اسهال در گربه ها، علت و درمان آن

علت و درمان اسهال در گربه ها چیست؟

در این مطلب قصد داریم علت اسهال بچه گربه ها و گربه های بالغ را بررسی کنیم، علائم اسهال را بشناسیم و به راه های درمان آن بپردازیم.

علت اسهال گربه چیست؟

متأسفانه، بچه گربه‌ها (و گربه‌ها) می‌توانند بدون هیچ دلیل مشخصی دچار اسهال شوند، و برای تعیین علت، هم شما و هم دامپزشکتان باید کارهایی انجام دهید. بی احتیاطی در رژیم غذایی (خوردن چیزی که باعث ناراحتی می شود)، تغییر ناگهانی رژیم غذایی و انگل شایع ترین علت اسهال گربه است.

 تیروئید پرکار، آلرژی های غذایی، نارسایی کلیه، سرطان، مسمومیت (از گیاهان آپارتمانی، سم موش، داروهای انسانی و غیره)، انگل ها و بیماری های عفونی و… می توانند منجر به اسهال یا بیرون روی در گربه شوند.

علائم اسهال گربه

ممکن است فکر کنید علائم اسهال را می‌شناسید، اما این علائم در گربه‌های هر سنی می‌توانند کاملاً متفاوت باشند. مدفوع مکرر و اضطراری، مدفوع شل و آبکی نشانه ای عادی از اسهال گربه است. با این حال، تلاش کردن هنگام مدفوع نیز می تواند نشانه ای از اسهال باشد، اگرچه ممکن است به اشتباه به عنوان یبوست تعبیر شود. بچه گربه ای که مدفوع آبکی و انفجاری دارد، به هنگام مدفوع کردن خمیده می شود که انگار هنوز باید برای مدفوع کردن تلاش کند در حالی که چیزی بیرون نمی آید، در واقع از اسهال رنج می برد نه یبوست. علائم دیگر عبارتند از:

  • تب
  • بی حالی
  • بدحالی
  • بی اشتهایی
  • کم آبی بدن

اسهال در گربه ها، علت و درمان آن

تشخیص اینکه آیا یک بچه گربه داخل خانه دچار اسهال است یا نه آسان است – فقط بستر خاک گربه را بررسی کنید. اگر به بچه گربه خود اجازه دهید بیرون برود، تشخیص دشوارتر است – باید بچه گربه خود را در حین رفتن به  توالت مشاهده کنید و مدفوع او را بررسی کنید. اگر مدفوع شل و آبکی بود، نمونه ای را برای بررسی نزد دامپزشک خود ببرید.

مقابله با بیرون روی بچه گربه

بچه گربه ها، گربه های بالغ که جثه کوچکی دارند و گربه های سالخورده در معرض خطر کم آبی و بیرون روی هستند. اگر بچه گربه شما بعد از یک دوره اسهال خوب به نظر می رسد، بهتر است او را تحت نظر داشته باشید. با این حال، اگر متوجه هر گونه بی حالی، تب یا تغییر در رفتار شدید، در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید. اگر بچه گربه شما خوب به نظر می رسد اما دوره های مکرر اسهال دارد که به نظر نمی رسد برطرف شود، وقت آن است که با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اگر بچه گربه شما در مدفوع خود خون دفع می کند یا اگر متوجه ضعف یا سایر علائم ناتوانی همراه با اسهال شدید، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید و بچه گربه خود را در اسرع وقت معاینه کنید. خون قرمز در مدفوع معمولاً نشان دهنده مشکل در قسمت تحتانی روده/کولون یا رکتوم است. خون سیاه در مدفوع معمولاً نشان دهنده مشکل جدی تری در بالای دستگاه گوارش است.

اگر خون وجود ندارد ولی اسهال متوقف نشد، با دامپزشک خود تماس بگیرید و در مورد داروهای بدون نسخه یا گزینه هایی برای درمان های خانگی گربه خود بپرسید. از آنجایی که علت زیادی برای اسهال گربه وجود دارد، درمان آن نیز متفاوت خواهد بود.

درمان های اسهال گربه:

  • تغییر غذا

اگر بچه گربه شما اسهال است ولی رفتارش طبیعی است، از دامپزشک خود بپرسید که آیا باید غذا (فقط غذا، نه آب) را به مدت 12 ساعت منع کنید؟ پس از 12 ساعت از صرف غذای گربه، به بچه گربه خود غذای ملایم و بدون چربی بدهید. از غذای آماده/کنسرو شده بدون چربی مناسب بچه گربه، یا بوقلمون پخته شده و کدو تنبل 100 درصد کنسرو شده استفاده کنید. اگر کدو تنبل کنسرو شده به راحتی پیدا نشد، سیب زمینی شیرین تازه و پخته شده را امتحان کنید.

مشخص شده است که کدو تنبل یا سیب زمینی شیرین در حیوانات خانگی که از اسهال رنج می برند به خوبی قابل تحمل و هضم است. قسمت های مساوی بوقلمون و کدو تنبل را با هم مخلوط کنید و به گربه خود وعده های کوچک تری در طول روز بدهید تا زمانی که اسهال برطرف شود. اگر اسهال در دو تا سه روز اول با یک رژیم غذایی ملایم برطرف نشد، با دامپزشک خود مشورت کنید.

برای برخی از موارد اسهال، ممکن است نیاز به اصلاح دائمی رژیم غذایی باشد. ممکن است لازم باشد به گربه خود غذای مخصوصی بدهید که علاوه فیبر اضافه، چربی کمتر و قابلیت هضم بیشتری داشته باشد.

اسهال در گربه ها، علت و درمان آن

  • درمان های طبیعی

اسلیپری الم یک منبع فیبر خنثی است که ممکن است برای کاهش دوره های اسهال به خوبی عمل کند. با کاهش التهاب دستگاه گوارش مانند یک ضد اسهال طبیعی عمل می کند. همچنین می تواند به عنوان یک منبع فیبر غیر تحریک کننده برای حجیم کردن مدفوع و کاهش سرعت عبور آن از طریق دستگاه گوارش عمل کند. برای توصیه های دوز با دامپزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی در استفاده از داروهای گیاهی دیگر مانند نعناع فلفلی یا بابونه موفق هستند. اینها ممکن است مخصوصاً برای گرفتگی عضلات و سایر علائم ناخوشایند دستگاه گوارش که همراه با اسهال است مفید باشد.

متاموسیل همچنین می تواند برای کمک به رفع اسهال استفاده شود. افزودن نصف قاشق چایخوری متاموسیل به غذای بچه گربه، به خصوص اگر مدفوع نرمی دارد، مدفوع را سفت می کند.

یک بچه گربه مبتلا به اسهال به آب بیشتری نیاز دارد. اسهال باعث از دست دادن مایعات در بچه گربه می شود و الکترولیت های موجود در آن مایعات برای کمک به کنترل عملکردهای فیزیولوژیکی مهم ضروری هستند. Pedialyte یک نوشیدنی الکترولیتی بدون نسخه است که برای نوزادان و کودکان طراحی شده است و می تواند به آب بچه گربه شما اضافه شود. با ارائه آب حاوی 10 درصد پدیالیت شروع کنید. اگر بچه گربه شما آن را دوست دارد، مقدار Pedialyte را به 50 درصد افزایش دهید. Pedialyte در چندین طعم مختلف وجود دارد، اما من تنوع اصلی، شفاف و بدون طعم را بیشتر مورد قبول گربه ها می دانم.

  • تشخیص و درمان دامپزشکی

اگر اسهال او بیش از یک روز ادامه داشت، یا اگر متوجه بی حالی، استفراغ، تب، مدفوع تیره یا خونی، زور زدن برای اجابت مزاج، کاهش اشتها یا کاهش وزن غیرقابل توجیه شدید، بچه گربه خود را نزد دامپزشک ببرید.

دامپزشک شما بچه گربه شما را از نظر بیماری های زمینه ای معاینه می کند و به احتمال زیاد یک نمونه مدفوع برای بررسی وجود انگل های داخلی، رشد بیش از حد باکتری ها یا سایر ناهنجاری های مدفوع می گیرد. دامپزشک شما همچنین ممکن است آزمایش خون را برای شناسایی سایر علل احتمالی اسهال انجام دهد.

سایر آزمایش‌های تشخیصی که ممکن است توصیه شوند عبارتند از اشعه ایکس، سونوگرافی، کشت، آندوسکوپی و بیوپسی. آزمایش های تشخیصی انجام شده و درمان توصیه شده به مدت زمان وجود اسهال و شدت وضعیت بچه گربه شما بستگی دارد.

اگر بچه گربه شما کم آب شده است، مایعات مکمل ممکن است از طریق داخل وریدی یا زیر جلدی داده شود. دادن مایعات به صورت خوراکی ممکن است برای جبران کم آبی بدن کافی نباشد زیرا مایعات به سرعت از بچه گربه عبور می کنند و نمی توانند به خوبی جذب شوند. برای تشخیص دهیدراتاسیون، پوست معمولاً شل را در پشت گردن به آرامی نیشگون بگیرید. هنگامی که یک بچه گربه به طور معمول هیدراته می شود، پوستش به سمت پایین باز می شود. اگر پوست نیشگون گرفته به آرامی صاف شود یا چادر بماند، بچه گربه کم آب شده است. اگر به نظر می رسد که بچه گربه کم آب شده است، فورا او را نزد دامپزشک خود ببرید.

اسهال در گربه ها، علت و درمان آن

  • انگل ها

در صورت وجود انگل، دامپزشک شما باید کرم زدا و یا داروهای دیگر را تجویز کند. همه کرم‌ زداها هر نوع انگلی را نمی‌کشند، بنابراین باید نوع دقیق انگل‌ها را شناسایی کرد و داروی ضد انگلی مناسب را انتخاب کرد. در بسیاری از موارد، کرم زدایی باید یک یا چند بار در طی چند هفته یا بیشتر تکرار شود. همه چیز را تمیز نگه دارید تا تخم کرم را از خانه خود پاک کنید. آزمایش شناورسازی مدفوع که توسط دامپزشک شما انجام می‌شود، تخم‌های کرم را بررسی می‌کند و اگر تخمی تولید نشود، آزمایش ممکن است منفی باشد، حتی اگر کرم‌ها وجود داشته باشند. به همین دلیل در برخی موارد حتی اگر تست فلوتاسیون مدفوع منفی باشد، باز هم ممکن است داروی ضد انگلی تجویز شود.

  • باکتری ها

اگر باکتری عامل اسهال باشد، دامپزشک آنتی بیوتیک (های) مناسب را تجویز می کند.  اگر روده آسیب دیده باشد، آنتی بیوتیک تجویز می شود (به عنوان مثال، خون در مدفوع ممکن است نشان دهنده روده آسیب دیده باشد) و این احتمال وجود دارد که آسیب به باکتری ها از روده وارد جریان خون شود و احتمالاً باعث بیماری شدید شود. در برخی موارد اسهال، ممکن است داروهایی برای کاهش سرعت حرکت روده مواد مصرف شده تجویز شود. اگر بچه گربه ممکن است سمی خورده باشد یا ممکن است عفونت باکتریایی داشته باشد، این داروها نباید تجویز شوند، بنابراین همیشه مهم است که قبل از استفاده از این داروها، تشخیص دقیق داشته باشید.

اگر میخواهید بیشتر در مورد اسهال و  شل شدن مدفوع  گربه ها بدانید، کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه