آیا استفاده از مولتی ویتامین برای گربه ضروری است؟

همه ی سرپرستان گربه سعی دارند با استفاده از مکمل های مختلف سیستم ایمنی بدن گربه خود را تقویت کنند تا از این طریق از بروز بیماری در آنها جلوگیری کرده و به سلامت آنها کمک نمایند. اما آیا استفاده از مکمل و مولتی ویتامین برای گربه ها ضروری است؟ در این مطلب به پاسخ به این پرسش و پرسش های دیگری در مورد مصرف ویتامین و مکمل ها می پردازیم.

بهتر است بدانید اگر گربه شما از برندهای تجاری معروف تغذیه میکند، کمتر به مصرف مولتی ویتامین‌ها نیاز دارد. البته باید توجه داشته باشید غذایی که گربه شما از آن تغذیه میکند چه مقدار با فاکتورهای فیزیکی و سلامتی اش مطابقت دارد.

اما اگر گربه شما با غذای خانگی و یا غذاهای خشک که کیفیت آنها مورد تایید دامپزشک نیست؛ تغذیه می شود، بهتر است که برای تکمیل مواد مورد نیاز بدن این حیوان دوست داشتنی، از مکمل ها و مولتی ویتامین ها استفاده کنید.

به طور خلاصه: دادن مولتی ویتامین و مینرال به گربه یک راه حل سریع و آسان برای دریافت مقدار مناسبی مواد مغذی به ویژه ویتامین‌های گروه ب، پروبیوتیک‌ها، الکترولیت‌ها، اسیدهای چرب امگا و سایر ویتامین ها است.

عموماً مولتی ویتامین‌ها جهت تقویت سیستم ایمنی بدن گربه‌ در برابر قارچ‌ها و انواع بیماری‌ها استفاده می شود. استفاده از مکمل ها در کنار سایر خوراک میتواند به زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر گربه کمک کند.

گربه ها به چه ویتامین ها و مکمل هایی نیاز دارند؟

• ویتامین A برای گربه

تقویت چشم ، تقویت کننده سیستم ایمنی ، بهبود رشد جنین

• ویتامین C برای گربه‌ها

یک آنتی اکسیدان مهم است. این ماده رادیکال‌های آزاد مضر بدن را از بین می‌برد و به کاهش التهاب و پیری زودرس غلبه میکند.

• ویتامین D برای گربه‌ها

یا “ویتامین آفتاب” به بدن گربه کمک میکند مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم را برای رشد استخوان جذب کند. بدون این ویتامین، گربه شما نمی‌تواند به درستی رشد کند یا ماهیچه‌ها و استخوان‌های سالمی داشته باشد.

• ویتامین E برای گربه‌ها

این ویتامین محلول در چربی برای عملکرد سلول و سوخت ساز چربی نیز ضروری است. کمبود ویتامین E می‌توانند منجر به تحلیل رفتن چشم و عضلات و مشکلات تولید مثل شوند.

• ویتامین K برای گربه‌ها

یک ویتامین محلول در چربی است که در فعال سازی توانایی لخته شدن خون و بهبود زخم موثر است.

• کولین برای گربه ها

کولین یکی از اجزای ضروری غشاء سلول فسفولیپید است. از عملکرد سالم مغز و کبد پشتیبانی می‌کند، و بعضاً به عنوان بخشی از برنامه درمانی برای حیوانات خانگی مبتلا به صرع استفاده می شود.

اسیدهای چرب امگا

کاهش التهاب و بهبود آرتریت، درماتیت آتوپیک (یا اگزما) ، کمک به بیماری مزمن کلیوی، بهبود عملکرد قلب و مغز، چشم گربه‌های مسن، جلوگیری از ریزش مو ، براق نگه داشتن موها، پایین آوردنده کلسترول

پروبیوتیک‌ها

کمک به سلامت دستگاه گوارش و مجموعه باکتری‌های مفیدی که داخل روده زندگی می‌کنند.

• ویتامین‌های گروه ب

نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز خون و همین‌طور سلامت دستگاه گوارش، سیستم عصبی و پوست دارند. مثلا ویتامین ب12 معمولا برای گربه‌هایی که سندرم روده تحریک‌پذیر یا پانکراتیت دارن تجویز می‌شود.

• الکترولیت‌ها

تنظیم عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها ، تعادل آب بدن و pH خون

• آهن

ساخته شدن گلبول‌های قرمز خون

 مکمل و مولتی ویتامین و مینرال گربه به چه شکل هستند؟

  1.  قرص :اغلب در طعم گوشت هستند تا گربه را برای خوردن تشویق کنند.
  2. پودر: با غذا یا آب مخلوط میشوند.
  3. خمیر یا مایع: همانند خمیر مالت به تنهایی قابل استفاده هستند. و یا میتوانید روی غذا ریخته و گربه خود را تشویق به خوردن کنید.

از کجا بفهمم کدام مکمل و مولتی ویتامین و مینرال برای گربه من مناسب است؟

در ابتدا باید نیازهای گربه خود را بشناسید. برای این منظور دامپزشکی که گربه شما را تحت نظر دارد، میتواند کمک شایانی به شما بکند. دامپزشک شما را از کمبودها و نیازهای جسمی گربه تان آگاه می سازد. در مرحله دوم باید سلیقه ی گربه خود را مدنظر قرار دهید. آیا گربه شما قرص را به راحتی میپذیرد؟ آیا با دیدن تیوپ خمیر به وجد می آید؟ یا مجبور هستید پودر مکمل را در آب و غذایش حل کنید؟ حال که نوع مناسب مکمل و مولتی ویتامین گربه تان را انتخاب کردید به بررسی فاکتورهای زیر بپردازید:

  • محتوای ویتامین و مواد معدنی

بررسی کنید که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن، مورد نیاز گربه شما باشد. برخی از مکمل ها برای گربه‌هایی با نیازهای خاص طراحی شده‌اند، مانند گربه‌های بزرگسال، گربه‌هایی که از بیماری بهبود می یابند(ریکاوری )، و یا برای منظور خاصی تهیه شده اند مثل: مکمل تائورین، گلوکزامین و… اما برخی دیگر شامل ترکیبی مناسب برای گربه ها در تمام مراحل زندگی است.

گلوکزآمین به افزایش قابلیت تحرک مفاصل کمک می‌کند و معمولا برای درمان آرتریت مصرف می‌شود.

  • سایر مواد افزودنی مفید

برخی از قرص های مولتی ویتامین گربه دارای مواد مفید بیشتری هستند. مواد افزودنی معمول شامل پروبیوتیک‌ها، آنزیم های گوارشی، اسیدهای چرب امگا و آنتی اکسیدان ها است. بهتر است که به جای چندین نوع مکمل، یک مولتی ویتامین متشکل با برخی از این مواد انتخاب کنید.

مقدار مصرف مکمل و مولتی ویتامین برای گربه

همیشه قبل از شروع دادن مکمل و مولتی ویتامین جدید به گربه، مقدار مصرف را بررسی کنید. دوز مصرفی با توجه به وزن و سن گربه میتواند متفاوت باشد.

مولتی ویتامین بدون لبنیات چیست؟

عدم تحمل لاکتوز در گربه ها بسیار رایج است. به همین ترتیب، مواد لبنی – شیر، آب پنیر یا لاکتوز – میتوانند علائم ناخوشایند دستگاه گوارش را ایجاد کنند. مولتی ویتامین های بدون لبنیات را انتخاب کنید مگر اینکه مطمئن باشید گربه شما با لبنیات مشکلی ندارد.

بهترین برند مکمل و مولتی ویتامین و مینرال برای گربه کدام است؟

بهتر است با مشورت و نظر دامپزشک نوع مکمل و مولتی ویتامین گربه خود را انتخاب کنید. برندهای مختلف خارجی از جمله بیفار ، یورو پت ، جیم کت ، TRM … همچنین برندهای ایرانی مثل پت آلپین ، پرسا، رداسپرینگ و … در این حوزه فعال هستند. در نهایت نوع نیاز گربه شما مهم است.

برای دیدن تمامی مکمل های مخصوص گربه کلیک کنید.

عوارضی که مصرف بی رویه مولتی ویتامین برای گربه دارد:

  1. بهتر است بدانید بدن گربه ها به طور طبیعی به اندازه کافی ویتامین c و ویتامین k برای سالم زنده ماندن تولید می‌کند، بنابراین نیازی به بودن این ترکیبات در مکمل‌های مولتی ویتامین نیست.
  2. ویتامین های محلول در چربی اگر به میزان بیش از حد مصرف شوند میتوانند سمی باشند.
  3. مواد مغذی دیگر مانند کلسیم و منیزیم فقط به میزان بسیار کمی مورد نیاز هستند و دادن آنها در قالب مولتی ویتامین به گربه در واقع می‌تواند گربه را در معرض خطر قرار دهد.
  4. مصرف بیش از حد ویتامین دی میتواند مسمومیت ایجاد کند. پس بسیار مهم است که قبل از استفاده از هرگونه مکمل مولتی ویتامین برای حیوان خانگی خود ابتدا با دامپزشک خود مشورت کنید.

آیا می توانم به یک گربه مولتی ویتامین انسانی بدهم؟

خیر، فقط مولتی ویتامین های گربه به گربه ها بدهید. مصرف بیش از حد ویتامین های خاص می تواند برای گربه ها خطرناک باشد. مولتی ویتامین های انسانی برای تأمین نیازهای تغذیه ای انسان طراحی شده اند که با گربه ها متفاوت است. علاوه بر این، مولتی ویتامین انسان ممکن است حاوی مواد شیرین کننده یا مواد افزودنی دیگری باشند که برای گربه شما مضر خواهد بود.

۳ دیدگاه برای “همه چیز درباره مکمل و مولتی ویتامین برای گربه”

  1. نقاط قوت
    • عالی
    نقاط ضعف
    • مدارد

    اگرحقیقت رابگویم ازهمه حیوانات حرام گوشت مخصوصاگربه وسگ تنفرداشتم امادررساله ای خواندم گربه نجس نیست وبهپسرم گفتم یه بچه گربه رانده شده ازمادرکهدرتهدیدمرگ قرارداردبیاورد وآورد، کارهای پزشکیش کامل انجام شد ۴۵روزه بودوالان ۵ماهه درخدمتش هستم وغذای مناسب، اسباب بازی مناسب واحترام وآسایش وآرامش مناسب برایش مهیاکردیم واین حیوان خلقت خداوندهم جواب مهربانی رابالیس زدن دستم وپایم وگازگرفتنهای کوچک میدهدهرچندکه من فوری باآب صابون میشویم فقط خواستم عرض کنم گربه صفت میگویندغلط هست بلکه قدردان هست وذات گربه مغروراست وحیوانیکه غرورداردبه انسان میآموزد جواب محبت رابامحبت بده اما خودت را ذلیل نکن ومغرورباش، گربه بشدت دوستداشتنی هست وبسیارتمیزهست چون محاله بجز لگن دستشوییش جای دیگری راکثیف بکند، گربه سانان الگی سلطان جنگل نشدند بلکه غرور وشهامتشان هست، اسم گربه ام فیبی (دختر) ماه من هست وبشدت بخانه شادیوخیروبرکت آورده است خدایا شاکریم

    • خرم عزیز خوشحالیم که شما هم محبت حیوانات را تجربه کردید و پذیرای یکی از این مخلوقات دوست داشتنی خدا هستید. برای شما آرزوی خیر و برکت داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه