پت شاپ آنلاین تی پتس - ریزش مو در گربه

ریزش موی گربه و راه درمان آن

اگر شما سرپرست گربه هستید و یا میخواهید به تازگی گربه‌ای‌ را به سرپرستی بگیرید بهتر است راجع به ریزش موی گربه، دلایل و راه‌های پیشگیری از آن اطلاعاتی داشته باشید. شما میدانید که در گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها رشد طبیعی مو و رشد موهای جدید با ریختن موهای قدیمی همراه است. بنابراین موهایی که روی فرش، مبل و تقریبا همه جای منزل مشاهده میکنید از چالش‌های داشتن یک همخانه‌ی پشمالو است. اما شما به عنوان سرپرست گربه باید بدانید که چه زمانی باید نگران ریزش موی گربه‌ی خود شوید و چه کارهایی برای کنترل آن میتوانید انجام دهید.

علت ریزش موی گربه ها

علت ریزش موی گربه چیست؟

ریزش مو در گربه‌ها دلایل مختلفی دارد که برخی از آن‌ها کاملا طبیعی هستند. برخی از آنها را میتوان با تغییر سبک زندگی اصلاح کرد ولی برخی از این دلایل میتوانند زندگی و سلامت گربه شما را تحت تاثیر قرار دهند و باید به سرعت شناسایی و درمان شوند.

  1.  ریزش روزانه مو
  2.  ریزش فصلی مو
  3.  نوع نژاد گربه
  4.  استرس و اضطراب
  5.  رژیم غذایی
  6.  گازگرفتگی و دعوا
  7.  بارداری و شیردهی
  8.  بیماری‌ها

1.ریزش روزانه مو گربه

همانطور که گفته شد گربه‌ها همانند انسانها و سایر موجودات به صورت روزانه مقداری ریزش مو دارند تا موهای مرده جدا شده و موهای جدید جایگزین آن شوند. این امری طبیعی است و نیازی به نگرانی و پیگیری ندارد. شما به عنوان سرپرست می بایست روزانه موهای گربه خود را شانه بزنید تا از تشکیل گلوله مویی در اندام گوارشی گربه خود جلوگیری کنید. با شانه زدن موهای گربه خود از پخش شدن آن‌ها روی فرش و مبل و وسایل هم جلوگیری کرده اید.

علت ریزش موی گربه ها

2.ریزش فصلی مو گربه

در فصل بهار که هوا رو به گرمی می رود گربه‌ها یک دوره مو اندازی میکنند و با ریزش زیاد، بدن خود را سبک کرده و برای فصل گرما آماده میشوند. بنابراین ریزش مو در بدو ورود به فصول گرم سال طبیعی است. ریزش فصلی موی گربه به فصل بهار ختم نمی‌شود‌ و در فصل پاییز هم با ریزش مجدد و تغییر نوع پوشش همراه است. بنابراین در فصل بهار و پاییز ریزش زیاد موی گربه‌ها و یا حتی سگ‌ها طبیعی است. شما میتوانید با شانه زدن موهای گربه خود از پخش شدن آن‌ها روی فرش و مبل و وسایل جلوگیری کنید.

3.نوع نژاد گربه

آیا ریزش موی گربه‌ها با توجه به نوع نژادشان متفاوت است؟ بطور کلی میتوان گفت هر چه نژاد گربه‌ی ما مو بلند و یا به اصطلاح لانگ هیر باشد، ریزش مو بیشتر به چشم می آید. شاید مقدار ریزش مو در یک گربه‌ی‌ مو کوتاه و یک گربه‌ی‌ مو بلند یکسان باشد ولی در گربه‌های لانگ هیر (Long Hair) حجم بیشتری موی ریخته شده خواهید دید. گربه‌های لانگ هیر مانند گربه پرشین، گربه بریتیش لانگ هیر و گربه اسکاتیش لانگ هیر گربه‌های مو بلند و زیبایی هستند که باید آنها را روزانه شانه بزنید در غیر اینصورت منزل شما مملو از مو خواهد شد. بهتر است بدانید گربه هیمالین، گربه بنگال و گربه پرشین جزو نژادهایی هستند که ریزش موی بیشتری در آنها خواهید دید.

 ریزش موی گربه

4.استرس و اضطراب در گربه‌ها

استرس برای گربه‌ها با هرچیزی ممکن است ایجاد شود. شرایط استرس‌زا علاوه بر ریزش موی گربه میتواند اتفاقات بدتری را هم رقم بزند. شما به عنوان سرپرست گربه باید بدانید چه عواملی برای گربه استرس زا است و باعث اضطراب او می‌شود‌.

  •  هرگونه تغییر در محیط زندگی گربه. (تغییر جای وسایل گربه، از بین بردن مخفی گاههایی که برای خودش پیدا کرده است و …)
  • اضافه شدن حیوان جدید.
  • مراجعه به کلینیک دامپزشکی.
  • صداهای زیاد، شدید و ناگهانی.
  • ورود مهمان و افراد جدید به خانه.
  • حمام کردن و یا ناخن گیری ناخوشایند. ( بهتر است این کارها را با دادن تشویقی و غذا برای گربه‌ها خوشایند کنید.)

در چنین مواقعی گربه بیشتر قسمت‌های پهلو، شکم و پاهای خود را لیس می‌زند. برای این نوع ریزش درمانی وجود ندارد و باید صبور بود تا گربه به این شرایط عادت کند و یا شرایط به حالت قبل برگردد.

  علت ریزش موی گربه ها

گربه‌هایی که بیش از حد دچار استرس می شوند ممکن است موهای خود را از دست بدهند. دامپزشکان به این بیماری “آلوپسی روانی ” می گویند. آلوپسی روانی در مورد گربه‌های ماده که شخصیتی عصبی دارند، بیشتر مشاهده میشود.

اگر گربه شما بیش از حد دچار استرس می‌شود‌ و سلامتی اش تحت تاثیر قرار گرفته میتوانید با استفاده از تشویقی‌های آرام بخش و یا خمیر‌های ریلکس کننده به او کمک کنید. در مواردی که استرس بیش از حد و مخرب باشد با نظر دامپزشک میتوان از داروهای آرام بخش هم استفاده کرد.

5.رژیم غذایی

رژیم غذایی ناکافی و کمبود مواد مغذی میتواند از دلایل ریزش موی غیر عادی در گربه‌ها باشد. توجه کنید که گربه‌ها گیاه خوار نیستند و مهم است که رژیم اصلی غذایی آنها با پروتئین حیوانی فراهم شود. کمبود اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هم از دلایل ریزش مو و زبر شدن موی گربه‌ها است. اگر از غذای خانگی برای گربه‌های خود استفاده میکنید حتما از روغن ماهی، زیتون و مولتی ویتامین‌ها  و قرص مخمر در رژیم غذایی روزانه آنها استفاده کنید.

6.گازگرفتگی و دعوا

گربه‌ها میتوانند هنگام بازی، دعوا و گاز گرفتن یکدیگر باعث جدا شدن موی یکدیگر به صورت سکه ای (تکه ای) شوند. اگر شما چندین گربه در منزل دارید و یا گربه شما به بیرون از منزل رفت و آمد دارد گاز گرفتن توسط همنوعانشان میتواند از دلایل ریزش مو در قسمت مشخصی از بدن باشد. جای نگرانی نیست ولی حتما بدن گربه را به جهت جای زخم، روند بهبود آن و اطمینان از عدم عفونت، بررسی کنید.

7.بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی گربه‌ها به علت تغییر در هورمون‌ها ریزش مو طبیعی است. با پایان این دوره، ریزش موی گربه شما هم برطرف می‌شود‌. نیازی به نگرانی نیست این نوع ریزش موی گربه با استفاده از مکمل‌های دارویی قابل کنترل است.

8.بیماری‌ها

اگر ریزش موی گربه شما به صورت غیر طبیعی ادامه داشت و دلایل گفته شده را شامل نمیشد، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

ریزش موی غیر طبیعی گربه چه علائمی دارد؟

  •  خارش شدید و مداوم
  •  لیس زدن زیاد بدن
  • جویدن پوست
  • شوره
  • قرمزی و التهاب
  • کچلی و ریزش موضعی
  •  تغییر رنگ پوست
  •  جوش، دلمه و آکنه
  • بیحالی و بی اشتهایی

در مقاله (بیماری‌هایی که باعث ریزش موی گربه می‌شوند‌ چیست؟) مفصل به این موضوع پرداخته شده است.

 

 

۲ دیدگاه برای “ریزش موی گربه و راه درمان آن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه