادهای پرشین
  • سمومی مانند ضد یخ و زنبق، عفونت ها و سرطان
  • رژیم غذایی
  • از فشار خون بالا به دلیل پرکاری تیروئید
  • عفونت باکتریایی پایدار با درجه پایین در جریان خون، مانند آنچه در بیماری پیشرفته دندانی رخ می دهد، ممکن است به مرور زمان به کلیه ها آسیب برساند.

تفاوت یورینری Urinary و رنال Renal در چیست؟

آیا مشکلات دندانی برای سلامت کلیه گربه ضرر دارد ؟

پیشگیری از بیماری های دندانی می تواند عامل مهمی در سلامت طولانی مدت کلیه های گربه شما باشد.

رژیم غذایی چگونه بر کلیه گربه ها تأثیر منفی می گذارد؟

نوع رژیم غذایی که به گربه خود می دهید می تواند مستقیماً بر کلیه های گربه شما تأثیر بگذارد. کم آبی بدن در گربه ها باعث می شود که کلیه ها ادرار را متمرکز کنند تا تعادل آب بدن را حفظ کنند. غلیظ شدن ادرار گربه را مستعد آسیب کلیوی می کند. کم آبی مزمن و خفیف که گربه ها با تغذیه انحصاری با غذاهای خشک تجربه می کنند، می تواند باعث افزایش استرس بر کلیه ها شود و در نهایت منجر به کاهش عملکرد کلیه شود. همچنین، محتوای کم منیزیم در رژیم های غذایی طراحی شده برای کاهش سنگ ادراری و تشکیل کریستال ممکن است به مرور زمان بر کلیه ها تأثیر منفی بگذارد.

آیا به گربه مبتلا به بیماری کلیه باید رژیم غذایی کم پروتئین داد؟

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین هیچ اثر مضری بر کلیه‌ها ندارند و حیواناتی که عملکرد کلیه‌شان به طور خفیف کاهش می‌یابد، از رژیم‌های پروتئین کاهش‌یافته سودی نمی‌برند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد محدود کردن پروتئین ممکن است عمل فیلتر کردن کلیه‌ها را کند کند.

مهم است که گربه ها پروتئین با کیفیت خوب را در مقادیر مناسب و بدون سطوح بیش از حد فسفر برای کمک به حفظ عملکرد کلیه دریافت کنند. این بدان معناست که منبع پروتئین باید از گوشت واقعی باشد نه یک وعده ی گوشتی. وعده های گوشتی عمدتاً از بافت همبند و استخوان هستند.

پرسش و پاسخ در مورد تغذیه گربه هایی با مشکلات رنال و کلیه

از چه نوع پروتئینی برای گربه ی مبتلا به مشکلات رنال استفاده کنیم که فسفر کمی داشته باشد؟

به جای محدود کردن پروتئینی که گربه ها برای انرژی مورد نیاز خود به آن وابسته هستند، کاهش فسفر در رژیم غذایی می تواند به بسیاری از گربه های مبتلا به بیماری کلیوی کمک کند. محدودیت فسفر به منظور جلوگیری از ایجاد هیپرپاراتیروئیدیسم hyperparathyroidism  ثانویه کلیه مهم است، وضعیتی که در آن فسفر اضافی منجر به تغییر تعادل کلسیم/فسفر می شود. نتیجه نهایی این عدم تعادل باعث می‌شود که کلسیم از استخوان‌های گربه کشیده شود و به بافت‌ها و اندام‌ها از جمله کلیه‌ها رسوب کند و عملکرد آن‌ها را بیشتر مختل کند.

محدودیت فسفر را می توان از طریق جایگزینی سفیده تخم مرغ پخته به جای بخشی از گوشت در رژیم غذایی  استفاده کرد. سفیده تخم مرغ پخته باعث رقیق شدن مقدار کلی فسفر در وعده غذایی می شود. سفیده تخم مرغ پخته حاوی پروتئین بالا و فسفر بسیار کمی است. مقدار فسفر 100 گرم سفیده تخم مرغ پخته 15 میلی گرم است. برای مقایسه، 100 گرم مرغ خام 198 میلی گرم فسفر و 100 گرم گوشت گاو خام 177 میلی گرم فسفر دارد.

جهت جلوگیری از جذب فسفر در بدن و جریان خون، اتصال دهنده های فسفر به غذا اضافه می‌شود. برای تعیین سطح فسفر خون نیاز به آزمایش خون است، بنابراین برای انتخاب بهترین روش باید با دامپزشک خود همکاری کنید. بهتر است سعی کنید سطح فسفر خون را در محدوده طبیعی یا فقط کمی بالاتر از آن نگه دارید.

چه روش درمانی برای در گربه هایی با نارسایی پیشرفته کلیه مناسب است؟

محدودیت پروتئین هنوز هم گاهی در گربه هایی با نارسایی پیشرفته کلیه استفاده می شود، اما تجربه حرفه ای من بوده است (نویسنده: Elisa Katz, DVM) که دیورز Diuresis ( ادرار آور ) بسیار بیشتر از محدودیت پروتئین  کمک می کند تا سلامت کلیه گربه ها تامین شود. دیورز ( ادرار آور ) را می توان در خانه با مایعات زیر جلدی یا در کلینیک با مایعات داخل وریدی یا زیر جلدی انجام داد. هیدراتاسیون خوب یک عنصر کلیدی در کمک به گربه های مبتلا به بیماری کلیوی است.

شما می توانید به یک انسان مبتلا به بیماری کلیوی بگویید که حتماً مقدار زیادی آب اضافی بنوشد، اما متأسفانه نمی توانید این کار را با گربه خود انجام دهید. برای دریافت مایعات اضافی باید به راه های دیگری متوسل شویم. افزایش دریافت آب از طریق غذا یا در صورت لزوم از طریق سرم تراپی، می تواند تا حد زیادی به کاهش استرس روی کلیه ها کمک کند و پیشرفت بیماری را کند کند.

رژیم غذایی برای سلامت سیستم ادرار و کلیه گربه شما

5 مرحله برای حفظ سلامت سیستم ادرار گربه شما

چرا گربه ها در مصرف روزانه غذای خود باید از غذای مرطوب استفاده کنند؟

مصرف آب بیشتر روی کلیه های گربه تأثیر می گذارد و عملکرد کلیه در سایر مشکلات ادراری نقش دارد. به عنوان گوشتخواران اجباری، رژیم غریزی طبیعی گربه ها مانند حیوانات شکاری است که پروتئین بالا ، مقادیر متوسطی چربی و کمی کربوهیدرات دارد.

حیوان شکاری معمولی برای گربه خانگی، معمولاً موش یا موش صحرایی است. موش تقریباً از 50 تا 60 درصد پروتئین، 15 تا 30 درصد چربی بر اساس ماده خشک و 70 تا 80 درصد آب تشکیل شده است. این نشان می دهد که 70 تا 80 درصد از رژیم غریزی طبیعی گربه باید از آب تشکیل شود.

یک جستجوی سریع در هر وب سایت غذای حیوانات خانگی در مورد میزان رطوبت اکثر غذاهای خشک گربه به شما می گوید که آنها معمولاً فقط 8 تا 10 درصد رطوبت دارند. گربه هایی که به طور انحصاری با رژیم غذایی خشک تغذیه می شوند، در مقایسه با گربه هایی که از رژیم غذایی خام طبیعی گربه استفاده می کنند، کمبود آب قابل توجهی دارند. آنها تنها حدود 12 تا 15 درصد از آب مورد نیاز روزانه خود را در غذا مصرف می کنند. گربه ها نمیتوانند مقدار زیادی آب بنوشند زیرا ذاتاً تشنگی کمی دارند. گربه ها برای مصرف طعمه‌ای متشکل از رطوبت زیاد، تکامل پیدا کرده اند.

ادرار گربه ها نسبت به سایر گونه های پستانداران غلیظ تر است. این یکی از دلایلی است که ادرار گربه‌های نر دست نخورده دارای بوی قوی است. گربه‌ها ادرار بسیار غلیظی تولید می‌کنند، به‌ویژه زمانی که از غذاهای کم‌رطوبت مانند کیبل تغذیه می‌شوند. آن‌ها را بیشتر در برابر  کریستال‌ها و سنگ‌های ادراری حساس می‌کند. تحریک مثانه، یک عامل کمک کننده به FLUTD  است.

FLUTD  (Feline lower urinary tract disease- بیماری دستگاه ادراری تحتانی گربه)

 

مقاله از

A Diet for Your Cat’s Urinary and Kidney Health

نویسنده: Elisa Katz, DVM

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه