پت شاپ آنلاین تی پتس - ریزش مو در گربه

بیماری‌هایی که باعث ریزش موی گربه می‌شود‌ چیست؟

ریزش موی گربه از نشانه های بیماری های مزمن و زیادی است که حتما باید جدی گرفته شود. اگر گربه شما هیچ یک از دلایل گفته شده در مقاله (ریزش موی گربه و راه درمان آن) را ندارد ولی همچنان موی زیادی در طول روز از دست میدهد و یا به صورت سکه ای (آلوپسی) دچار ریزش مو شده است؛ حتما به دامپزشک مراجعه کنید. بیماری‌های زیادی هستند که میتوانند به صورت ریزش شدید مو خود را نشان دهند. برخی از این بیماری‌ها نگران کننده نبوده ولی برخی خطر جدی برای سلامت گربه شما خواهند داشت. در هر صورت لازم است که بیماری را جدی بگیرید و برای درمان آن اقدام کنید.

بیماری هایی که باعث ریزش مو در گربه می شود

ریزش موی غیر طبیعی گربه چه علائمی دارد؟

  •  خارش شدید و مداوم
  •  لیس زدن زیاد بدن
  • جویدن پوست
  • شوره
  • قرمزی و التهاب
  • کچلی و ریزش موضعی
  •  تغییر رنگ پوست
  •  جوش، دلمه و آکنه
  • بیحالی و بی اشتهایی

بیماری‌هایی که باعث ریزش موی گربه می‌شود‌ چیست؟

  1.  آلرژی
  2.  انگل پوستی، کک، کنه و شپش
  3. درماتوفیت یا قارچ پوستی گربه
  4.  عفونت‌های باکتریایی
  5. تیروئید مشکلات هورمونی
  6. دردهای عضلانی و آرتروز

1) آلرژی در گربه‌ها

برخی از گربه‌ها ممکن است به موارد زیر حساسیت داشته باشند. این حساسیت‌ها علاوه بر ریزش مو و کچلی میتواند با خارش و آبریزش بینی هم همراه باشد. گربه‌ها سعی میکنند با لیس زدن قسمتی از بدن که دچار آلرژی شده است، خارش را برطرف کنند. این اقدام آنها باعث ریزش مو و کچلی (آلوپسی) در آن قسمت خاص می‌شود‌. برای درمان بعضی از این آلرژی‌ها نیاز به استفاده از دارو است که توسط دامپزشک تجویز می‌شود‌. آلرژی به خودی خود بیماری محسوب نمی شود ولی میتواند زمینه ای برای ریزش موی گربه و بیماری های ع

  • برخی غذاها
  • دارو
  • خاک
  • گرد و غبار
  • نیش حشرات
  • گل و گیاه و گرده گل
  •  بوی عطر

2) انگل پوستی، کک، کنه و شپش

کک، کنه و شپش می‌توانند باعث خارش، التهاب، زخم، ضایعات پوستی و حتی کچلی شوند. این نوع ریزش با نشانه‌هایی مانند کچلی کلی یا تکه‌ای و دایره‌ای و حتی ضایعات پوستی پدید می‌آید. بعضی از گربه‌ها ممکن است دچار زخم‌هایی به نام کمپلکس گرانولومای ائوزینوفیلیک یا همان زخم جوندگان شوند.

هجوم کک اگر زیاد باشد باعث کم‌خونی بچه‌گربه‌ها می‌شود که سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد. برای جلوگیری از به وجود آمدن کک حتماً نسبت به نظافت محیط زندگی گربه و جای خواب او دقیق باشید و با شستن ملافه و کوسن‌ها از منتقل شدن کک به صاحب گربه و اعضای خانواده جلوگیری کنید. حیوان را با شامپوهای ضدانگل و مخصوص کک و کنه بشویید. از شانه ها و اسپری های مخصوص برطرف کردن کک و کنه استفاده کنید.

بیماری هایی که باعث ریزش موی گربه می شوند

3) درماتوفیت یا قارچ پوستی گربه

درماتوفیت یک بیماری پوستی و نوعی قارچ است که روی پوست، ناخن و موی گربه قرار می‌گیرد. این قارچ باعث ریزش مو، پوسته‌پوسته شدن سر و خارش می‌شود. این بیماری قارچی باعث سست شدن موی گربه و ریزش آن می‌شود. همچنین خارش و تیرگی پوست گربه را به دنبال دارد. این نوع بیماری در بچه‌گربه‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند رایج‌تر است. زمانی که متوجه این بیماری شدید حتماً گربه را از سایر حیوانات دور نگه دارید. این بیماری با داروهای ضد قارچ پوستی و شامپو ضد قارچ گربه قابل‌درمان است.

بیماری هایی که باعث ریزش موی گربه می شوند

4) عفونت‌های باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی هم مثل عفونت‌های قارچی باعث زخم، پوسته شدن و خارش و ریزش مو می‌شود‌. ریزش مو در عفونت‌های قارچی و باکتریایی معمولا به شکل طاسی و سکه ای است. برای درمان این نوع ریزش موی گربه حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید. داروهای خوراکی در کنار داروهای موضعی میتواند به بهبود این نوع بیماری‌ها کمک کند.

5) تیروئید

مشکلات هورمونی علائمی مانند کاهش یا افزایش وزن شدید، افزایش تشنگی، یا تغییر رفتار مانند بیش فعالی یا کم‌تحرکی، تکرر ادرار، اسهال، مشکل تنفسی، ضعف و موهای چرب نشان از تیروئید پرکار یا کم‌کار در گربه‌ها است. این بیماری با دارو قابل‌کنترل است و در موارد بسیار نادر به عمل جراحی نیاز دارد. تیروئید در گربه‌ها باعث فشارخون و مشکلات قلبی می‌شود که پزشک برای تشخیض آن از گربه سونوگرافی می‌گیرد.

البته گربه‌های پرشین و هیمالیا در مقایسه با دیگر گربه‌ها کمتر تیروئید را تجربه می‌کنند. اختلال در تیرویید گربه‌ها علاوه بر نشانه‌هایی که گفته شد باعث ریزش شدید مو هم می‌شود‌. با چکاب‌های سالانه میتوانید از سلامت غدد تیروئید گربه خود اطمینان پیدا کنید.

6) دردهای عضلانی و آرتروز

زمانی که گربه در زیر پوست خود احساس درد می‌کند شروع به لیس زدن آن ناحیه می‌کند و این لیس زدن ادامه پیدا میکند تا آن قسمت طاس شده و دچار کچلی می‌شود‌. کچلی ناشی از لیس زدن بیش از حد مفصل دست‌ها و پاها میتواند از نشانه های آرتروز در گربه باشد.

چگونه ریزش موی گربه را کاهش دهیم؟

  1. شانه کشیدن روزانه را فراموش نکنید.
  2.  وضعیت سلامتی گربه خود را بررسی کنید.
  3.  علت ریزش مو را دریابید و متناسب با آن اقدام کنید.
  4.  از غذاهای بالانس شده استفاده کنید.
  5.  از مکمل و مولتی ویتامینها استفاده کنید.
  6. از قرص مخمر مخصوص سگ و گربه استفاده کنید.
  7.  از روغن ماهی که دارای امگا 3 و امگا 6 هستند در رژیم غذایی گربه استفاده کنید.
  8.  اگر گربه‌ی‌ مو بلند دارید به خدمات گرومینگ مراجعه کنید و موهای او را کوتاه نگه دارید.

و در انتها روزانه منزل را جارو کنید تا با فاجعه‌ی زندگی کنار کوهی از موی گربه مواجه نشوید.

راه های کم کردن ریزش موی گربه

۲ دیدگاه برای “بیماری‌ هایی که باعث ریزش موی گربه می‌شوند‌”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه