تربیت سگ یک بار برای همیشه

تربیت سگ همیشه یکی از سخت ترین کارها بوده است! حتما پیش خودتان فکر می کنید چرا؟ کاملا حق با شماست که وحشت زده شوید. کوچک ترین رفتار و اشتباه شما باعث بدرفتار شدن سگتان در آینده خواهد شد. برای آموزش سگ به شیوه درست باید بدانید: چه موقع، کجا، چه رفتاری رو چه شکل انجام بدید. تا سگ اصولی تربیت شود. پس حالا که تعلیم سگ سخت تا این حد سخت می باشد. باید به محض ورود سگ به خانه و حتی قبل از آن برای این کار خودتان را آماده کنید. یعنی فیلم آموزشی ببینید، بخوانید و  اطلاعاتتان را بالا ببرید.

تربیت سگ چطور انجام می شود و چرا مهم است؟

  • تعلیم سگ یعنی آموزش دادن به سگ برای انجام یک سری باید ها و نباید ها.

مثلا واق زدن سگ ساعت ۲ نصفه شب وقتی همسایه ها خواب هستند، از نظر یک سگ اشکالی ندارد ولی از نظر ما اینطور نمی باشد. این که به سگ یاد بدهیم این کار درستی نیست ، یعنی تربیت سگ!

  • تربیت و آموزش سگ یک مهارت است که نیاز به مطالعه و به دست آوردن اطلاعات درست دارد.
  • به جرعت میتوان گفت سخت ترین و پیچیده ترین وظیفه یک صاحب سگ، تربیت سگ به نحو اصولی و صحیح می باشد.
  • در زمان تربیت سگ، تک تک حرکات شما به عنوان صاحب سگ و کسی که سگ به عنوان آلفا قبول می کند بسیار مهم است.
  • از طرف دیگر، تربیت سگ در ماه های اول زندگی اش تا حدود ۸ ماهگی بسیار اساسی و کلیدی خواهد بود و اگر این دوران مهم بگذرد و شخصیت سگ شما شکل بگیرد، تربیت کردن این کوچولوهای باهوش بسیار بسیار سخت خواهد شد.

اگر سگ را تربیت نکنیم چی اتفاقی می افتد؟

دانستن نحوه درست نگهداری از سگ برای زنده و سالم ماندن دوست کوچولوی شما ضروری باشد، تربیت سگ تعیین کننده کیفیت زندگی سگ با شما که صاحبش باشید است.ئاین یعنی که زندگی با سگی که تربیت نشده و هرکاری دلش میخواهد انجام میدهد، سخت و طاقت فرسا است.

برای مثال، سگی که خوب تربیت نشده و آموزش درست ندیده است، امکان دارد به آدم ها و حیوانات دیگر واق کند، به غریبه ها دندان نشان بدهد و حتی گاز بگیرد، جاهایی که نباید دستشویی کند، وسایل خانه را تخریب کند، مدفوعش را بخورد و خیلی کارهای دیگه ای انجام بدهد که باعث نارضایتی شما و افرادی که با شما زندگی میکنند شود.

پس زندگی در کنار یک سگ تربیت شده، لذت بخش و باکیفیت خواهد بود. زندگی با یک سگ تربیت نشده، انرژی گیر است و تجربه بدی برایتان رقم خواهد زد.

تربیت سگ از چند ماهگی شروع می شود؟

بهترین موقع برای شروع تربیت و آموزش سگ، ۲ ماهگی است.

چگونه سگ را تربیت کنیم؟

از همون لحظه ای که تصمیم می گیرید سگ را به خانه بیاورید، تربیت سگ آغاز می شود. سگ ها با روش آزمون و خطا یاد میگیرند. به این معنی که، وقتی کاری انجام میدهند و به هدفشون میرسند، تجربه خوبی توی ذهنشون باقی خواهد ماند، و از این پس انجام اون کار رو ادامه میدهند و همینطور برعکس.

برای همین تک تک حرکات سگ را از روز اول زیر نظر داشته باشید. حرکات خوب را با دادن تشویقی، تشویق کرده و کارهای ناپسند را با نادیده گرفتن و پرت کردن حواسش، متوقف کنید. شما با این روش می‌توانید به سگ خود یاد دهید چه کاری خوب و چه کاری ناپسند است.

شما با استفاده از انگیزه غذایی بالای سگ در سن پایین و استفاده از تشویقی میتوانید سگتان را برای آموزش آماده کنید. با آموزش نه! به سگتان میتوانید یاد دهید چه کارهایی ممنوعه هستند. این کار به خصوص برای توله سگی که به تازگی به سرپرستی گرفته اید امری حیاتی می باشد. آموزش نه گفتن به سگ یکی از آموزش‌هایی است که برای تربیت توله سگ الزامی می باشد؛ چون شما با این کار به او یاد میدهید که رئیس خانه چه کسی است و قوانین این خانه از چه قرار است.

پت شاپ آنلاین تی پتس tipets - آموزش دادن به سگ ها

قوانین خانه شامل چه چیزهایی می شوند؟

چند قانون خیلی مهم وجود دارند که سگ باید آنها را متوجه بشود. برای مثال فهمیدن اینکه چه جاهایی از خانه هستند که اجازه ندارد به آنها سرکشی کند، یا اینکه جای خوابش کجای خانه خواهد بود.

غذا ندادن به سگ از سر میز و اسباب و اثاثیه ای که نباید روی آنها بشیند یا بپربپر کند و … هم جزو این قوانین هستند.

برنامه ریزی برای سگ چه اهمیتی در تربیت سگ دارد؟

علاوه بر وضع قوانین، باید برای سگ دلبندتان یک برنامه روزانه (حتی غیر دقیق) وضع کرده و عادتش بدهید. حتما براتون این سوال پیش می آید که چه لزومی دارد؟ خوب است بدانید که سگ ها عاشق نظم وانضباط و برنامه ریزی های دقیق و زندگی روتین روزانه هستند. داشتن برنامه منظم روزانه امری مهم در تربیت سگ می باشد.

برنامه ریزی برای زندگی سگ و پایبند بودن به آن ۴ مزیت مهم به همراه دارد:

  1. توله سگ از همان سن کم  متوجه می شود رئیس چه کسی است! متوجه میشود شمایید که صاحبش هستید و شما تعیین می کنید چه موقع چه کاری انجام دهد (زمان خواب، زمان غذا و …) برای همین از شما حساب میبرد و به حرف شما گوش خواهد داد، به عبارتی شما آلفای سگ خواید بود.
  2. سگ خیالش راحت می شود که سر ساعت غذایش محیا خواهد بود، برای دستشویی مشکلی نخواهد داشت و زمان بازی و خواب او هم برقرار است. این روتین از استرس توله سگ کم خواهد کرد و باعث می شود در آینده سگی مضطرب نداشته باشید.
  3. بسیاری از مشکلات رفتاری مثل خشونت، دستشویی کردن داخل خانه، بدغذایی سگ و …. پیشگیری می شود.
  4. برای شما که صاحب سگ هستید هم آرامش خاطر به همراه دارد چون میدانید کی باید منتظر چه چیزی باشید.

 چگونه به سگ فرمان ها را آموزش بدهیم؟

  • با برقرار کردن جلسات آموزشی.
  • سگ ها را موقع آموزش باید مثل یک بچه ۲ ساله تصور کنید. قطعا نمیتوان یک بچه ۲ ساله را ۲ ساعت نشاند و به او ریاضی درس داد! توانایی یادگیری یک بچه ۲ ساله بیان اعداد ۱،۲ است.  اگر بیشتر از ۱۰ دقیقه یک چیز را برایش تکرار کنید خسته می شود  و آموزش را رها میکند.
  • سگ ها نهایت می توانند ۱۰ دقیقه روی یادگیری فرمان ها تمرکز کنند.
  • جلسات آموزشیشان باید سرگرم کننده و پر از تشویق و تفریح باشد در عیر این صورت خسته می شوند. و شما را هم خسته خواهند کرد.

چه فرمان هایی رو به سگ تازه واردمان آموزش دهیم؟

یک سری فرمان ها هستند که یادگیریشان برای هر سگی ضروری است. فرقی ندارد سگ شما یک  سگ آپارتمانی، عروسکی و یا بهترین سگ نگهبان باشد. باید این فرمان‌ها را حتما بدون شک انجام بدهد:

  • بشین
  • بیا
  • بمون
  • بخواب
  • اسم سگ
  • ولش کن
  • بنداز
  • بردار
  • بیار
  • ساکت
  • نرو

آموزش همه این فرمان ها به سگ ممکن است ۱ سال زمان ببرد، ولی این چیز بدی نیست. از بشین شروع کنید و تمرین کنید تا کامل برایش جا بیافتد.

۳ دیدگاه برای “تربیت سگ”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه