پت شاپ آنلاین تی پتس- سرپرستان سگ باید بدانند

مواردی که قبل از به سرپرستی گرفتن یک سگ خانگی باید بدانیم

سگ ها از هزاران سال قبل در کنار ما انسان ها زندگی کرده اند. و در شکل گیری زندگی های امروزی همواره در کنار ما بوده اند. با نگاه کردن به رفتار یک سگ بی شک می توان به عظمت آفرینش پی برد. با یادگیری تربیت و خصلت های سگ ها و همچنین آشنایی با بیماری هایی که آنها را تهدید می کند، می توانیم انتخاب درست تری برای به سرپرستگی گرفتن سگ خانگی داشته باشیم.

این روزها سگ های خانگی در سایز ها و نژادهای متفاوتی در کنار ما زندگی می کنند و انسانها با مطالعه در مورد گوناگونی، طول عمر، میزان مصرف غذا، زمان بلوغ و … بهترین انتخاب را برای زندگی در کنار خود انجام میدهند. کارشناسان تی پتس در این مقاله سعی کرده اند ویژگی‌های کلی سگ ها را مورد بررسی قرار بدهند.

پت شاپ آنلاین تی پتس- سرپرستان سگ باید بدانند

طول عمر سگ های خانگی چقدر است؟

سگ ها از تنوع نژادی بالایی برخوردار هستند. متوسط عمر سگ های خانگی به طور معمول بین 12 تا 15 سال است. اما این عدد به سبب نگه داری در شرایط مناسب و رسیدگی و توجه میتواند حتی به 20 سال هم برسد. از جمله مواردی که روی طول عمر حیوانات خانگی اثر دارد میتوان به کیفیت غذای مصرفی اشاره کرد. (برای دیدن غذای خشک با کیفیت کلیک کنید)

بلوغ در سگ ها چه زمانی رخ می دهد؟

بلوغ در سگهای نر بین 5 تا 12 ماهگی و در ماده ها بین 5 تا 24 ماهگی رخ میدهد. سگ های ماده بعد از به بلوغ رسیدن، 2 بار در سال آمادگی تولید مثل را دارند و به اصطلاح فحل می شوند. بهترین زمان حاملگی برای سگ های خانگی از فحل دوم می باشد. توانایی تولید مثل در سگ های ماده و نر از ماه ششم زندگی تا 7 سال می باشد.

مصرف غذای یک سگ چقدر است؟

میزان مصرف غذای یک سگ خانگی به جثه و سن و شرایط زندگی و آب هوا بستگی دارد. به طور طبیعی و در شرایط نرمال غذای مورد نیاز در یک روز برای یک سگ بالغ حدود 5 درصد از وزن بدنش را تشکیل می دهد. البته این یک عدد برای شرایط کلی و نرمال و غذای خشک می باشد. میزان آب مورد نیاز بدن سگ سانان بین 45 تا 90 میلی لیتر به ازای هر یک کیلوگرم وزن بدن سگ در روز است.

پت شاپ آنلاین تی پتس- سرپرستان سگ باید بدانند

درجه حرارت بدن سگ چه میزان است؟

درجه حرارت بدن سگ به‌طور طبیعی بین 37.5 تا 39.9 درجه سانتی گراد است. در سگ‌های نژاد کوچک درجه حرارت معمولاً حدود 38.5 تا ۳۹ و در سگ‌های نژاد بزرگ بین 37.5 تا 38.5 درجه سانتی گراد است. باید توجه کنید که 41 درجه میتواند دمای نگران کننده باشد. این دما نشان دهنده بیماری است که اغلب همراه با ضعف و بی حالی همراه است. با لمس پوزه و گوش‌های سگ خانگی خود تا حدودی می‌توانید به تغییرات دمای بدن او پی ببرید. فراموش نکنیم دمای محیطی، تغییرات فصلی، میزان فعالیت بدنی، سیکل جنسی سگ‌های ماده و آبستنی می‌تواند باعث تغییر درجه حرارت بدن شود.

پت شاپ آنلاین تی پتس- سرپرستان سگ باید بدانند

تنفس عادی سگ ها چگونه است؟

تنفس در سگ ها یک ویژگی منحصر به سن آنهاست. عدد تنفس در سگ ها به‌ طور میانگین ۱۳ تا ۴۰ بار در دقیقه است. این میزان در سگ‌های جوان ۱۸ تا ۲۰، در سگ‌های بالغ ۱۶ تا ۱۸ و در سگ‌های پیر ۱۴ تا ۱۶ بار در دقیقه است. فعالیت بدنی، دمای هوا، چاقی، هیجان، عصبانیت، شادی و … باعث تغییر در ریتم تنفسی حیوان می‌شود. تنفس بسیار سریع، کند، صدادار و یا با سختی از علایم بروز بیماری است. با نگاه کردن به قفسه سینه می‌توانید تعداد و کیفیت تنفس را بررسی کنید.

ضربان قلب  نرمال سگ ها چقدر است؟

از دیگر ویژگی های سگ ها، تعداد ضربان قلب آنان است. تعداد ضربان قلب بسته به نژاد، سایز و سن حیوان به ‌طور طبیعی بین ۷۰ تا ۱۴۰ بار در دقیقه است. این تعداد در توله‌ها و سگ‌های جوان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰، در سگ‌های بالغ ۹۰ تا ۱۰۰ و در سگ‌های مسن ۷۰ تا ۸۰ بار در دقیقه است. این پارامتر همانند تنفس در سگ ها بسته به نوع، نژاد، جنس، سن، فعالیت‌های بدنی، تغییرات درجه حرارت محیط و حالات روحی حیوان قابل تغییر است.

جهت شمارش تعداد ضربان قلب می‌توانید دست خود را بر روی سینه سگ در ناحیه زیر مفصل آرنج قرار داده و با یک ساعت، تعداد ضربانی را که در زیر دست احساس می‌کنید برای مدت یک دقیقه شمارش کنید. کاهش یا افزایش چشم‌گیر تعداد ضربان قلب بدون هیچ دلیلی و در حالت استراحت می‌تواند نشانه‌ای از بروز بیماری یا اختلال در سیستم قلبی عروقی یا تنفسی باشد و حتما باید توسط دامپزشک ویزیت شود.

گروه‌های خونی سگ

با توجه به مطالعات انجام‌شده تاکنون بین ۸ تا ۱۲ نوع گروه خونی در سگ‌ها به ثبت رسیده است. گروه‌های خونی در سگ‌ها عبارت است از : N – M – L – K – Tr – J – F – D – C – B – A2 – A1 بیشترین گستردگی را گروه های Tr و A1 و A2 را دارند. هرکدام از این گروه های خون ممکن است مثب یا منفی نیز داشته باشند.

یک دیدگاه برای “سگ خانگی را چطور انتخاب کنیم؟ (قسمت 1)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه