پت شاپ آنلاین تی پتس - سرما خوردگی در سگ ها چگونه است؟

علائم و درمان سرماخوردگی سگ

عطسه، آبریزش بینی و سرفه از علائم سرماخوردگی در سگ ها است. درست مانند انسان ها، سگ ها نیز می توانند سرما بخورند. با این حال، این مانند سرماخوردگی نیست که وقتی می گوییم “سرما خوردگی دارم” به آن فکر می کنیم.

برای بسیاری از سرپرستین حیوانات خانگی این سوال ایجاد می شود که آیا میتوانند سرماخوردگی خود را به سگ و گربه خود منتقل کنند؟ پاسخ منفی است. اگرچه علائم بالینی بسیار مشابه است، اما ویروس ها و باکتری های مختلفی وجود دارند که باعث سرماخوردگی انسان و سگ می شوند. بنابراین برای پاسخ به این سوال، “آیا سگ می تواند سرما بخورد؟” بله آنها میتوانند. اما، شایع ترین دلایل “سرماخوردگی سگ” چیست و چگونه می توانیم از ابتلا حیوانات خانگی خود به آنها جلوگیری کنیم؟

علائم و درمان سرماخوردگی سگ 

عفونت تنفسی فوقانی در سگ ها

دو نوع ویروس وجود دارد که می تواند باعث سرما خوردگی سگ شود که به طور دقیق تر به عنوان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شناخته می شود.

1. سرفه لانه

سرفه لانه شایع ترین بیماری دستگاه تنفسی فوقانی در سگ ها است. این یک بیماری بسیار مسری است که بیشتر توسط ویروس پاراآنفلوآنزا، Bordetella bronchiseptica و مایکوپلاسما ایجاد می شود. شایع ترین علائم سرما خوردگی و عفونت تنفسی در سگ ها عبارتند از:

  • سرفه خشک (بسیاری از صاحبین حیوانات خانگی آن را به عنوان صدای بوق توصیف می کنند، یا مانند چیزی که در گلوی حیوانات خانگی آنها گیر کرده است.)
  • ترشحات آبکی بینی
  • ترشح از چشم

اکثر سگ هایی که با تشخیص سرفه لانه به دکتر مراجع می کنند از حال عمومی خوبی برخوردار هستند و مثل همیشه آب و غذا میخورند و به بازی کردن خود ادامه می دهند. اگر حیوان خانگی شما هر یک از این علائم بالینی را نشان می دهد، ضروری است که آنها را توسط دامپزشک خود ارزیابی کنید.

متأسفانه، درمان خاصی برای سرفه لانه وجود ندارد، باید دوره خود را طی کند که ممکن است چند هفته طول بکشد. بیشتر سگ هایی که علائم خفیف سرما خوردگی سگ دارند به هیچ درمانی نیاز نخواهند داشت، اگرچه سگ هایی با علائم شدیدتر ممکن است در صورت عفونت ثانویه مانند ذات الریه نیاز به مراقبت های حمایتی با مایعات، تغذیه مکمل یا حتی آنتی بیوتیک داشته باشند.

2. آنفولانزای سگ

آنفولانزای سگ یک بیماری تنفسی واگیردار در سگ است. دو ویروس آنفلوانزای سگ در سراسر جهان شناسایی شده است:

  1. ویروس آنفولانزا H3N8
  2. ویروس آنفولانزا H3N2

به طور کلی، عفونت آنفولانزای سگ خفیف است و سگ ها می توانند ظرف چند هفته بهبود یابند. با این حال، گاهی اوقات عفونت می تواند شدید شود. علائم و نشانه هایی که باید جستجو کرد عبارتند از:

  • تب
  • بی حالی 
  • فقدان اشتها 
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی

متأسفانه، درمان خاصی برای آنفولانزای سگ وجود ندارد و مانند آنفولانزای انسانی، باید دوره خود را طی کند، که ممکن است چند هفته طول بکشد. بیشتر سگ‌هایی که علائم خفیف دارند نیازی به درمان ندارند، اگرچه سگ‌هایی با علائم شدیدتر ممکن است در صورت عفونت ثانویه مانند ذات‌الریه به مراقبت‌های حمایتی با مایعات، تغذیه تکمیلی یا حتی آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشند.

عطسه کردن سگ ها به هنگام سرماخوردگی

چگونه از سرما خوردگی سگ ها جلوگیری کنیم؟

آنفولانزای سگ و بورداتلا (سرفه لانه) بسیار مسری هستند و از طریق تماس مستقیم، کاسه ها یا اسباب بازی های آلوده یا حتی با لمس سگ دیگر پس از تماس با سگ آلوده منتقل می شوند. سگ‌هایی که در اطراف سگ‌های آلوده ی دارای علائم سرماخوردگی هستند، از جمله پانسون ها، پارک‌های سگ، گرومینگ ها و پناهگاه‌ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

در صورت تماس با سگی که هر یک از علائم بالینی ذکر شده در بالا را نشان می دهد، قبل از دست زدن به سگ خود دست های خود را بشویید و لباس های خود را عوض کنید.

علاوه بر این، اسباب بازی ها و کاسه های سگ را تمیز نگه دارید. اگر سگ شما مبتلا به آنفولانزای سگ یا سرفه لانه سگ تشخیص داده شد، باید حیوان خانگی خود را به مدت 4 هفته از سگ های دیگر دور نگه دارید. اگرچه سگ ها معمولاً زودتر از این مدت بهبود می یابند، اما می توانند حدود یک ماه مسری باقی بمانند.

شما می توانید با مکمل های تقویتی، پروبیوتیکها، مولتی ویتامین ها، مینرال ها و روغن ماهی که سرشار از اُمگا 3 می باشد به حفظ سلامت جسمانی سگ خود کمک کنید. مکمل ها و ویتامین ها به حمایت از انرژی ذهنی و فیزیکی، سلامت چشم، سلامت قلب، هضم، مفاصل و استخوان‌ها بسیار کمک میکنند. یکی از مواتی ویتامین‌هایی ضروری که حیوان خانگی شما ممکن است هر روز به آن نیاز داشته باشد، تاپ تن بیفار می باشد. این قرص مکمل هلندی برای حمایت از سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری های مسری در سگ شما بسیار موثر است. (برای دیدن انواع مولتی ویتامین کلیک کنید.)

سرماخوردگی در سگ ها و علائم آن

امیدوارم این مطلب به رفع برخی از سوالات مداوم والدین حیوانات خانگی من در مورد سرماخوردگی سگ کمک کند. اگر نگران هستید که حیوان خانگی شما این علائم را نشان می دهد و ممکن است به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا شده باشد، با دامپزشک خود تماس بگیرید. آنها بهترین منبع شما برای سلامت و تندرستی حیوان خانگی شما هستند.

یک دیدگاه برای “علائم سرماخوردگی سگ”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه