پت شاپ آنلاین تی پتس - پیشگیری و درمان سرمازدگی

درمان سرمازدگی و کاهش دمای بدن سگ و گربه

 درست مانند ما، در زمستان سگ ها و گربه ها نیز با کاهش دما احساس سرما می کنند و ممکن است دچار سرمازدگی شوند بنابراین لازم است با علائم و راه های درمان آن آشنا شویم.

بیشتر سگ ها و گربه های ما با خز پوشیده شده‌اند و به نظر می‌رسد برخی از نژادها به‌طور طبیعی سرما را تحمل می‌کنند. محققان می‌گویند: (هر نژاد دارای محدودیت‌های متفاوتی در گرما و سرما است، و دمای مناسب هر حیوان خانگی باید به صورت جداگانه بررسی شود.)

پیشگیری و درمان سرمازدگی

برخی از عواملی که بر تحمل هوای سرد برای سگ‌ها و گربه‌ها تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • پوشش مو
  •  سن
  •  چربی بدن
  •  سطح فعالیت
  • سلامت کلی

حیوانات خانگی بسیار کوچک، گونه های مو کوتاه و بدون مو، مبتلایان به بیماری مزمن (از جمله بیماری قلبی، بیماری کوشینگ، آرتریت و بیماری کلیوی) و آنان که نیازهای ویژه ای دارند، کمتر سرما را تحمل می کنند و احتمال بیماری و سرمازده شدن در آن ها بیشتر است.

مشکلات هوای سرد و زمستان برای سگ‌ها و گربه‌ها

  1. هیپوترمی (کاهش دمای مرکزی بدن)
  2. سرمازدگی
  3. مسمومیت

1.  هیپوترمی (کاهش دمای مرکزی بدن)

هیپوترمی زمانی اتفاق می افتد که در زمستان سگ و گربه شما برای مدت طولانی در معرض سرمای شدید قرار گیرند، و یا پوست و مو آنها در معرض هوای سرد خیس شود. علائمی که باید به دنبال آنها باشید:

  • رنگ پریدگی
  • لرز و بی حالی

هوای سرد برای حیوانات خانگی در موارد شدیدتر، باعث می شود لرز متوقف شود و حیوان با بی حال به کما برود. اگر شک دارید حیوان خانگی شما دچار هیپوترمی شده است، فوراً با دامپزشک خود مشورت کنید.

درمان علائم هیپوترمی در سگ ها و گربه ها

  • شما باید حیوان را با پتوهای گرم بپیچید.
  • یک بطری آب گرم که در حوله‌ پیچیده شده را روی شکم حیوان قرار دهید تا اندام‌های حیاتی داخل بدن حیوان گرم شود.
  • دادن آب گرم (نه داغ!) به حیوانات خانگی برای کمک به گرم شدن از داخل بدن به بیرون کمک بسیاری می کند.

پیشگیری و درمان سرمازدگی

2.  سرمازدگی

آیا سگ و گربه دچار سرمازدگی میشوند؟ بله سرمازدگی سلول های پوست را منجمد کرده و از بین می برد. سرما زدگی اغلب بر روی پنجه ها، بینی، نوک گوش و دم سگ ها و گربه ها تأثیر می گذارد. پوست اغلب رنگ پریده، آبی مایل به سفید یا خاکستری به نظر می رسد و نسبت به پوست اطراف این نواحی در هنگام لمس به طور قابل توجهی سردتر و سفت تر است. باز هم، در صورت امکان، مراقبت های دامپزشکی فوری مورد نیاز است.

درمان علائم سرمازدگی در سگ ها و گربه ها

  • شما باید مناطقی که دچار یخ زدگی است را در حوله های گرم و مرطوب بپیچانید.
  • شما باید مکررا این حوله های گرم را تعویض کنید.
  • میتوانید نواحی که دچار یخ زدگی است را را درون آب گرم (نه داغ) فرو ببرید تا به دمای طبیعی برگردد.

مالیدن یا ماساژ دادن ناحیه سرمازده باعث آسیب های زیادی برای دوست پشمالوی شما می شود. با بازگشت گردش خون به ناحیه، قرمزی پوست را مشاهده خواهید کرد.

3. مسمومیت

اما چطور هوای سرد برای سگ و گربه باعث بروز مسمومیت می شود؟ دامپزشکان هشدار می دهند که مسمومیت در این فصل از سال بسیار رایج است.

  • نمک و محصولات ذوب یخ بر روی زمین، پنجه های پا را تحریک می کند.
  • ضدیخ ها مسمومیت بسیار بالایی دارند.

(فقط چند قطره ضد یخ برای کشتن یک سگ یا گربه کوچک کافی است، پس لطفا هنگام اضافه کردن ضدیخ به خودروهای خود مراقب هرگونه نشت یا ریزش باشید.) بنابراین مهم است که ما صاحبین پت این مواد و همه مواد شیمیایی خانگی را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگیمان نگه داریم.

سگ‌ها و گربه‌ها با قدم گذاشتن در مواد شیمیایی و لیسیدن پنجه‌ها یا نوشیدن از گودال‌ها در معرض خطر قرار بگیرند. پس می بایست بسیار مراقب نشت و ریزش مواد شیمیایی در اطراف محل سکونت خود باشیم، تا هم حیوانات خانگیمان و هم سگ و گربه های آزاد در خیابان را در امان نگه داریم.

استفاده از چکمه ها یا کفش های پلاستیکی حیوانات خانگی را در برابر راهروهای نمکی یا ضد یخ محافظت می کند. همینطور به همراه داشتن حوله یا دستمال مرطوب و یا اسپری های مخصوص ضدعفونی کردت پنجه برای پاک کردن پاهای آنها کمک می کند تا مسمومیت ناشی از نمک یا باقی مانده ضد یخ را به حداقل برسانید.

آیا در هوای سرد میتوان سگ و گربه را پیاده روی برد؟

در فصل سرد سال و زمستان، بسیاری از سگ ها و گربه ها نباید بیش از چند دقیقه در فضای باز باشند. اگر منطقه زندگی شما آب و هوای بسیار سردسیری دارد و دمای هوا به زیر صفر می رسد، سعی کنید حیوانات خانگی خود را از خانه خارج نکنید و یا مراقب حال او باشید و به محض دیدن علائم سرما آنها را به خانه منتقل کنید.

شما با استفاده از لباس و کفش های مناسب پت میتوانید از سلامت آنها در هوای سرد اطمینان پیدا کنید. یکی دیگر از راههای محافظت از پت ها در فصول سرد سال، پیاده‌روی کوتاه‌تر و کاهش زمان بازی در خارج از منزل است.

پیشگیری و درمان سرمازدگی

آیا لازم است در زمستان سگ و گربه را حمام و اصلاح کنیم؟

از اصلاح نژادهایی با پوشش ضخیم تر خودداری کنید، زیرا نگه داشتن پوشش ضخیم تر سگ ها در زمستان می تواند به گرم نگه داشتن آنها در روزهای سرد کمک کند.

موی روی پاهای حیوانات می‌تواند به حداقل رساندن تحریک ناشی از نمک در پیاده‌روها کمک کند.

در طول زمستان سگ خود را در داخل خانه حمام کنید و قبل از اینکه حیوان خانگی شما بیرون برود مراقب باشید که کاملاً خشک شود.

برای سگ های نگهبان در زمستان چه کاری میتوان کرد؟

اگر سگ شما بیشتر روزهای خود را در خارج از منزل سپری می‌کند(سگ های نگهبان باغ، کارخانه ها و…)، یک پناهگاه خشک و مسقف که از وزش باد جلوگیری کند فراهم کنید. توجه داشته باشید این جان پناه به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند راحت در آن بنشیند و دراز بکشد و به اندازه کافی کوچک باشد تا گرمای بدن خود را نگه دارد. شما باید درگاه پناهگاه را با پارچه های پلاستیکی یا ضد آب بپوشانید تا از ورود بادهای سرد جلوگیری کنید و به حفظ گرمای بدن سگ کمک کنید. حتی سگ‌هایی مانند مالاموت‌های آلاسکا و چاو چاو که به خوبی با سرما سازگار می‌شوند، نیاز به گرما و سرپناه در فضای باز دارند.

پیشگیری و درمان سرمازدگی

کف سرپناه را با پتو، خرده چوب و یا نی بپوشانید. اگر مداوم به محل استراحت او سر می زنید میتوانید از یک بخاری برقی کوچک و یا لامپ( با رعایت نکات ایمنی ) داخل سرپناه استفاده کنید.

یک دیدگاه برای “درمان سرمازدگی سگ و گربه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه